32

فردوسی و شاهنامه

از کتاب: نظرى به تحولاتى ادب درى

‫از ﺷﺎﻫﻜﺎرﻫﺎی ادﺑﯽ زﺑﺎن دری وﺣﺘﯽ ازﻛﺘﺐ ﻣﻬﻢ ادﺑﯿﺎت ﺟﻬﺎن ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪء ﻓﺮدوﺳﯽ ﻃﻮﺳﯽ ﺧﺮاﺳﺎﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ‬

‫ﻧﺎﻣﺶ ﺑﻘﻮل ﻣﻌﺘﻤﺪ ﺗﺮ ﻣﻨﺼﻮر ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﺑﻮده ودر ﺣﺪود (‪ ٣٣٠‬ﻫ ق)در ﺧﺎﻧﻮادهء دﻫﻘﺎﻧﺎن ﻗﺮﯾﻪ ﺑﺎژ ﻃﺎﺑﺮان ﻃﻮس‬

‫ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪه ودرﺣﺪود (٤١١‬ﻫ ق) ازﺟﻬﺎن رﻓﺘﻪ اﺳﺖ‪،‬ﻓﺮدوﺳﯽ ﺳﺨﻦ ﮔﻮی ﭼﯿﺮه دﺳﺖ وﻧﺎﻣﺪار ﺧﺮاﺳﺎﻧﯽ درﺣﺪود‬

(‪ ٣٧٠‬ﻫ) ﺑﻪ ﻧﻈﻢ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ آﻏﺎز ﻛﺮده ودر ﻣﺪت زﯾﺎده از ﺳﯽ ﺳﺎل درﯾﻦ راه رﱋ ﺑﺮد وآن را درﺣﺪود ) ‪٤٠٢‬ﻫ( ﺑﻌﺪ‬

‫از ﺗﺮ ﺗﯿﺐ ﻣﻜﺮر د رﺣﺪود ﺳﯽ ﻫﺰار ﺑﯿﺖ ﺑﭙﺎﯾﺎن رﺳﺎﻧﯿﺪوﺑﺪرﺑﺎر ﺳﻠﻄﺎن ﻣﺤﻤﻮدﺗﻘﺪﯾﻢ داﺷﺖ‪،‬وﻟﯽ ﭼﻮن ﻓﺮدوﺳﯽ‬

‫ﻋﻘﯿﺪﺗﺎً ﺑﺎ وﺿﻊ درﺑﺎرﺳﺎزﮔﺎری ﻧﺪاﺷﺖ وﯾﺎ ﺑﻨﺎ ﺑﺮﻋﻠﻞ دﯾﮕﺮ از ﻃﺮف ﺳﻠﻄﺎن ﻣﺤﻤﻮد ﺑﻪ ﺻﻠﺔ ﺑﺰرﮔﯽ ﻧﻮاﺧﺘﻪ ﻧﺸﺪ واﯾﻦ‬

‫اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﯾﺪ ﻛﻪ ﻓﺮدوﺳﯽ ﺳﻠﻄﺎن را ﻫﺠﻮ ﻛﻨﺪ وﮔﻮﯾﺪ‪:‬‬

‫وﮔﺮﻧﻪ ﻣﺮا ﺑﺮ ﻧﺸﺎﻧﺪی ﺑﮕﺎه‬

‫ﺑﻪ ﻧﯿﻜﯽ ﻧﺒﺪ ﺷﺎه را دﺳﺘﮕﺎه‬

‫ﻧﺪاﻧﺴﺖ ﻧﺎم ﺑﺰرﮔﺎن ﺷﻨﻮد‬

‫ﭼﻮ اﻧﺪر ﺗﺒﺎرش ﺑﺰرﮔﯽ ﻧﺒﻮد‬

‫وﮔﺮﭼﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺪر ﺷﻬﺮﯾﺎر‬

‫ﭘﺮﺳﺘﺎر زاده ﻧﯿﺎﯾﺪ ﺑﻜﺎر‬


‫در ﻧﺴﺨﻪ ﻫﺎی ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ اﺧﺘﻼف ﺷﺪﯾﺪی ﭘﺪﯾﺪا ر اﺳﺖ وﭼﻮن ﻧﺴﺨﺔ ﻗﺪﯾﻢ ﻗﺒﻞ از ﻋﻬﺪ ﻣﻐﻮل ﺑﺎﻗﯽ ﳕﺎﻧﺪه ﺑﺮﻧﺴﺨﻪ‬

