32

في ممالك الهند

از کتاب: طبقات ناصری (جلد ۱/۲) ، فصل طبقه ۲۲ ، بخش ملوك شمسيه
01 January 1280

[بسم الله الرحمن الرحیم]

الحمدلله(الذي) ابدء وانشا(۳) و الملكي الذي یوتی (۴) الملكي من يشا(۲) والصلوة على خيرخلقه افضل من قام ومشی، والسلام على اله واصحابه غداة وعشاء وسلم تسليما كثيرة.

چنین گوید:کمترین بندگان درگاه سبحانی، منهاج سراج جوزجانی، (۶)عصمه الله عن الميل الى الفانی که شکر(نعمت)از لوازم قضايا(ي) عقول سليم وطبايع مستقیم است(۷) واین معنی[بر]ارباب علوم (را) معقول ومكشوف است،واین قاعده درمسایل اوایل اصول دروف،ونقله اخباروثقات آثارسید ابرار(۸) ازآن منبع سعادت مديد الساداة عليه من الصلوات افضلها ومن التحياتا كماها،روایت کرده اند،که من لم یشکر الناس لم يشكرالله،بنابرقضيه (۹) این دواصل معقول ومنقول،شکرانعام واکرام سلطان سلاطین اسلام پادشاه سعید نیکونام،شمس[الدنيا والدين طاب ثراه وشاهانی که ازدودمان سلطنت اوپای تفاخربرمسندشھریاری نهاده اند،وحق الطاف وعواطفی(۱۰)که ملوك وخانان بندران اوکه(۱۱) بانوان بختیاری ومیدان جهانداری رسیده اند،درذمه این[ضعيف داعی دولت قاهره،وفرزندان او،فرض 

مط:العشرين (۲) راورتی:ماننداصل(۳) اصل:الحمدلله ! بداء وانشاء) مط: توتی (۵) مط: تشا (۶) اعمل:جورجانی (۷) مط: عقول سليمه وطبایع مستقیمه (/) اول: آثارحمید ابرار(۹) مط: پس برقضيه،عربيه حدیث صحیح است که درترمذی و مسند احمد نقل شده(جامع الصغير ۱۸1 / ۲ ) (۱۰) اصل:عواطف که (۱۱)اصل:خانان بندگان را با لوان؟


















 

     (۲)                                                طبقه ۲۲                                                      ملوك شمسيه

عین وفرض دین است،که ازشهورسنه خمس وعشرين وستمائه الى يومناهذا که شهور(۱) سنة ثمان وخمسين وستمائه است (الطاف واکرام وانعام وعواطف،وعوارف،واصناف الطا ف وانواع اصطناع پادشاهانه این سلطان سليمان مكان.و شاهان وفرزندان وملوك (و) خانان (و) بند گان اوطيب الله مضاجع الماضين منهم وادام دولة الباقين درباب این ضعيف (وور زندان) وا تباع (واشياع) او روز بروز، وساعت ساعت متضاعف ومترادف ومتوالی و متنالی(۲) بوده است،از تفويض مناصب (۳) وارتفاع مراتب، وبذل تشریفات گرانمایه وانعامات واشغال بلند پایه ، وبکرات قضاء ممالك ومراتب ریاست (۴) هرناسك وسالك جعل الله تلك الايادی سببا لبقاء ملكهم، واگر بشرح و بسط هريك ازآن اشغال افتد، ازکثرت آن ایادی وعطايا، این طبقه که مبنی براختصاراست،بحد تطويل انجامد.

آمدیم بسرمقصود: چون حق تعالی دولت سلطانی التتمشى(۵) را بفضل خود امتداد بخشید،روايت بندگان (۶) او را در فضای بقا (۲) برافراخت، این ضعيف خواست، تا بادای بعضی ازآن حقوق، با ذکرملوك وخانان و بندگان آن درنگاه جهان پناه، درسلك تقريروسمط تحریرکشد خصوصأ ذکرتواترنعم وتضاعف کرم خاقان معظم شهریارعادل اکرم خسرو بنی آدم، بهاءالحق والدين مغيث الاسلام والمسلمین، ظل الله في العالمين عضد السلطنة، بين المملكة قطب المعالی (۸) ركن الأعالي الغ قتلغ اعظم الغ خان (۹) بلبن السلطانی، ابن السلاطين (۱۰) ظهيراميرالمؤمنین اعزالله انصاره وضاعن اقتداره، که تا قلم دایره چرخ زنگاری، برصحايف ظهور(۱۱) شهر پاری نقش بختیاری (و) صورت کامگاری مینگارد، هیچ چهر، اقبال زیباتر از صورت دولت اونه نگاشته است (۱۲) ودست اعلام ایام هیچ رایت اعلی تر (۱۳) ازلوای بهای (۱۴) او نیفراشته (۱۵) وحضرت هيچ پادشاه را درشرق وغرب بنده که پای برمسند تخت (۱۹) بخت نهاده است،ازوشه یم تر (۱۷) نبوده است، وهيچ گوش قصه مكنت شهریاری ازحکایت ولایت او

(۱)اصل: هذاواین شهور(۲) مط: متعالی (۳) اصل: مناسب (۴) مط: ومرات ریا ست ، (۵) مط: التمشي (۶) مط: درآیات ولا بسته بندگان (۷) اصل: قضا بقا (۸) اصل: العالی (۹) اصل: الوخان ( ۱۰ ) مط: بلين السلطان بن السلاطين(۱۱) مط: مشهور (۱۲) مط: ننگاشت (۱۳) مط: عالی تر (۱۴) أصل: ازلوابهای (۱۵) معط : نیفراشت (۱۶) اصل: برتخت (۱۷) اصل: شهم تر





ملوک شمسیه                                                 طبقه ۲۲                                                      (۳)                                  

زیباترنشنوده [است] که هم (عهد)عدلش صورت میراث عمری دارد، وهم احسانش بیان عطای حاتمی (دارد) هم تیغش حد يث ضربترمدت می مینماید) هم تيرش نفوذ(۱) بازوی ارشی، نصرالله لوائه وايدا وليائه وكب اعدائه، پس ازراه ادای حقوق آن ملوك نامدار، برسبیل عمومخصوصأ ذکر دولت آن (۲) شهرباران این طبقه درقلم آمد، تا متأملان را بوقت نظر در(ين) صحايف، (از)حال هريك برصحیفه خاطر،موجب دعاء رفتگان و بقاء ماندگان ظاهرگرددواین طبقه به ترتیب آنچه بعضی مقدم بودند، درعهد، و بعضی متاخر(۳) آورده شد، ازآن ایام که این داعی، برین (۴) حضرت رسید.

حق تعالی سلطان سلاطين اسلام را درمسند سلطانی مخلمد، والغ خان (۵) معظم را درایران امکان باقی و پاینده داران [آمین یارب العالمين]