نظم و نثر دوره تجدد
در ﻋﺼﺮ اﻣﯿﺮ ﺷﯿﺮﻋﻠﯽ ﺧﺎن ﻣﻄﺒﻌﻪ اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر ﺑﻜﺎﺑﻞ آورده ﺷﺪ ،وﺟﺮﯾﺪه ﯾﯽ ﺑﻨﺎم ﺷﻤﺲ اﻟﻨﻬﺎر اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر در
اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﻧﺸﺮﯾﺎﻓﺖ وﭼﻨﺪ ﻛﺘﺎب ﻫﻢ ﺑﺰﺑﺎن ﻫﺎی دری و پشتو ﻃﺒﻊ ﮔﺮدﯾﺪ ،وﻫﻨﮕﺎﻣﯿﻜﻪ در ﺳﻨﻪ ١٢٩٧ﻫ اﻣﯿﺮ
ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ ﺧﺎن ﺑﻌﺪ از ﺧﺘﻢ ﺟﻨﮓ دوم ﺑﺮ ﳑﻠﻜﺖ ﻣﺴﺘﻮﻟﯽ ﻛﺮده ﺷﺪ ﺑﺎز درﯾﻦ ﻋﺼﺮ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻛﺘﺎب ﺑﻪ ﻫﺮ دو زﺑﺎن ﻣﻠﯽ ﺑﻪ ﻃﺒﻊ رﺳﯿﺪ ،ﻛﻪ از ان ﺟﻤﻠﻪ ﻛﺘﺎﺑﯽ ﺑﻘﻠﻢ ﺧﻮد اﻣﯿﺮ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻨﺎم ﭘﻨﺪﻧﺎﻣﻪ دﻧﯿﺎ ودﯾﻦ ﺑﺎ ﻗﻄﻊ ﺑﺰرگ در ﻛﺎﺑﻞ ﻧﺸﺮ ﺷﺪ ،ﻛﻪ ﳕﻮﻧﻪ ﻧﺜﺮ ﺧﻮد اﻣﯿﺮ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ در ﯾﻦ ﺟﺎ ﺑﻄﻮر ﻧﻮﺷﺘﻪ ﯾﻜﻨﻔﺮ ﺑﺎﺳﻮاد ﻋﺎدی آورده ﻣﯿﺸﻮد وی ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ:
))اﺑﺘﺪا ﻛﺮدم ﻣﻦ اﯾﻦ ﻛﺘﺎب را وﻣﻌﺎوﻧﺖ ﻣﯿﺨﻮاﻫﻢ ازان ﺧﺪاﯾﯽ ﻛﻪ ﯾﻜﻪ وﯾﮕﺎﻧﻪ اﺳﺖ ﭘﺲ دوام دﯾﻦ ودوﻟﺖ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن را از ان ﺧﻼق ﺑﯿﭽﻮن ﻣﯿﺨﻮاﻫﻢ ،ﭼﺮا ﻛﻪ ﻣﻨﻬﻢ ازﯾﻦ ﻗﻮم ﻫﺴﺘﻢ ،ﭼﯿﺰﯾﻜﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺪﯾﻦ و دوﻟﺖ ﺷﺎن ﺑﺎﺷﺪ وﻋﻘﻞ ﻛﻪ راﻫﻨﻤﺎی ﺧﯿﺮ وﺷﺮ اﺳﺖ واز ﺷﺮﻧﮕﺎه ﻣﯿﺪارد وﺑﺮاه ﺧﯿﺮ رﻫﻨﻤﻮﻧﯽ ﻣﯿﻜﻨﺪ وﻣﻨﻜﻪ ﺑﻨﺪه در ﮔﺎه ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﯿﻤﺜﺎل وﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﺴﺘﻢ ،وﻣﺮا ﻋﻘﻞ وﻫﻮش داده اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﻛﻪ از ﺑﺮای ﯾﺎدﮔﺎر ﻗﻮم ﺧﻮد ﭼﯿﺰﯾﻜﻪ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ از ﺣﻮادﺛﺎت روزﮔﺎر ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻣﺸﻜﯿﻦ رﻗﻢ آوردم ،ﻛﻪ از ﺳﺮ ﮔﺬﺷﺖ ﻣﻦ ﭘﻨﺪ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ واز ﺑﺮای اوﻻد ﻗﻮم اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن اﯾﻦ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ وﻧﺼﺎﯾﺢ ﻣﻦ ﯾﺎدﮔﺎر ﲟﺎﻧﺪ ،و در روز ﺣﻮادث ﺑﻜﺎر ﺑﺒﺮﻧﺪ ،وﻫﺮ روز ﻛﺎر دﯾﻦ ودﻧﯿﺎ را ﭘﯿﺶ از وﻗﺖ ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺼﺮع :ﻋﻼج واﻗﻌﻪ ﭘﯿﺶ از وﻗﻮع ﺑﺎﯾﺪ ﻛﺮد ،داﻧﺴﺘﻪ ﻛﺎر ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ دﺷﻤﻦ ﻛﺎم ﻧﺸﻮﻧﺪ،ﻣﻨﻜﻪ اﻣﯿﺮ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ وﻟﺪ ﻣﺮﺣﻮم اﻣﯿﺮ ﻣﺤﻤﺪ اﻓﻀﻞ ﺧﺎن ﻧﺒﯿﺮه ﻣﺮﺣﻮم اﻣﯿﺮ دوﺳﺖ ﻣﺤﻤﺪﺧﺎن در دران ﻫﺴﺘﻢ در ﺳﺎل ١٣٠٣ﻫﺠﺮی ﻧﺒﻮی ﻣﻄﺎﺑﻖ اﯾﺖ اﯾﻞ ﻓﺮخ دﻟﯿﻞ وﻣﺎه ﻣﺒﺎرك ﺻﯿﺎم ﺑﺪﺳﺖ ﺧﻂ ﺧﻮد رﻗﻢ ﳕﻮدم ﻛﻪ ﻣﺮا ﺑﺪﻋﺎی ﺧﯿﺮ ﯾﺎد آور ﺷﻮﻧﺪ ،ازﻣﻨﻔﻌﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﻛﻪ از ﻧﺼﺎﯾﺢ ﻣﻦ ﺑﻘﻮم ﻣﻦ ﺑﺮﺳﺪ اﻧﺸﺎءاﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﭘﺲ اﯾﻦ ﻛﺘﺎب را ﭘﻨﺪ ﻧﺎﻣﻪء دﻧﯿﺎ ودﯾﻦ ﻧﺎم ﻧﻬﺎدم ﻛﻪ ﻫﻢ ﺣﺮف ﺳﺮ ﮔﺬﺷﺖ ﻫﺎی ﻣﻦ درج اﺳﺖ وﻫﻢ ﻧﺼﺎﯾﺢ وﻫﻢ ﺳﺮ رﺷﺘﻪ دﯾﻦ داری ودﯾﺎﻧﺖ((.
