31

مومیایی (مملایی) چیست؟

از کتاب: درمان طبیعی

شیلاجیت « مومیایی»، ماده شفا بخشی که با کیفیت ترین آن در کوه های کشور ما یافت میشود.

واژه شیلاجیت « Shilajit »، در اصل از واژه ترکیبی ( śilājatu) زبان سانسکریت اخذ شده، که متشکل از دو واژه ( śilā = با خواص سنگ) و ( (jatu= شیره) میباشد، که بنام های ( شیره کوه ، عرق الجبال، مرهم کوه ، خون کوه، شربت کوه ویا روغن کوه)، نیز شناخته میشود . شیلاجیت و یا مومیایی، که عوام بآن موملایی گویند، نوعی از رطوبت معدنی شبیه (myemu or mummy) است، که از کوه خارج شده و بعد منجمد میگردد.این ماده قهوه یی رنگ و متمایل به رنگ سیاه، که بصورت خودجوش آنهم در فصل بهار در مغاره ها وشکستگی های کوه ها ویا از سقف غار ها تراوش و بعضاً به زیر میچکد. این ماده طبیعی از قدیم ‌در حدود (۳۰۰۰) سال قبل باینسو مورد توجه بسیاری از دانشمندان و اطبا، از جمله ابن سینا و ارسطو بوده است و حتی حیوانات وحشی نیز باهمیت و شفا بخشی این ماده پی برده اند.

چنانچه هرگاه حیوانی بویژه « شکارها» در طبعیت دچار جراحات و یا در اثر تیر اندازی شکار چیان زخمی گردند، چنین حیواناتی بسرعت خود را به مکان های، که این مادۀ شفا بخش درآنها وجود داشته باشد، میرسانند و با لسیدن سطوح سنگ های حاوی این ماده ، جراحات و شکستگی های اسختوانی شان را علاج مینمایند.چنانچه موجودیت موهای چسپیده و یا آثار خونهای خشکیده چنین حیواناتی بر سطوح غار هایی که ماده مومیایی از آنها میتراود، خود دلالت بر استفاده حیوانات ازین ماده و تائید صحت ادعای فوق مینماید.

البته برای درمان شکستگی و جوش خوردن هر چه سریعتر استخوانها و پاره گی عضلات، باید به اندازه یک گندم از موملایی را هر صبح ناشتا با یک گیلاس شیر میل کرد و برای درمان زخم معده ، نیم ساعت قبل از نان چاشت و یا نان شب ، باید بمقدار یک گندم مومیایی را با مقداری آب، صرف نمود. همچنان برای علاج دردهای مفاصل،شکستگی استخوانها، بر آمدن مفاصل، کوفتگی و یا پاره شدن عضلات و عصب، روغن مومیایی را باید در محل مالید و آن موضع را خوب مالش داد. علاوه بر این مصرف این ماده معجزه گر برای افرادیکه از بیماری های قلبی و عروقی ، مشکلات تنفسی ، ناتوانی های جسمی ویا ناتوانی های جنسی رنج میبرند، نیز توصیه گردیده است. برای تهیه روغن مومیایی لازمست ، تا بمقدار (۵) گرام مومیایی را در نیم پیاله آب گرم مخلوط و بعد از حل شدن درآن نیم پیاله روغن حیوانی(روغن گاو یا روغن گوسفند)اضافه و روی حرارت قرار داده شود، تا با تبخیر آب، روغن و مومیایی با هم مخلوط گردند. البته این روغن باقیمانده،عبارت ازهمان روغن مومیایی مورد نظر میباشد. درضمن قابل یادآوریست، که مومیایی را نباید کسانی مصرف کنند، که آنها دچار غلظت خون و یا ( لختگی خون) میباشند.