‫ﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻌﺪ ازﻣﻐﻞ اﻋﺘﻤﺎد ﻧﺘﻮان ﻛﺮد ودران اﺧﺘﻼف ﻫﺎ واﳊﺎق ﻫﺎی زﯾﺎد ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽ آﯾﺪ‪.‬‬

‫ازﺧﺼﺎﯾﺺ ﻛﻼم ﻓﺮدوﺳﯽ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺰﺑﺎن ﺳﺎده وروان‪،‬ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ داﺳﺘﺎﻧﯽ‪ ،‬ﺣﻤﺎﺳﯽ‪،‬اﺧﻼﻗﯽ‪،‬ﺑﺰﻣﯽ وﺟﻨﮕﯽ‬

‫وﺣﺘﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ وﻛﻼﻣﯽ را ﺑﺎﻗﺪرت وﺷﯿﻮاﯾﯽ ﺑﯿﺎن ﻣﯿﻜﻨﺪ وﺑﺮﺧﯽ ﻛﻠﻤﺎت اﺻﯿﻞ زﺑﺎن دری را ﺣﻔﻆ ﻛﺮده ﻣﺎﻧﻨﺪ‪:‬‬

‫ﺑﺎدا ﻓﺮاه )ﭘﺎداش( ﭘﺘﯿﺎره )زﺷﺖ( ﮔﺸﻦ )اﻧﺒﻮه( ﻧﺎورد )ﺟﻨﮓ( وﻏﯿﺮه ﻛﻪ ﻋﺪة اﯾﻦ ﻟﻐﺎت ﻗﺪﯾﻢ دری ﺑﻪ ﺻﺪﻫﺎ‬

‫ﻣﯿﺮﺳﺪ‪ ،‬وﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻓﺮدوﺳﯽ ﻋﺬوﺑﺖ‪ ٢‬ﻛﻼم وﻓﺼﺎﺣﺖ ﺳﺨﻦ وﻗﺪرت ﺑﯿﺎن دارد‪ ،‬وﳕﻮدار ﺑﺰرگ وﮔﺮاﻧﺒﻬﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ‬

‫وﻓﻜﺮ و اﺻﻮل اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ آ ن ﻋﺼﺮ وﻋﻘﺎﯾﺪ و دﺳﺎﺗﯿﺮ اداره وﺟﻨﮓ وﺻﻠﺢ و رواﺑﻂ ﻃﺒﻘﺎت ﻣﺮدم ﺑﺎ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ وﺷﺎرح‬ ‫ﺧﻮب زﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﻣﺮدم اﺳﺖ و ﺑﺰﺑﺎﻧﯽ ﺳﺮوده ﺷﺪه ﻛﻪ دران اوﻗﺎت ﻣﺤﺎوره ﻋﺎدی وﻋﻤﻮﻣﯽ اﻫﻞ زﺑﺎن در ﺧﺮاﺳﺎن ﺑﻮد‪.‬‬

‫ازﻧﻈﺮ ﺷﺎﻋﺮی در ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ وﺻﻒ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ وﻣﯿﺪاﻧﻬﺎی ﭘﯿﻜﺎر وﺟﻨﮕﻬﺎی ﺗﻦ ﺑﻪ ﺗﻦ وﻟﺸﻜﺮ ﻛﺸﯽ ﻫﺎ وزور‬

‫آزﻣﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﭘﻬﻠﻮاﻧﺎن وﺗﺼﻮﯾﺮ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﺣﻤﺎﺳﯽ وﻏﺮور ﻣﻠﯽ وﻋﺸﻖ وﻫﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻛﺎر آﻣﺪی ازﺣﻜﻤﺖ واﻧﺪرز‬

‫وﻋﺒﺮت وﺳﺨﻨﺎن ﺳﻮدﻣﻨﺪ در زﻧﺪﮔﺎﻧﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻮان ﯾﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﯾﻚ آﻫﻨﮕﯽ داﺳﺘﺎﻧﯽ ﻛﻼم او را ﻟﻄﻒ وﺟﺬاﺑﯽ‬