در اواﯾﻞ ﻗﺮن ﻧﺰدﻫﻢ آﺛﺎر ﻣﺪﻧﯿﺖ ﺟﺪﯾﺪ از ﺳﻪ ﻃﺮف ﺑﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن رﺳﯿﺪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﻛﻪ اﻣﭙﺮاﻃﻮری ﺑﺮﺗﺎﻧﯿﻪ از
ﻃﺮف ﺷﺮق ﺑﻪ ﻛﺮاﻧﻪ ﻫﺎی درﯾﺎی ﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﺮﺣﺪ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺑﻮد رﺳﯿﺪ ،وﻧﺸﺮ ﺟﺮاﯾﺪ وﻣﺠﻠﻪ ﻫﺎ در ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ
ﻫﻨﺪوﺳﺘﺎن رواج ﯾﺎﻓﺖ ازﻃﺮف ﺷﻤﺎل اﻣﭙﺮاﻃﻮری روﺳﯿﻪ ﺗﺎ ﺳﻮاﺣﻞ درﯾﺎﯾﺂﻣﻮ وﺳﻌﺖ ﯾﺎﻓﺖ در ﺣﺎﻟﯿﻜﻪ در اﯾﺮان ﻧﯿﺰ
ﺣﺮﻛﺖ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﺎﺳﯿﺲ داراﻟﻔﻨﻮن وﻧﺸﺮ ﺟﺮاﯾﺪ آﻏﺎز ﺷﺪه ﺑﻮد .،اﻣﺎ ﻣﺮدم اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﻛﻪ ﺗﺎزه از ﺟﻨﮓ اول ودوم
رﻫﺎﯾﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ وﻗﻮای اﺳﺘﻌﻤﺎر را از ﻛﺸﻮر ﺧﻮﯾﺶ راﻧﺪه ﺑﻮدﻧﺪ ﻃﺒﻌﺎ از ﯾﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﺟﺪﯾﺪﯾﻜﻪ ﺑﺎ ﻧﺸﺮ ﻣﺪﻧﯿﺖ ﺟﺪﯾﺪ در ﻫﺮ ﻃﺮف اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن آﻏﺎزﺷﺪه ﺑﻮد ﻣﺘﺎﺛﺮ ﻣﯿﺸﺪﻧﺪ ،و ﭼﺸﻢ ﺑﺠﻬﺎن ﻧﻮ ﻣﯽ ﻛﺸﻮدﻧﺪ اﻣﯿﺮ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ ﺧﺎن ﻛﻪ ﻣﻄﺒﻌﻪ
وﻣﺎﺷﯿﻦ وﺑﺮﺧﯽ از آﺛﺎر ﻣﺪﻧﯿﺖ ﺟﺪﯾﺪ را ﺑﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن واردﻛﺮده ﺑﻮد درﺣﺎﻟﯿﻜﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺟﺪﯾﺪرا ﺑﯿﻚ ﻣﺮﻛﺰ اﺗﺼﺎل
داد درﺳﻨﻪ ١٣١٩ق در ﻛﺎﺑﻞ وﻓﺎت ﻛﺮد وﭘﺴﺮش اﻣﯿﺮ ﺣﺒﯿﺐ اﻟﻠﻪ ﺧﺎن ﺑﻪ ﻟﻘﺐ ﺳﺮاج اﳌﻠﻪ واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ اﻓﻐﺎﻧﯽ
ﻧﺸﺴﺖ ،اﯾﻦ ﭘﺎدﺷﺎه ﻛﻪ ﺑﺎ اوﺿﺎع ﻣﺪﻧﯿﺖ ﺟﺪﯾﺪ ﻓﯽ اﳉﻤﻠﻪ آﺷﻨﺎﯾﯽ داﺷﺖ ﯾﻚ ﻣﻜﺘﺐ ﺣﺮﺑﯽ وﯾﻚ ﻣﻜﺘﺐ ﻣﻠﻜﯽ
راﺑﻨﺎم ﺣﺒﯿﺒﯿﻪ ﻛﺸﻮدوﺟﺮﯾﺪه ﯾﯽ راﺑﻨﺎم ﺳﺮاج اﻻ ﺧﺒﺎر اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن درﺳﻨﻪ ١٣٢٣ق ﻧﺸﺮ ﻛﺮد ﻛﻪ ﻣﺪﯾﺮ آن ﻣﻮﻟﻮی
