32

تعهد نامۀ کرنل میکسن کمشنر پشاور بغرض اسکانِ مجدد را نی زائی

از کتاب: تاریخ تجزیه شاهنشاهى افغان

نمبر ۷۹

چون خوانین را نی زائی امروز حاضر آمده و التجای معافی جرایم سابقه و اجازت سکونت مجدد را در سر زمین خود نموده اند بنابران بشرایط ذیل با ایشان موافقت شد.

اول: اگر سرکار مالیاتی را از ایشان بخواهد ادا خواهند کرد.

دوم: اگر سرکار در اراضی را نی زائی قلاع استحکام لشکری را ساختن بخواهد مختار خواهد بود.

سوم: به کسانیکه حکومت اجازت اقامت مجدّد را بدهد واپس به سر زمین خود خواهند آمد.

چهارم :خوانین اقرار میکنند که همواره در نوکری حکومت بوده و چنین شخصی را در اراضی خود نمیگذارند که با حکومت بریتانیه صادق نباشد.

پنجم: اگر بر قوم رانی زی حمله بشود که مدافعۀ آن برای ایشان ممکن نباشد پس به علاقه خود لشکریان انگلیسی را اجازت ورود و دفاع خواهند داد. بعد از مذاکره مواد فوق به خوانین متعاهد اطمینان داده می شود که سرکار انگلیس خواهش توسیع اراضی خود را ندارد و نه از رانی زئ محصولاتی را میگیرد مگر میخواهد که سرحدات مملکت هند را از تجاوز ایشان و دیگران محفوظ داشته و رعایای خود را در امنیت بکارهای خویش مصروف دارد و اگر کسی دست اندازی کند جزا داده خواهد شد. حالا به خوانین را نی زی اجاز تست که به قرای خود بازآیند ، و مانعی نیست ولی اگر ازین اقرار خود منحرف شوند، پس بدون اطلاع دهی، سابق برای گرفتاری و سزای ایشان افواج انگلیسی فرستاده خواهد شد.

ملکان باجور1 از روی خیر خواهی در آبادی مجدد رانی زئی سفارش کرده و آماده اند امید است که بپاس احترام ملکان مذکور بر تعهدات خود استوار باشند، و هم بقرار سفارش ایشان پنج هزار روپیه جریمۀ رانی زئی معاف کرده شد، و محبوسین شان نیز رها شدند باید که در مقابل این مهربانی و برد باری حکومت همواره شکر گذار باشند. مورخه ۱۴ اگست ۱۸۵۲م.