‫ﺧﺎﺻﯽ ﻣﯿﺒﺨﺸﺪ ‪.‬‬

‫ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻓﺮدوﺳﯽ را ﺷﺎﻋﺮ رزم وﺣﻤﺎﺳﻪ ﺷﻤﺮده اﻧﺪ وﻫﻨﺮ او را ازﯾﻦ ﻧﺎﺣﯿﻪ ارزش ﺧﺎص ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ درﯾﻦ ﺷﻜﯽ ﻧﯿﺴﺖ‬

‫ﻛﻪ ﻓﺮدوﺳﯽ در ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﻣﻬﯿﺐ ﭘﯿﻜﺎر وﻛﺸﺘﺎر ﭼﯿﺮه دﺳﺖ اﺳﺖ وﻟﯽ در ﺑﯿﺎن ﻣﻨﺎﻇﺮ ﺑﺰﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﻛﻤﺎل اﺳﺘﺎدی‬

‫وﻣﻬﺎرت ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن داده ﻛﻪ از اﺷﻌﺎر رزﻣﯽ او در ارزش ﻫﻨﺮی وﭘﺎﯾﮕﺎه ادﺑﯽ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﻛﻤﯽ ﻧﺪارد‪ ،‬ودرﯾﻦ داﺳﺘﺎن‬ ‫ﺻﺤﻨﺔ ﻣﻌﺎﺷﻘﺔ زال ﭘﻬﻠﻮان زاﺑﻠﯽ ورود اﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺧﺖ ﻛﺎﺑﻠﯽ را ﺑﺎﻣﻬﺎرت و دﻻوﯾﺰی ﺗﺎم ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯿﻜﺸﺪ ‪:‬‬

