113

پهلوان معراج الدین

از کتاب: شرح حال افغانان


معراج الدین در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در منطقه جوی شیر نخاس کابل متولد گردیده، دوران تحصیلات خود را در لیسه شاه دو شمشیره( ع ) به پایان رساند. نظر به شوق و علاقه ی که در رشته پهلوانی داشت در سال ۱۳۵۶ خورشیدی در کلپ پنجشیر تحت نظر مرحوم استاد احمدجان بعدآ استاد حبیب الرحمن به تمرین آغاز نمود.

مرحوم معراج الدین در سال ۱۳۶۰ خورشیدی عضویت تیم ملی کشور را کسب کرده ستاره مسابقات و قهرمان جام احمد جان در وزن ۷۴ کیلو گرام شناخته شد. او در مسابقات داخلی و خارجی شرکت نموده دست آورد های خوب را برای کشور کسب کرد و با پهلوان های داخلی و خارجی دست و پنجه نرم نموده است. مدت ۱۰ سال قهرمانی خود را حفظ نمود.

در سال ۱۳۶۴ خورشیدی لقب اولین ماستر سپورت در رشته پهلوانی را کسب کرد. او جهت اجرای مسابقات در کشور های مختلف جهان سفر نموده از جمله کشور های هندوستان، هنگری، چین، بلغاریا، داغستان، منگولیا و جمهوریت های اتحاد جماهیرشوروی سابق.

در سال ۱۳۶۹ خورشیدی توانست از المپیای جهانی چین افتخار مدال برونز را در وزن ۷۴ کیلو گرام برای کشور خود کسب نماید

در سال ۱۳۷۰ خورشیدی نظر به مشکلات امنیتی، کشور عزیز خود را به قصد آلمان ترک نمود. او دارای چهار فرزند، سه دختر و یک پسر است.

در دوم حمل سال ۱۳۸۶ خورشیدی به عمر ۴۴ سالگی در شهر هامبورگ کشور آلمان توسط یک تن ناجوانمردانه با ضرب چاقو به شهادت رسید.

روحش شاد، یادش گرامی باد.

از جناب "اسد احمدی" که معلومات فوق را در اختیار ما گذاشت، سپاسگزاریم.