د قاسم علي افريدي تاريخ
د کلیات افريدي په پيل کي د قاسم علي افريدي کښلى تاريخ موجود دی، دغه تاريخ په پارسي ژبه کښل سوی، ټول بابونه يې ۲۲ دي او د کليات په لومړيو ۱۰۹ پاڼو کي خطاطي سوي دي.
د كليات افريدي يوه خطي نسخه د پېښور د اسلاميه کالج په کتابخانه کي خوندي ده. او د دغي کتابخانې په کتابونو کي يې نومره ۱۹۱۰ ده.
د تاريخ په پيل کي دا بیانونه سته : نواب محمد خان بنگش، ذکراولاد فتح خان و میرخان و جهانهان.
باب چهارم ــ در ذکر اولاد جهان خان.
باب پنجم ـ در ذکر نیکنام خان افریدی.
بابا ششم ـ در ذکر وفات جد بزرگوار و احوالات دیگر سرگذشت پدر بزرگوار خود، که در شهر فن آباد چند مدت سکونت نموده، باز در کوهسار سکونت فرمودند و نیز وفات اینجا یافتند. و دیگر ذکر نواب احمد خان بهادر غالب جنگ و نواب مظفر جنگ.
باب هفتم : در ذکر یتیم شدن و سبب پرورش یافتن خود مدح راست و درست محمد سعید خان و عبدالرحمن بهادران قندهاری.
باب هشتم ــ در ذکر تفرقه افتادن دفعه اول در رسالهء محمد سعید خان بهادر قندهاری و رفتن در رسالهء مرزا عطا بیگ خان و باز آمد در رسالهء خان موصوف و آمدن عبد الرحمن خان.
باب نهم ــ در ذکر امدن متعلقان من در شهر فرح آباد و سکونت ورزیدن در شهر مذکور.
باب دهم ــ در ذکر ملک متعلقه موضع اخور گویا که مسکن پدر جد بزرگوار من بود و موجبات امدن از ملک ولایت در ممالک هندوستان و سکونت ورزیدن اینجا.
باب یازدهم ــ در ذکر نشستن نواب سعادتخان بر مسند وزارت و استعفاء کردن من از نوکری، سرکار موصوف و رفتن باطراف ملک جنوب تا به سوات بندر.
باب دوازدهم ــ در ذکر حالات شهر برهانپور.
باب سیزدهم - ذکر رسیدن من در لشکر مهاراجه جسونت.
باب پانزدهم ــ در ذکر اوقات اسیری افواج نواب امیر خان بهادر و سرگذشت ابتداء خان غفر الله و سبب مشتهر شدن به لقب نواب امیر الدوله محمد امیر خان بهادر دلاور جنگ.
باب شانزدهم - حالات مقابله جنگ فرنگ و هولکر و هزیمت یافتن افواج فرنگ.
باب هفدهم ــ در ذکر سفر کردن بجانب ملک مالوه.
باب هجدهم ــ در ذکر نواب امیر خان که عبور از دریای جمن و گنگ نموده.
باب نوزدهم - در ذکر مصالحت و موافقت فيما بين مهاراجه جسونت سنگ و هولکر بهادر مهاراجه دولت را و سندهـ.
باب بیستم ــ در ذکر نوکری ملازم بودن برای چند در سرکار میر جعفر.
باب بیست و یکم ــ در ذکر ابنای روزگار و شکایت مفارقت برادران.
باب بیست و دوم ــ در ذکر معاش و حالات وفات برادر حقیقی و عقاید و ایقان معاد اهل تصوف.