‫ﭼﻨﺎن ﭼﻮن ﺑﻮد ﻣﺮدم ﺟﻔﺖ ﺟﻮی‬

‫ﺳﭙﻬﺒﺪ ﺳﻮی ﻛﺎخ ﺑﻨﻬﺎد روی‬

‫ﺑﺮ اﻣﺪ ﺳﯿﺎه ﭼﺸﻢ ﮔﻠﺮخ ﺑﺒﺎم‬

‫ﭼﻮ از دور داﺳﺘﺎن ﺳﺎم ﺳﻮار‬


‫ﭼﻮ ﺳﺮ وﺳﻬﯽ‪ ١‬ﺑﺮﺳﺮش ﻣﺎه ﺗﺎم‬

‫ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪ‪ ،‬آن دﺧﺘﺮ ﻧﺎﻣﺪار‬


‫د وﺑﯿﺠﺎده‪ ٢‬ﺑﻜﺸﺎد وآواز داد‬


‫ﻛﻪ ﺷﺎد آﻣﺪی ای ﺟﻮاﳕﺮد ﺷﺎد !‬


‫د رود‪ ٣‬ﺟﻬﺎن آﻓﺮﯾﻦ ﺑﺮ ﺗﻮﺑﺎد‬

‫ﺷﺒﯽ ﺗﯿﺮه از روی ﺗﻮ روز ﮔﺸﺖ‬


‫ﺑﺮان ﻛﺲ ﻛﻪ او ﭼﻮن ﺗﻮﻓﺮزﻧﺪ زاد‬

‫زﺑﻮ ﯾﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ دل اﻓﺮوز ﮔﺸﺖ‬


‫ﺳﭙﻬﺒﺪ ﭼﻮ از ﺑﺎره ‪٤‬آوا ﺷﻨﯿﺪ‬

‫ﺷﺪه ﺑﺎم از وﮔﻮﻫﺮ ﺗﺎﺑﻨﺎك‬

‫ﭼﻨﯿﻦ داد ﭘﺎﺳﺦ ﻛﻪ ای ﻣﺎه ﭼﻬﺮ‬

‫ﻫﻤﯿﺨﻮاﺳﺘﻢ ﺗﺎ ﺧﺪای ﺟﻬﺎن‬

‫ﻛﻨﻮن ﺷﺎد ﮔﺸﺘﻢ ﺑﻪ آواز ﺗﻮ‬

‫ﯾﻜﯽ ﭼﺎره ﯾﯽ راه دﯾﺪار ﺟﻮی‬


‫ﻧﮕﻪ ﻛﺮد وﺧﻮرﺷﯿﺪ رخ را ﺑﺪﯾﺪ‬

‫زﺗﺎب رﺧﺶ ﺳﺮخ ﯾﺎ ﻗﻮت ﺧﺎك‬

‫در ودت زﻣﻦ آﻓﺮﯾﻦ از ﺳﭙﻬﺮ‬

‫ﳕﺎﯾﺪ ﲟﻦ روﯾﺖ اﻧﺪر ﻧﻬﺎن‬

‫ﺑﺪﯾﻦ ﭼﺮب ﮔﻔﺘﺎر ﺑﺎ ﻧﺎز ﺗﻮ‬

‫ﭼﻪ ﭘﺮﺳﯽ ﺗﻮ ﺑﺮ ﺑﺎره وﻣﻦ ﺑﻜﻮی‬


‫ﭘﺮ ﯾﺮوی ﮔﻔﺖ وﺳﭙﻬﺒﺪ ﺷﻨﻮد‬

‫ﻛﻤﻨﺪی ﻛﺸﺎد اوز ﺳﺮو ﺑﻠﻨﺪ‬

‫ﺧﻢ اﻧﺪر ﺧﻢ وﻣﺎر ﺑﺮﻣﺎرﺑﺮ‬


‫زﺳﺮ ﺷﻌﺮ‪ ٥‬ﺷﺒﮕﻮن ﺑﻜﺸﺎد زود‬

‫ﻛﺲ ازﻣﺸﻚ زان ﺳﺎن ﻧﻪ ﭘﯿﭽﺪ ﻛﻤﻨﺪ‬

‫ﺑﺮان ﻏﺒﻐﺒﺶ ﺗﺎر ﺑﺮﺗﺎر ﺑﺮ‬


‫ﻓﺮوﻫﺸﺖ ﮔﯿﺴﻮا زان ﻛﻨﮕﺮه‬


‫ﻛﻪ ﯾﺎزﯾﺪ ‪ ٦‬وﺷﺪ‪ ٧‬ﺗﺎﺑﻪ ﺑﻦ ﯾﻜﺴﺮه‬


‫ﭘﺲ از ﺑﺎره رو دا ﺑﻪ آواز داد‬

‫ﺑﮕﯿﺮ اﯾﻦ ﺳﺮ ﮔﯿﺴﻮ از ﯾﻚ ﺳﻮام‬

‫ﺑﺪان ﭘﺮ وراﻧﯿﺪ م اﯾﻦ ﺗﺎر را‬

‫ﻧﮕﻪ ﻛﺮد زال اﻧﺪر ان ﻣﺎﻫﺮوی‬


‫ﻛﻪ ای ﭘﻬﻠﻮان ﺑﭽﻪ ﮔﺮد‪٨‬زاد‬

‫زﺑﻬﺮ ﺗﻮﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﯽ ﮔﯿﺴﻮام‬

