113

داکتر صادق فطرت ناشناس

از کتاب: شرح حال افغانان

 محمد صادق فطرت (ناشناس) در سال ۱۳۱۴ خورشیدی در شهر قندهار به دنیا آمد. در کودکی به هند رفت و تا صنف هفتم در جامعه ملیته دهلی درس خواند. دکتر ذاکر حسین ریئس جمهور سابق هند استاد زبان اردو و فارسی او بود. سپس تحصیلات خود را در لیسه حبیبیه و تجارت ادامه داد و پس از آن در فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به تحصیلات عالی پرداخت و از رشته اقتصاد این فاکولته فارغ التحصیل شد.

صادق فطرت پس از پایان تحصیل مدتی به عنوان مدیر نشرات خارجی رادیو افغانستان اشتغال وظیفه ورزید. سپس برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات و زبان روسی به اتحاد شوروی رفت و درجه ی فوق لیسانس (ماستری) را در این رشته موفقانه به دست آورد و پس از آن، به درجه دکترا در رشته ی ادبیات پشتو با نوشتن رساله ی در مورد ( رحمان بابا ) نایل آمد.


دکتر فطرت در آغاز « بیباک» سپس« پرواز » تخلص می کرد و سرانجام در سال ۱۳۳۳ لقب ناشناس را برای خود برگزید.

ناشناس نیز مانند سایر هموطنان ما از اثر جنگ های داخلی ترک میهن نمود. در لندن زندگی می کند.


آثار و البوم ها :

به گفته ببرک وسا، ناشناس آواز خوانی را به صورت آماتور( شوقی) آموخته است. در مجموع در حدود ۶۰۰ آهنگ به زبان های دری، پشتو و اردو خوانده است. اولین آهنگ او که در حدود پنج دهه پیش اجرا شد. آهنگ معروف ( تور سترگی خماری) بود.

باز هم ببرک وسا گفته؛ فطرت یک سراینده ی ادیب، شعر دوست و شعر فهم است که توانسته است بیش از نیم قرن با صدای دل نوازش، در جمله سرایندگان بسیار محبوب و شناخته شده زبان مردم را به تحسین خود وا دارد. او اشعار عرفانی شاعران نامی کشور مانند بیدل، حافظ، مولوی، اقبال و ... را به زیور موسیقی آراسته است.

بنال ای نی که من غم دارم امشب

نه دل سوز و نه همدم دارم امشب

دلم زخم است از دست غم یار

هم از غم چشم مرهم دارم امشب

همه چیزم زیادی می کند حیف !!!

که یار از این میان کم دارم امشب

چو عصری آمد از در، گفتم ای

همه عیشی فراهم دارم امشب

برفت و کوره ام در سینه افروخت

ببین آه دمادم دارم امشب