111

مقدمه چاپ دوم

از کتاب: سه مزدور
05 November 1988

مجموعۀ داستانهای کوتاه سه مزدور در سال ١٣٤٦ هجری شمسی چاپ شد و در آن زمان این مجموعه در حلقه های کتابخوانان خریدارانی داشت زیرا در صفحات آن گوشه هایی از زنده گی مردمان مناطق شمال کشور با تلاش واقع گرایانه انعکاس یافته بود.

نویسنده که خود دوران کودکی را در آن دهات بسر برده خاطرات روشنی از مناسبات روستاییان آن سامان داشت پرو تو تیپ قهرمانان داستانها را از ترکیب خصلت آدم های شناخته اش ساخته بود و در تصویر آنها کوشش های لازم یک نويسنده تازه کار را به خرج داده بود تا تیپهایی از نماینده گان مختلف جامعه ده عرضه دارد.

بعد درسال ۱۳۵۲ هـ ش. در مجموعۀ داستانهای "آیدن" ترجمه روسی این داستانها با داستان میانه سپید اندام (منتشره در سال ١٣٤٤ در کابل) در مسکو چاپ شد و شماری از آنها در مجموعۀ "پایان غم بزرگ" که در سال ۱۳۶۵ در مسکو به زبان روسی به چاپ رسید نیز راه یافت. داستانهای مجموعۀ "سه مزدور" در سالهای مختلف در زبانهای اوزبکی ، انگلیسی ، فرانسوی و پولندی نیز ترجمه شده است.


 اکنون که بیش از بیست سال از چاپ اول " سه مزدور " میگذرد از کمیتۀ دولتی طبع و نشر سپاس گزارم که چاپ دوم آنرا لازم شمردند و بر من منت گذاشتند از عنایت الله استاد فاکولتۀ هنرها ممنونم که رسمهایی

بر آن افزودند و آرایش پشتی را تجدید نمودند.