‫ﻛﻪ ﺗﺎدﺳﺖ ﮔﯿﺮی ﻛﻨﺪ ﯾﺎر را‬

‫ﺷﮕﻔﺘﯽ ﲟﺎﻧﺪ اﻧﺪران روی وﻣﻮی‬


‫ﭘﺴﺎﯾﯿﺪ ‪ ١‬ﻣﺸﻜﯿﻦ ﻛﻤﻨﺪش ﺑﺒﻮس‬

‫ﻛﻪ ﺑﺸﻨﯿﺪ آواز ﺑﻮﺳﺶ ﻋﺮوس‬


‫ﮐﻤﻨﺪ ازرﻫﯽ‪ ٢‬ﺑﺴﺘﺪ ودادﺧﻢ‬

‫ﺑﺤﻠﻘﻪ در آﻣﺪ ﺳﺮ ﻛﻨﮕﺮه‬


‫ﺑﯿﻔﮕﻨﺪ ﺧﻮار ‪ ٣‬و ﻧﺰد ﻫﯿﭻ دم‬

‫ﺑﺮاﻣﺪ ﯾﻦ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺳﺮ ﯾﮑﺴﺮه‬

‫ﺑﯿﺎﻣﺪ ﭘﺮﯾﺮوی و ﺑﺮدش ﳕﺎز‬


‫ﭼﻮ ﺑﺮﺑﺎم آن ﺑﺎره ﺑﻨﺸﺴﺖ ﺑﺎز‬

‫ﺳﻮی ﺧﺎﻧﻪء زرﻧﮕﺎر آﻣﺪﻧﺪ ﺑﺪان‬

‫ﻣﺎﻧﺪه ﺑﺪ زال زر‬

‫دورﺧﺴﺎره ﭼﻮن ﻻﻟﻪ اﻧﺪرﭼﻤﻦ‬

‫ﻫﻤﺎن زال ﺑﺎ ﻓﺮﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ‬

‫ﺣﻤﺎﯾﻞ ﯾﻜﯽ دﺷﻨﻪ اﻧﺪر ﺑﺮش‬

‫زدﯾﺪ ﻧﺶ رو داﺑﻪ ﻣﯽ ﻧﺎرﻣﯿﺪ‬

‫ﻓﺮوغ رﺧﺶ را ﻛﻪ ﺟﺎن ﺑﺮ ﻓﺮوﺧﺖ‬

‫ﻫﻤﯽ ﺑﻮد ﺑﻮس وﻛﻨﺎر وﻧﺒﯿﺪ‬


‫ﯾﻚ ﻣﻨﻈﺮ ﺟﻨﮓ‪:‬‬

‫ﻣﺠﻠﺲ ﺷﺎﻫﻮار آﻣﺪﻧﺪ ﺷﮕﻔﺖ اﻧﺪران‬

‫ﺑﺪان روی و آن ﻣﻮی وآن زﯾﺐ وﻓﺮ‬

‫ﺳﺮ ﺟﻌﺪ زﻟﻔﺶ ﺷﻜﻦ ﺑﺮ ﺷﻜﻦ‬

‫ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺮ ﻣﺎه ﺑﺎﻓﺮ ﻫﯽ‬

‫زﯾﺎ ﻗﻮت ﺳﺮخ اﻓﺴﺮی ﺑﺮ ﺳﺮش‬

‫ﺑﻪ در زدﯾﺪه د روی ﻫﻤﯽ ﺑﻨﮕﺮﯾﺪ‬

‫درو ﺑﯿﺶ دﯾﺪ و دﻟﺶ ﺑﯿﺶ ﺳﻮﺧﺖ‬

‫ﻣﮕﺮ ﺷﯿﺮ ﻛﻮ‪ ،‬ﮔﻮر را ﻧﺸﻜﺮﯾﺪ‬


‫ﺑﺮاﻣﺪ ﺧﺮو ﺷﯿﺪن دار وﮔﯿﺮ‬

‫دو ﻟﺸﻜﺮ ﺑﯿﻚ دﯾﮕﺮ آوﯾﺨﺘﻨﺪ‬

‫ﻏﺮﯾﻮ ﯾﺪن ﻣﺮد وﻏﺮﻧﺪه ﻛﻮس‬

‫زآﺳﯿﺐ ﺷﯿﺮان ﭘﻮﻻد ﭼﻨﮓ‬


‫در ﺧﺸﯿﺪن ﺧﻨﺠﺮ و زﺧﻢ ﺗﯿﺮ‬

‫ﺗﻮ ﮔﻔﺘﯽ ﺑﻬﻢ اﻧﺪر آﻣﯿﺨﺘﻨﺪ‬

‫ﻫﻤﯽ ﻛﺮد ﺑﺮ رﻋﺪ ﻏﺮان ﻓﺴﻮس‬

‫در ﯾﺪه دل ﺷﯿﺮ وﭼﺮم ﭘﻠﻨﮓ‬


‫زﻣﯿﻦ ﻛﺮده ﺑُﺪ ﺳﺮخ رﺳﺘﻢ ﺑﺠﻨﮓ‬

‫ﺑﻬﺮ ﺳﻮ ﻛﻪ ﻣﺮﻛﺐ ﺑﺮا ﻧﮕﯿﺨﺘﯽ‬