ﻋﺒﺪاﻟﺮوف ﻗﻨﺪﻫﺎری ﺑﻮد ،ﻧﺸﺮ اﯾﻦ ﺟﺮﯾﺪه روﺷﻦ ﻣﯽ ﺳﺎزد ﻛﻪ ﻓﻜﺮ ﻧﻮ وﻣﺪﻧﯿﺖ ﺟﺪﯾﺪ در اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﻧﻔﻮذ ﻛﺮده ﺑﻮد
وﻣﯿﺨﻮاﺳﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮدم را ﺑﺎ اوﺿﺎع دﻧﯿﺎ اﮔﺎه ﺳﺎزﻧﺪ اﻣﺎ ))ﺧﻮش در ﺧﺸﯿﺪ وﻟﯽ ﻣﺴﺘﻌﺠﻞ ﺑﻮد(( اﯾﻦ ﺟﺮﯾﺪه ﺑﺎ ﻧﺸﺮ
ﻫﻤﯿﻦ ﺷﻤﺎره ﺑﻪ اﺷﺎره اﻧﮕﻠﯿﺲ ﺗﻮﻗﯿﻒ ﺷﺪ وﻫﻔﺖ ﺳﺎل دﯾﮕﺮ ﻧﺸﺮ ﻧﺸﺪ ﺗﺎ ﻛﻪ درﺳﻨﻪ ١٣٢٩ق ﭘﺪر ﺻﺤﺎﻓﺖ وﻓﻜﺮ
ﺟﺪﯾﺪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﻣﺤﻤﻮد ﺑﯿﮓ وﻟﺪ ﺳﺮدار ﻏﻼم ﻣﺤﻤﺪ ﻃﺮزی ﻗﻨﺪﻫﺎری ﭘﺲ اﯾﻦ ﺟﺮﯾﺪه را زﻧﺪه ﺳﺎﺧﺖ ،و ﺑﻪ ﻫﺪف
ﺧﻮد ﻛﻪ ﺑﺎزﯾﺎﺑﯽ اﺳﺘﻘﻼل ﻛﺎﻣﻞ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺑﻮد ﻫﻢ رﺳﯿﺪ ،در اﺑﺘﺪاء ﻓﻜﺮ ﺟﺪﯾﺪ در ﻗﺎﻟﺐ ﻧﺜﺮ وﻧﻈﻢ ﻗﺪﯾﻢ داﺧﻞ ﺷﺪ ،و در ﻃﻠﯿﻌﻪ اﯾﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﻫﻢ ﺳﺮاج اﻻﺧﺒﺎر واﻗﻊ ﮔﺸﺖ ﻛﻪ در ﺷﻤﺎره اول آن ﻗﺼﯿﺪه ﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ ﻛﻪ آن را ﻣﻮﻟﻮی ﻣﺤﻤﺪﺳﺮور واﺻﻒ ﺑﻦ ﻣﻮﻟﻮی اﺣﻤﺪﺟﺎن ﻗﻨﺪﻫﺎری ﺳﺮوده ودران ﭘﺎدﺷﺎه وﻗﺖ را وﻣﺮدم ﺧﻮد را ﺑﻄﺮف ﻣﺪﻧﯿﺖ ﺟﺪﯾﺪ وﻓﻜﺮ ﺟﺪﯾﺪ رﻫﻨﻤﻮﻧﯽ ﻣﯿﻜﻨﺪ اﯾﻦ ﻗﺼﯿﺪه دراز اﺳﺖ ﻛﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ از ان درﯾﻦ ﺟﺎ درج ﻣﯿﺸﻮد ﻣﺜﻼ ﮔﻮﯾﺪ:
ﺑﺸﺎرت ﺑﺎد اﻫﻞ ﻓﻀﻞ وداﻧﺶ را ازﯾﻦ ﻣﮋده
ﺑﺒﺎل از ﭘﺴﺘﯽ ﺳﺴﺘﯽ ﺑﻪ اوج ﭘﺎﯾﻪء ﺑﯿﻨﺶ
ﻛﻪ ﺑﺎغ ﺑﺨﺮدی را آﻣﺪ اﻛﻨﻮن وﻗﺖ رﯾﺎﻧﯽ
ﮔﺮاﯾﺎن ﺷﻮ ﺳﻮی ﺟﻤﻌﯿﺖ از ﻣﻠﻚ ﭘﺮﯾﺸﺎﻧﯽ
ﺑﺒﯿﻦ اﻛﻨﺎف ﻋﺎﻟﻢ را ﺗﺮﻗﯽ ﻫﺎی ﭘﯽ درﭘﯽ
ﭼﻪ ﳕﺴﺎ وﻓﺮﻧﺴﺎ وﭼﻪ ﺟﺮﻣﺎﻧﯽ ﭼﻪ ﺟﺎﭘﺎﻧﯽ
ﻛﺴﯽ ﻛﺰ دو ﺣﻪ ﺗﻬﺬﯾﺐ ﺑﺎر ﻛﺎم دل ﭼﯿﻨﺪ
ﺑﻪ ﮔﯿﺘﯽ ﻓﺎﯾﻖ آﯾﺪ از ﻫﻤﻪ اﻗﺮان اﻧﺴﺎﻧﯽ
ﻧﮕﺮ اﻗﻠﯿﻢ ﺟﺎﭘﺎن را ﻛﻪ ﺑﺎ آن ﻓﺘﺮت 6ﻓﻄﺮت
اروﭘﺎ ﻓﺨﺮ ﻛﺮدی ﺑﺮ ﺟﻬﺎن در ﺳﺒﻘﺖ واﻛﻨﻮن
ﻗﺪم در ﻋﺮﺻﻪ ﺟﻬﺪ و ﻣﺮوت ﻣﺎن وﺟﻬﺪی ﻛﻦ
ﻧﻬﺎل دﯾﻦ ودوﻟﺖ را ﺑﻬﻤﺖ آﺑﯿﺎری ده
ﭼﺴﺎن ﺑﺮ اوج رﻓﻌﺖ ﻛﺮد ﺑﻨﯿﺎد ﭘﺮ اﻓﺸﺎﻧﯽ
زر ﺳﻢ اﯾﺸﯿﺎ اﻓﺘﺎد در ﮔﺮداب ﺣﯿﺮاﻧﯽ
ﻛﻪ از ﻗﯿﺪ وﺳﺎوس رﺧﺶ ﻫﻤﺖ را ﺑﯿﺮون راﻧﯽ
ﻛﻪ آرد ﻣﯿﻮه اﻓﻀﺎل ورﺣﻤﺖ ﻫﺎی ﯾﺰداﻧﯽ
ﺑﺼﺪق ﺧﺎﻃﺮ اﻣﺪادی ﺑﺪه اﺧﻮان دﯾﻨﯽ را
