32

عبدالله بن عامر بن کریز

از کتاب: تاریخ گردیزی (زین الخبار) ، فصل باب هفتم ، بخش اندر اخبار خلفا و ملوک اسلام
25 January 1968

اوعبدالله بن عامر بن کریز بن ربیعه بن حبیب ابن عبدالشمس بود. و عثمان بن عفان رضی الله عنه، بصره به ابو موسی الاشعری داده بود و از وی  بستد، عبدالله بن عامر را داد، و خراسان هم بدو داد. و عبدالله بن عامر، مر عبدالله بن خازم السلمی را بر مقدمۀ خویش بفرستاد، و بر راه پارس و کرمان به طبسین بیرون آمد، و طبسین را فتح کرد و مسلمان شدند.

و بعضی گویند: بقومس آمد، و پس به گویان آمد و آنجا مقام کرد، و از آنجا به آزادوار امد و صلح کرد، و دختر ملحان گویانی را بگرفت، و به عبدالله بن خازم داد بزنی. عبدالله را از وی سه پسر آمد: محمد و موسی و صالح. و عبدالله بن عامر به نشابور آمد، و احنف بن قیس و مهلب بن ابی صفره با او بودند، و قومی از مهتران بصره . و از شهر های خراسان: قهستان و ابر شهر و طوس و سرخس او کشاد اندر سنه تسع و عشرین.

و حاتم بن النعمان الباهلی را بفرستاد، با چهار هزار مرد از عرب و هزار مرد عجم بحرب هیطالان و احنف را اندر حربها بر سر جراحت او فتادف و آب اندر چشمش از آن بود.

و دژاحنف بمرورود او بنا کرد، و شهر مرورود را بستد بصلح.و عبدالله بن عامر با دهقان هراة صلح کرد به پنجا بدره درم و چون سال (107) سی و یک اندر آمد، عبدالله بن عامر به حج رفت و قیس بن المهیثم السلمی را بر خراسان خلیفه کرد، و چون بنزدیک عثمان رسید اورا بنزدیک خویش باز گرفت.