‫ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺑﺮان ﭼﻮ ﺑﮕﺬاﺷﺖ دﺳﺖ‬

‫اﮔﺮ ﺑﺮ زدی ﺑﺮ ﺳﺮآن ﺳﺮ ﻓﺮاز‬

‫ﭼﻮ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺑﺮ ﮔﺮدن اﻓﺮاﺧﺘﯽ‬

‫زﺧﻮن دﻟﯿﺮان ﺑﺪﺷﺖ اﻧﺪرون‬

‫ﻫﻤﻪ روی ﺻﺤﺮا ﺳﺮو دﺳﺖ وﭘﺎی‬

‫زﺳﻢ ﺳﺘﻮران در ان ﭘﻬﻦ دﺷﺖ‬


‫ﯾﻜﯽ ﮔﺮزه ﮔﺎو‪ ٨‬ﭘﯿﻜﺮ ﺑﭽﻨﮓ‬

‫ﭼﻮ ﺑﺮگ ﺧﺰان ﺳﺮ ﻓﺮو رﯾﺨﺘﯽ‬

‫ﺳﺮ ﺳﺮ ﻓﺮازان ﻫﻤﯽ ﻛﺮد ﭘﺴﺖ‬

‫ﺑﺪو ﻧﯿﻤﻪ ﻛﺮدﯾﺶ ﺑﺎ اﺳﺐ وﺳﺎز‬

‫ﭼﻮ ﻛﻮه از ﺳﻮاران ﺳﺮ اﻧﺪاﺧﺘﯽ‬

‫ﭼﻮ درﯾﺎ زﻣﯿﻦ ﻣﻮج زن ﺷﺪ ﺑﺨﻮن‬

‫ﺑﺰﯾﺮ ﺳﻢ اﺳﭗ ﺟﻨﮓ آزﻣﺎی‬

‫زﻣﯿﻦ ﺷﺪ ﺷﺶ و آﺳﻤﺎن ﮔﺸﺖ ﻫﺸﺖ‬


‫ﻓﺮو رﻓﺖ وﺑﺮ رﻓﺖ روز ﻧﺒﺮد‬

‫ﺑﺎﻫﯽ ﱎ ﺧﻮن وﺑﺮﻣﺎه ﮔﺮد‬




‫‪۲۱‬‬


‫ﺑﺮوز ﻧﺒﺮد آن ﯾﻞ‪ ١‬ارﺟﻤﻨﺪ‬

‫ﺑﺮﯾﺪ ودرﯾﺪ وﺷﻜﺴﺖ وﺑﻪ ﺑﺴﺖ‬


‫ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ وﺧﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮔﺮز وﻛﻤﻨﺪ‬

‫ﯾﻼن را ﺳﺮ وﺳﯿﻨﻪ وﭘﺎو دﺳﺖ‬


‫ﻓﺮدوﺳﯽ ﮔﺎﻫﯽ در ﺧﻼل داﺳﺘﺎن وﻣﻨﺎﻇﺮ رزﻣﯽ وﺑﺰﻣﯽ اﺑﯿﺎﺗﯽ ﻣﻔﯿﺪ وﺳﻮدﻣﻨﺪی درواﻋﻆ وﺣﻜﻢ وﻓﻮاﯾﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ‬

‫واﺧﻼﻗﯽ ﻧﯿﺰ دارد ﻛﻪ ازان ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺖ‪:‬‬

‫ﭼﻮ ﮔﻮﯾﯽ ﻛﻪ وام ﺧﺮد ﺗﻮﺧﺘﻢ‬

‫ﻫﻤﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺴﺘﻢ آﻣﻮﺧﺘﻢ‬


‫ﯾﻜﯽ ﻧﻐﺰ‪ ٣‬ﺑﺎزی ﻛﻨﺪ روزﮔﺎر ﻛﻪ ﺑﻨﺸﺎﻧﺪت ﭘﯿﺶ آﻣﻮزﮔﺎر‬ ‫دﯾﮕﺮ‪:‬‬

‫ﻛﺴﯽ ﻛﻮ ﺧﺮد ﺟﻮﯾﺪ واﯾﻤﻨﯽ‬

‫ﺗﻮ ﺑﯿﺮ ﻧﺞ را رﻧﺞ ﻣﻨﻤﺎی ﻫﯿﭻ‬

‫ﻧﯿﺎزد ‪ ٤‬ﺳﻮی ﻛﯿﺶ اﻫﺮ ﯾﻤﻨﯽ‬

‫ﻫﻤﻪ ﻣﺮدی وداد دادن ﺑﺴﯿﺞ‬