ﺑﺸﻮﯾﺎز ﻟﻮح دل زﻧﮕﺎر ﺗﺴﻮﯾﻼت ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ
ﺗﻜﻠﻒ ﺑﺮ ﻃﺮف ﻧﻪ درﭘﯽ ﺗﺰﯾﯿﻦ اﻟﻔﺎﻇﻢ
ﻧﮕﻮﯾﻢ اﯾﻨﻜﻪ ﺳﺤﺒﺎﱎ وﻟﯿﻜﻦ اﯾﻨﻘﺪر داﱎ
ﺧﺪاوﻧﺪا ﺑﻪ ذات ﭘﺎك و اوﺻﺎف ﺟﻤﯿﻞ ﺧﻮد
ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺑﺨﺶ ﺳﻠﻚ رﺷﺘﻪ دﯾﻦ ﭘﯿﻤﺒﺮ را
ﭼﻮﻣﻌﻨﯽ راﺳﺘﺎن ﮔﻮﯾﻢ ﭼﻪ ﻋﺒﺮاﻧﯽ ﭼﻪ ﺳﺮﯾﺎﻧﯽ
ﻛﻪ ﻫﻤﭽﻮن ﺷﺎﻋﺮان دون ﻧﯿﻢ در ﺧﺎل وﺧﻂ ﻓﺎﻧﯽ
ﺑﻘﺮب ﺣﻀﺮت ﺷﺎه رﺳﻞ آن ﺷﻤﻊ اﯾﻤﺎﻧﯽ
ﻗﻮاﻣﯽ ﻣﻠﺖ ﻣﺎرا ز رﺣﻤﺖ دار ارزاﻧﯽ
ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت واﺻﻒ ﻗﻨﺪﻫﺎری از دﻧﯿﺎی ﻣﻮﻫﻮم ﺳﺘﺎﯾﺶ ﺧﻂ وﺧﺎل وﻓﻜﺮ ﻗﺪﯾﻢ ﻣﯽ ﮔﺮﯾﺰد وﻣﺘﺎع ﻫﻨﺮ ﺧﻮد را دردﺳﺘﺮس ﻣﺮدم وﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﯽ وﭘﺮورش ﻓﻜﺮ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﻧﻬﺪ ،واﯾﻦ اﺳﺖ اوﻟﯿﻦ ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻠﯽ ﻣﺎ ﻛﻪ در ﭘﺮورش ادب ﺟﺪﯾﺪ ﻗﺪم ﺑﺮداﺷﺘﻪ اﺳﺖ ،ﺳﺮاج اﻻﺧﺒﺎر ﺑﺎ ﻧﺸﺮ ﻫﻤﺎن ﺷﻤﺎره اول ﺗﻮﻗﯿﻒ ﺷﺪ وﻟﯽ ﺑﻌﺪ از ﺷﺶ ﺳﺎل ﺑﺎز ﺑﻬﻤﺖ ﻣﺤﻤﻮد ﺑﯿﻚ ﻃﺮزی زﻧﺪﮔﯽ ﯾﺎﻓﺖ و ﺗﺎ ﻫﻔﺖ ﺳﺎل دﯾﮕﺮ ﻣﺴﻠﺴﻼ ﻧﺸﺮ ﺷﺪ درﯾﻦ وﻗﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺜﺮ دری ﺑﺎ ﻓﻜﺮ ﻧﻮ ﭘﺮورش ﯾﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ اﯾﻨﻚ ﳕﻮﻧﻪ ﻧﺜﺮ ﻣﺘﺮﻗﯽ اﯾﻨﺪوره را از ﺳﺮﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ ﺳﺮاج اﻻﺧﺒﺎر ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ﻛﻪ ﺗﺎرﯾﺦ آن ۱۶ﺟﺪی ۱۲۹۴ش اﺳﺖ واﯾﻦ اوﻟﯿﻦ ﺻﺪای آزادﯾﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﲢﺼﯿﻞ ﻣﺠﺪد اﺳﺘﻘﻼل ﺗﺎم اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن در ﻣﻄﺒﻮﻋﺎت اﻧﻌﻜﺎس ﻛﺮد:
(ﺣﯽ ﻋﻠﯽ اﻟﻔﻼح)
ﻧﻮا را ﺗﻠﺦ ﺗﺮ ﻣﯿﺰن ﭼﻮ ذوق ﻧﻐﻤﻪ ﻛﻢ ﯾﺎﺑﯽ
ﺣﺪی را ﺗﯿﺰ ﺗﺮ ﻣﯿﻜﻦ ﭼﻮ ﻣﺤﻤﻞ را ﮔﺮان ﺑﯿﻨﯽ
آری ،آری ،ﻫﺮ آن ﻗﺪر ﻛﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯽ ﻧﻮا را ﺗﻠﺨﺘﺮ ﺑﺰن ! ﻫﻤﺎن ﻗﺪر ﻛﻪ درﺣﻨﺠﺮه ات ﺑﮕﻨﺠﺪ ،ﺣﺪی را ﺗﯿﺰ ﺗﺮ ﺑﻜﻦ!
