32

جنرال سیل (۱۷۸۱-۱۸۴۵ع)

از کتاب: تازه نوای معارک

سر رابرت هنری سیل فرزند کلنل سیل در ۱۹ ستمبر ۱۷۸۲ ع تولد یافت و در ایلنگ درس خواند و به سلک لشکر درامد در سنه ۱۷۹۵ ع بمدارس رفت، و در جنگ میسور ۱۷۹۸-۱۷۹۹ع و در جنگهای تیپو سلطان (شهید) و پیچی راجا و تراونکور شرکت کرد، و بعد از ان در جنگهای ۱۸۰۹ ع و ۱۸۱۰ تا ۱۸۱۵ ع دست داشت، در سنه ۱۸۱۳ ع برتبۀ میجری رسید، و از ۱۸۲۴ تا ۱۸۲۶ ع در محاذ های برما بود، و در لشکر کشی ۱۸۳۸ ع بر افغانستان یک بریگد لشکر پیشقدم را قیادت کرده بر قندهار و گرشک و غزنی و کابل در ۱۸۳۹ ع تاخت و برتبۀ میجر جنرال ک . سی . بی رسید.

وی در جنگهای جلال آباد و کوهستان نیز شامل بود، تا که بتاریخ ۲ نومبر ۱۸۴۰ ع امیر دوست محمد خان را در جنگ پروان بشکست، چون قیابل افغانی بر خلاف انگلیس قیام کردند، جنرال سیل از درۀ خورد کابل گذشته و بتاریخ ۱۲ نومبر ۱۸۴۱ ع بجلال آباد رسید، و در انجا محصور ماند و به ۷ اپریل ۱۸۴۲ ع قوای افغانی را پراگنده ساخت و برتبه بی . سی . جی ارتقا جست، و با جنرال پالک واپس بکابل بر گشت و اسرای انگلیسی را که بدست ملیون افغانی افتاده بودند نجات داده، و بعد از ۱۸ ستمبر ۱۸۴۲ ع بهند  باز گشت، و در انجا کوارتر ماستر جنرال جی . ام . کیو بود، و در سنه ۱۸۴۴ع با سپه سالار کل هند در مودکی بود، و زخمی شدید برداشت، و بتاریخ ۲۱ دسمبر ۱۸۴۵ ع در گذشت . 

(اندین بیوگرافی ۳۷۱)

این جنرال معروف در جنگ اول افغان خانم خود را هم همراه داشت که فلورنتیا نامداشت دختر جارج وینچ که از سنه ۱۷۹۰ تا ۱۸۵۱ ع زندگی کرد، و در ۱۸۰۹ با جنرال سیل از دواج نمود. این خانم در جمله اسرای جنگی انگلیسی بدست ملیون افغانی افتاد، و به ۱۷  ستمبر ۱۸۴۲  ع نجات یافت. وی روز نامچه مشاهدات خود را " تذکره مصایب در افغانستان" بسال ۱۸۴۳ ع نشر داد، که ترجمۀ عین آن کتاب در سنه ۱۳۲۹ ع ش بنام " شبخون افغان" بزبان فارسی در کابل طبع و نشر شده است.

لیدی سیل بعد از مرگ جنرال سیل در کوهستان هند علیا بسر برده و سالی ۵۰۰ پوند مستمری میگرفت، و در کیپ بتاریخ ۶ جولائی ۱۸۵۳ع در گذشت.

(اندین بیوگرافی)