110

راه های دفع زباله

از کتاب: مجموعه اول

در مقاله قبلی گفتیم که زباله ها به پنج دسته تقسیم میشوند:

✓خانگی و یا شهری

✓صنعتی

✓کشاورزی

✓پزشکی

✓خطرنا ک


در این مقاله میپردازیم به راه های دفع آن. برای دفع زباله از روش های زیراستفاده میشود که من به صورت مختصر به آنها اشاره میکنم:


✓دفن زباله:

یکی از راه های دفع زباله دفن آن است که در افغانستان زیاد انجام میشود بر اساس آماری که در سال۱۳۹۷از سوی اداره محیط زیست اعلام شد۴.۵میلیون تن زباله در منطقه گزگ در شرق شهر کابل دفن شده است.

برای دفن زباله ابتدا محل مناسب خاک برداری شده و سپس زباله ها در آن دفن شوند، پس از دفن زبالهپوشش آن فشرده شود تا هوای موجود در آن به حداقل برسد، این کار جلوگیری از رشد و تکامل لارواها و نابودی آنها خواهد شد.۱

ناگفته نباید گذاشت که دفن زباله های خطرناک خاک و آب های زیرزمینی را آلوده میکند



✓بازیافت:

راه دیگر بازیافت زباله است امابازیافت زباله هزینه نسبتا زیادی دارد و از آن بدتر این که در تمام مناطق کشور کودکان کار به زباله گردی مشغول هستند.


✓تهیه کود کمپوست:

از زباله های تر و یا خیس میتوان کود کمپوست و یا پوسال تهیه کرد ، این کار در خانه هم انجام پذیر است و مزایای زیادی دارد:

  • خاک را غنی کرده و به حفظ رطوبت و جلوگیری از بیماری ها و آفات گیاهی کمک می کند.
  • نیاز به کودهای شیمیایی را کاهش می دهد.
  • باکتری ها و قارچ هایمفیدتجزیهکنندهخاک را تولید می کند و به دنبال آن باعثایجاد ماده ای بنام هوموس(گیاه خا ک، ماده ای غنی از مواد مغذی)در خاک می شود.
  • انتشار متان و کربن از محل های دفن زباله را کاهش می دهد .
  • رطوبت بیشتری برای گیاهان فراهم می کند.
  • از فرسایش خا ک جلوگیری می کند.۲


✓سوزاندن زباله ها:

برای سوزاندن زباله ها باید از دستگاه های مخصوص این کاراستفاد هکرداگرچه در بعضی موارد سوزاندن زباله ها همخطرآفرین است به طور مثال سوزاندن زباله هایی مانند پلاستی ک توصیه نمیشود زیراسوزاندنآن اسید کلریدریک را به هوا میفرستد که یکی از عناصر باران اسیدی است، برای سوزاندن زباله ها باید از کوره های مخصوص استفاده کرد و به هیچ عنوان زباله ها را نباید در هوای باز سوزاند زیرا هوا را آلوده میکند و موجببارشباران های اسیدی میشود، باران های اسیدی از ترکیب اسید کلریدریک و اکسیدهای گوگرد و ازت به وجود می آیند، این باران های زیان بار در کنار آن که به گیاهان و موجودات آبزی آسیب میرسانند باعث فرسایش ساختمان ها هممیشوند، از آن گذشته سوزاندن پلاستیک در کورههای زباله سوز هم گازهای بسیار سمی، سرطان زا و مخربی را آزاد میکنند.


✓صادرات زباله:

یکی از راه های خلاص شدن از زباله ها صادر کردن آن به کشورهایی است که توانایی بازیافت آن را دارند، افغانستان هم حتی الامکان زباله های خویش را به ایران صادر میکند.