ﭘﯿﺶ ﺁﻫﻨﮓ .ﺗﺎﺯﮔﯽ ﺑﻠﮋﯾﮏ. ﻧﻬﺎﻝ،ﺩﺭﺧﺖ. ﺍﻗﺮﺍﻥ :ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ. ﺧﺮﺍﺑﯽ. ﻓﺮﯾﻘﯿﻦ. -ﺗﺰﯾﯿﻦ :ﺯﯾﺒﺎﺳﺎﺧﱳ.
زﯾﺮا وﻗﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻔﺲ ﻫﺎی ﺑﯿﻤﺎر در ﮔﺬر اﺳﺖ وﻣﺤﻔﻞ ﺑﯽ ﺧﺒﺮ ....ﻣﻨﺰل ﺧﯿﻠﯽ دراز اﺳﺖ وﻣﺤﻤﻞ ﺑﺪرﺟﻪ ﯾﯽ ﺳﻨﮕﯿﻦ
ﻣﯿﺮود ﻛﻪ ﺻﺪاﻫﺎی ﺣﺪﯾﻬﺎ ﺑﺎ آواز ﻫﺎی دراﻫﺎ دﻣﺴﺎز آﻣﺪه ﺷﺮق وﻏﺮب را درﯾﻚ اﻫﺘﺰاز ﺳﺎﻣﻌﻪ ﺧﺮاﺷﯽ در آورده اﻣﺎ
ﻫﺰار اﻓﺴﻮس ﻛﻪ ﺷﺘﺮ ان ﺑﺎر ﺑﺮدار ﻣﺤﻤﻞ ﯾﺎر ﻏﻤﮕﺴﺎر را از ﻛﺴﺎﻟﺖ وﻋﻄﺎﻟﺖ واﳕﯽ رﻫﺎﻧﺪ ،وﻗﺪم از ﻗﺪم ﺑﺮ ﳕﯿﺪارد.
ﺷﺎم ﺣﺮﻣﺎن در ﻋﻘﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﻮ وﻗﺖ از دﺳﺖ ﺷﺪ ﺻﺒﺢ ﺷﺪ ﺑﺮﺧﯿﺰ ﺳﺎز راﺳﺘﯽ آﺳﺎﻧﻮاز آﺗﺶ ﻫﺎ اﻓﺮوﺧﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮد ﺟﻬﺎن را ﻃﻮﻓﺎن آﺗﺶ ﻓﺮا ﻣﯽ ﮔﯿﺮد آﺗﺶ ﺳﻬﻤﮕﯿﻨﯽ از ﻫﺮ ﻃﺮف ﺳﯿﻼن ﻣﯽ ﳕﺎﯾﺪ ،ﺧﺸﻚ ﺗﺮ ،ﺧﻮب ،ﺑﺪ ﻫﺮ اﻧﭽﻪ در ﭘﯿﺶ روﯾﺶ ﺗﺼﺎدف ﻣﯿﻜﻨﺪ ﭘﺎك ﺳﻮﺧﺘﻪ و ﻣﺤﻮ ﻛﺮده ﻣﯿﺮود ،از ﻗﻌﺮ ﺑﺤﺮ آﺗﺶ ﻓﻮر ان ﻛﺮده ﺑﻜﺮه ﻧﺴﯿﻤﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯿﻜﻨﺪ ،ﺑﻌﻮض ﺑﺎران رﺣﻤﺖ ازﻟﻜﻪ ﻫﺎﯾﺎﺑﺮ ﲟﺐ ﻫﺎی ﻏﻀﺐ ﻣﯿﺮﯾﺰد ،ﺑﺮﻛﯽ ﻣﯿﺮﯾﺰد؟ درﻛﺠﺎﻣﯽ اﻓﺘﻨﺪ؟ ﺑﺮان ﳕﺮودﻫﺎ،ﻓﺮﻋﻮن ﻫﺎ،ﺷﺪادﻫﺎﻣﯿﺮﯾﺰدﻛﻪ ﺑﺨﺪاوﻧﺪی ﺑﺤﺮﻫﺎﻣﺪﻋﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ ،ﺷﯿﭙﻮرادﻋﺎی ﺧﺪاوﻧﺪی ﺑﺮﻫﺎراﺑﻜﻤﺮ آوﯾﺨﺘﻪ اﻧﺪ ،ﻣﻠﯿﻮن ﻫﺎ ﻣﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﺑﺸﺮﯾﺖ را اﺳﯿﺮ ﺧﻮد ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ،ﭼﻪ اﺳﺘﻘﻼل ﻫﺎ ﭼﻪ آزادﯾﻬﺎ ﭼﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻫﺎ را ﭘﺎﻣﺎل ﳕﻮدﻧﺪ؟ ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﭼﻪ ﺧﯿﺎل ﻫﺎ دارﻧﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻫﺎ ﻛﻨﻨﺪ؟″....
درﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﻣﺮﺣﻮم آن ﺑﺼﻮرت واﺿﺢ ادﻋﺎی آزادی ﺗﺎم اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن را ﭘﯿﺶ ﻣﯿﻜﻨﺪ وﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ″:اﻓﻐﺎن ﺑﻪ
ﺑﺴﯿﺎر آﺳﺎﻧﯽ وﺧﻮﺷﮕﻮاری ﻣﺮگ را ﻗﺒﻮل ﻛﺮده ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ وﻟﯽ ﻫﯿﭽﮕﺎه ﻛﻠﻤﺎت ﻣﺘﻌﻔﻨﻪ ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ وﺣﻤﺎﯾﺖ را ﻫﻀﻢ ﻛﺮده
ﳕﯿﺘﻮاﻧﺪ ،ﻣﻌﻨﯽ ﺻﺎف وﺻﺮﯾﺢ ﺗﺎﺑﻌﯿﺖ وﺣﻤﺎﯾﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﯾﻚ د وﻟﺘﯽ ﺑﺪﯾﮕﺮ دوﻟﺘﯽ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻛﻪ ﺑﻐﯿﺮ از ﻣﻦ دﯾﮕﺮﯾﺮا
ﻧﺸﻨﺎس ،ﺑﻐﯿﺮ از ﻣﻦ ﺑﺎدﯾﮕﺮ دوﻟﺘﯽ ﺣﺮف ﻣﺰن ،ﺑﻐﯿﺮ از ﻣﻦ ﺑﺎ دﯾﮕﺮ دوﻟﺘﯽ ﻋﻘﺪ ﻣﻌﺎﻫﺪات وراﺑﻄﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت
وﻣﻌﺎﻣﻼت ﻣﻜﻦ! ﺑﻐﯿﺮ از ﻣﻦ ﺑﺪﯾﮕﺮ دوﻟﺖ ﻧﻪ ﺳﻔﯿﺮ ﺑﻔﺮﺳﺖ ،وﻧﻪ ﺳﻔﯿﺮ ﻗﺒﻮل ﻛﻦ! ﻣﻌﻨﯽ ﺻﺎف وﺻﺮﯾﺢ اﺳﺘﻘﻼل ﺗﺎﻣﻪ
وآزادی ﻛﺎﻣﻠﻪ ﻧﯿﺰ اﯾﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ دوﻟﺖ درﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﻫﺎﯾﯽ ﻛﻪ در ﺑﺎﻻ ﻣﺬﻛﻮر ﮔﺮدﯾﺪ ﻣﺴﺘﻘﻞ و آزاد ﺑﺎﺷﺪ .دﻧﯿﺎ ﺑﯿﻚ
ﺣﺎل ﳕﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﺑﺸﺮﯾﺖ ﺑﺮ ﻣﺪارج ﻣﺨﺘﻠﻔﻪ ﺳﯿﺮو دور ﻣﯿﻜﻨﺪ ،ﻃﻔﻞ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ ،ﺷﯿﺮ ﻣﯿﺨﻮرد ،ﺟﻮان ﻣﯿﺸﻮد ،ﺷﯿﺮﮔﯿﺮ
ﻣﯿﮕﺮدد ،ﺑﻪ ﻛﻤﺎل ﻣﯿﺮﺳﺪ وﺧﻮد را ﻛﺎﻣﻞ ﻣﯿﻜﻨﺪ ،ﻋﺼﺮ ﺳﻌﺎدت ﺣﺼﺮ ﭘﺎدﺷﺎه ﻏﯿﻮر دﯾﻦ ﭘﺮور اﻋﻠﯿﺤﻀﺮت ﺳﺮاج اﳌﻠﻪ
واﻟﺪﯾﻦ ﻋﺼﺮ ﺟﻮاﻧﯽ وﺟﻼل وﻋﺼﺮ ﺗﻌﺎﻟﯽ وﺧﺮوج اﻓﻐﺎن اﺳﺖ ،ﻣﻠﺖ ﳓﯿﺒﻪء اﻓﻐﺎن ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ،داﻧﺎﯾﯽ آﮔﺎﻫﯽ ﺣﺎﺻﻞ ﻛﺮده ﺑﺨﯿﺮ و ﺷﺮ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ وﺿﺮر ﺧﻮد ﭘﯽ ﺑﺮده ،ﺷﺮف آزادی ﻗﻮﻣﯽ ،ﺣﻘﻮق اﺳﺘﻘﻼل ﻣﻠﺘﯽ ﺧﻮد را ﺑﺨﻮﺑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ،اﻣﺎ ﺗﺎ ﺑﺤﺎل ﻫﺮ ﭼﻪ ﻛﻪ ﺑﻮدﺑﻮد ،ﻫﺮ ﭼﻪ ﺷﺪ ﺷﺪ ،ﻟﯿﻜﻦ ﺑﻌﺪ ازﯾﻦ اﻓﻐﺎن آن اﻓﻐﺎﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ از ﺣﻘﻮق ﺧﻮد ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﯽ ﺑﺘﻮاﻧﺪ″.
اﻛﻨﻮن درﯾﻦ ﳕﻮﻧﻪ ﻧﺜﺮ ﺑﺼﻮرت واﺿﺢ دﯾﺪه ﻣﯿﺸﻮدﻛﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺠﺮای ﻓﻜﺮ اﻓﻐﺎﻧﺎن ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻛﺮده ﺑﻮد ﺑﻠﻜﻪ در ﻃﺮز
اﻧﺸﺎء وادای ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻧﯿﺰ ﺗﻐﯿﯿﺮی ﺑﻌﻤﻞ آﻣﺪه ﺑﻮد ﻛﻪ ﻣﻮﺳﺲ اﯾﻦ ﻣﺪرﺳﻪ ﻓﻜﺮ واﻧﺸﺎء ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺤﻤﻮد ﺑﯿﮓ ﻃﺮزی اﺳﺖ.
درﯾﻦ دوره ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻔﻜﻮرهء ﺟﺪﯾﺪ در ﻧﻈﻢ وﺷﻌﺮ ﻫﻢ اﺛﺮ ﻛﺮد ،و ﻣﺎﻣﯿﺒﯿﻨﯿﻢ ﻛﻪ ﻧﻮ ﻧﻮ ﻛﻠﻤﺎت ﻣﻠﺖ و وﻃﻦ وﺣﻘﻮق
اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺷﻌﺮ ﻫﻢ وارد ﻣﯿﺸﻮد ،واﻛﻨﻮن ﺷﺎﻋﺮ اﯾﻦ ﻋﺼﺮ ﻣﺠﺒﻮر ا ﺳﺖ ﻛﻪ از اوﻫﺎم زﻟﻒ و ﻛﺎﻛﻞ وﺧﻂ وﺧﺎل،
ﺑﺪﻧﯿﺎی واﻗﻌﯿﺖ ﭘﺎﮔﺬارد ،ودر ﺷﻌﺮ ﺧﻮد ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ را ﺟﺎی دﻫﺪ ،ﻛﻪ ﻋﺼﺮ وزﻣﺎن در ﲢﺖ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺗﺎرﯾﺨﯽ آن را
آورده اﺳﺖ ﻣﺜﻼ ﺗﺎوﻗﺘﯽ ﻛﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﻣﺮﺣﻮم ﺳﺮاج اﻻﺧﺒﺎر ﺑﻌﺪ از دوره ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﻔﺮ ورﯾﺖ ،از ﳑﻠﻜﺖ ﺷﺎم
ﺑﻮﻃﻦ ﺑﺮﮔﺸﺖ اﯾﻦ ﺷﻌﺮ را ﺑﻌﻨﻮان ))ﻋﺸﻖ وﻃﻦ(( ﺳﺮود ،ﻣﺤﻤﻮد ﺑﯿﮓ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ:
اﯾﻦ ﻧﺸﯿﺪهء ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ در داراﻟﺴﻠﻄﻨﻪء ﻛﺎﺑﻞ ﺑﺮای ﻣﺪاﻓﻌﻪ ﻧﻔﺲ از ﻣﻼﻣﺖ ﺧﻠﻖ در ﺑﺎره آﻣﺪﱎ ﺑﻮﻃﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه زﯾﺮا
ﺑﻌﻀﯽ از رﻓﻘﺎ رﺟﻌﺘﻢ را ﺑﻮﻃﻦ ﺑﺮ دﯾﻮاﻧﮕﯽ ﺣﻤﻞ ﻧﺒﻮده ﻣﻼﻣﺖ ﻣﯿﻜﺮدﻧﺪ:
اﯾﻤﺎن وﻋﻘﻞ ودﯾﻦ ﻧﺸﻮد ﻫﯿﭻ از وﺟﺪا
ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ دل ﺑﻌﺸﻖ وﻃﻦ ﻛﺮد ﻣﺒﺘﻼ
ﺣﺐ وﻃﻦ اﺳﺎس ﺑﻪ اﯾﻤﺎن ودﯾﻦ ﺑﻮد
ﻗﻮل رﺳﻮل ﺑﺮ ﺣﻖ ﻣﺎ ازاﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻮد
ﺣﺐ وﻃﻦ ﺑﻜﻮه وﺑﺼﺤﺮا و راغ ﻧﯿﺴﺖ
ﺣﺐ وﻃﻦ ﲟﯿﻮه وﮔﻠﺰار وﺑﺎغ ﻧﯿﺴﺖ
ﻧﺒﻮد ﭼﺮا ﻛﻪ ﭘﺮ ﺷﺪه دﻧﯿﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﻤﻪ
ﺣﺐ و ﻃﻦ ﺑﺸﻬﺮ وﺑﻪ اﻧﻬﺎ رو ﻣﺰرﻋﻪ
آن ﺟﻮﻫﺮ ﯾﺴﺖ ﺧﺎص ﻛﻪ از ﻓﯿﺾ ﻣﻌﻨﻮﯾﺴﺖ
اﯾﻨﻬﺎ ﻋﻮارض اﺳﺖ وﻣﺤﺒﺖ ﻧﻪ ﻋﺎرﺿﯽ اﺳﺖ
ﺣﺐ وﻃﻦ ﻣﻌﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮ ﺑﻮد ورا
ﻛﺰﺣﺐ ﺧﺎك وﺳﻨﮓ ودر ﺧﺖ آﻣﺪه ﺟﺪا
اول ﻛﻼم ﭼﻮن زدﻫﺎن ﻣﯿﺸﻮد ﺑﺮون
ﻧﻄﻖ زﺑﺎن اﻫﻞ وﻃﻦ ﮔﺸﺘﻪ رﻫﻨﻤﻮن
اول ﻣﺸﺎم ﻫﻢ ز وﻃﻦ ﺑﻮی ﻋﺸﻖ ﯾﺎﻓﺖ
ذوق از وﻃﻦ ﺑﺪاﯾﺖ ﻟﺬات رزق ﯾﺎﻓﺖ
اول ﻗﺪم ﺑﻪ ﻣﻨﺸﯽ ﭼﻮ اﻏﺎز ﻣﯿﻜﻨﺪ
اول ﻧﻔﺲ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﺪ ﺣﯿﺎت ﺑﻮد
ﭘﺲ ﮔﺮﻣﺮا ﺟﻌﺖ ﺳﻮی وﺟﺪان ﻛﻨﯽ ﺑﺠﺪ
از ﳌﺲ ﺧﺎك ﭘﺎك وﻃﻦ ﻧﺎز ﻣﯿﻜﻨﺪ
ازآن ﺣﻮاس ﻛﺎن وﻃﻨﺖ را ﻣﺤﺎط ﺑﻮد
وان ﮔﺎه ﻓﻜﺮ اﯾﻨﻬﻤﻪ اﺳﺒﺎب ﺑﯽ ﻋﺪد
ﯾﺎﺑﯽ زﺑﻬﺮ ﻋﺸﻖ وﻃﻦ ﺧﻮﯾﺶ را ﻣﻄﯿﻊ
اﯾﺨﺎك ﭘﺎك ﻋﺎﺷﻖ اﻓﺘﺎدهء ﺗﻮام
ﻣﺠﺒﻮر ﺣﺐ ﺗﺴﺖ ﺣﻮاس وﻗﻮای ﻣﻦ
ﺷﺪ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﻛﻪ داغ ﺟﺪاﯾﯽ وﻓﺮﻗﺘﺖ
ﭘﺲ ﻋﺸﻖ ﺗﻮ ﭼﺴﺎن زﺳﺮ ﻣﻦ ﺑﺪر ﺷﻮد
ﺷﺒﻬﺎ ﺑﯿﺎد وﺻﻞ ﺗﻮ ﺑﯿﺨﻮاب ﻣﺎﻧﺪه ام
ﻫﺮ ﻋﻠﻢ وﻓﻦ ﻛﻪ ﺧﻮاﻧﺪه ،وﲢﺼﯿﻞ ﻛﺮده ام
اﻟﻠﻪ ذواﳉﻼل ﻛﻪ ﻋﻼم ﻏﯿﺐ ﻫﺎﺳﺖ
ﺑﺎ ﺻﺪ ﻫﻮس ﻫﺰار ﺗﺼﻮر زﻣﻠﻚ ﺷﺎم
ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﯿﺶ وﻋﺸﺮت و راﺣﺖ ﮔﺬاﺷﺘﻢ
ازﺟﺬب ﻋﺸﻖ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺳﻮﯾﺖ ﺑﯿﺎﻣﺪم
ﮔﺮ ﺻﺪ ﻫﺰار ﺳﻨﮓ ﻣﻼﻣﺖ ﺑﺴﺮ ﺧﻮرم
ﻣﻦ ﺟﻤﻠﻪ را ﻗﺒﻮل ﻛﻨﻢ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻛﻪ ﻫﺴﺖ
اﯾﺨﺎك ﭘﺎك ای وﻃﻦ ﺧﻮش زﻣﯿﻦ ﻣﻦ
ﻣﺴﻌﻮد ﺑﺎش وﺷﺎد ﺑﺰی ﺗﺎ اﺑﺪ ﲟﺎن
در ﻣﺴﻠﻚ ﲤﺪن وﻋﻤﺮان و ﺑﺮﺗﺮی
رﺷﻚ آور ﺑﻼد ﲤﺪن ﻧﺸﺎن ﺷﻮی
اﺑﻨﺎء واﻫﻞ ﺗﻮ زﻓﯿﻮﺿﺎت اﺗﻔﺎق
ﮔﺮدﻧﺪ ﯾﻚ وﺟﻮد ،ﳕﺎﯾﻨﺪ دﺳﺖ ﯾﻚ
ﻣﺠﺒﻮر ﺣﺐ اوﺳﺖ ﺷﺮﯾﻒ اﺳﺖ ﮔﺮ وﺿﯿﻊ
ﺑﺎﺟﺴﻢ وﺟﺎن ﻓﺪاﯾﯽ دﻟﺪاده ﺗﻮام
ﻋﺸﻘﺖ زﺑﻬﺮ ﻫﺮ ﻣﺮ ض ﻣﻦ دوای ﻣﻦ
ﻣﯿﺴﻮﺧﺖ ﻫﻤﭽﻮ ﺷﻤﻊ دل وﺟﺎن ﻋﺎﺷﻘﺖ
ﺑﺎﺷﯿﺮ اﻧﺪرون ﺷﺪ وﺑﺎﺟﺎن ﺑﺪر ﺷﻮد
در روز ﻫﺎ ﺑﻔﻜﺮ ﺗﻮ درﺗﺎب ﻣﺎﻧﺪه ام
ﻧﯿﺖ ﺑﺮای ﺧﺪﻣﺖ وﻧﻔﻊ ﺗﻮ ﺑﺮده ام
داﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﻜﺮ و ﻧﯿﺖ ﻣﻦ ﺧﺎﻟﺺ وﺻﻔﺎ ﺳﺖ
آن ﺷﺎم ﻛﻮز ﺻﺒﺢ ﺳﻌﺎدت ﺷﺪه ﺑﻜﺎم
ازﻋﺸﻖ ﺗﻮ دوﯾﺪه زﺳﺮ ﭘﺎی ﺳﺎﺧﺘﻢ
ﻧﯽ ﺑﻬﺮ ﺟﺎه وﺛﺮوت وﺣﺸﻤﺖ ﺑﯿﺎﻣﺪم
ﮔﺮ ﺻﺪ ﻫﺰار ﻃﻌﻨﻪ و ﺗﻮ ﺑﯿﺦ ﻫﺎ ﺑﺮم
اﯾﻦ آرزو ﻛﻪ ﺷﻬﺮه ﻛﻨﻨﺪم وﻃﻦ ﭘﺮﺳﺖ
ﻣﻌﺸﻮق ﻣﻦ ،ﺣﺒﯿﺐ ﻣﻦ ودﻟﻨﺸﯿﻦ ﻣﻦ !
در ﺣﻔﻆ و در ﺗﺮﻗﯽ وﻣﻌﻤﻮری واﻣﺎن
درﻋﻠﻢ و درﺻﻨﺎﯾﻊ در ﻫﺮ ﻫﻨﺮ وری
در ﺷﺮق ﻫﻤﭽﻮ ﺷﻤﺲ در ﺧﺸﺎن ﻋﯿﺎن ﺷﻮی
ﮔﺮدﻧﺪ ﺑﻬﺮه ﯾﺎب وﺑﺮاﯾﻨﺪ از ﻧﻔﺎق
ﺑﻨﺪﻧﺪ ﺟﻤﻠﮕﯽ ﻛﻤﺮ ﻫﻤﺖ وﻛﻤﻚ
ﺧﯿﺮﯾﺖ وﺳﻌﺎدت وﺛﺮوت ،ﻧﻈﺎم وﻧﻈﻢ
از اﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺗﻮ اﻧﮕﺮ وﻫﻢ ﺑﻬﺮه ور ﺷﻮی
ﻗﺎﻧﻮن ﺣﺮب وﻧﻈﻢ ﺳﯿﺎﺳﯽ وﺟﻨﺪ رزم
در ﻛﺮهء زﻣﯿﻦ ﺑﺘﺮﻗﯽ ﺳﻤﺮ ﺷﻮی
(در داراﻟﺴﻠﻄﻨﻪ ﻛﺎﺑﻞ ١٣٢٥ق)