تاثیر مثنوی در بین جوانان مسلمان هند

از کتاب: از کوچه عرفان

مثنوی در جهان اسلام اثر عمیقی گذاشته است . در ادبیات اسلامی شاز و نادر چنین کتب پیدا نمیشود که این همه جهان پهناور اسلامی را تحت تآثیر قرار دهد. شش قرن است که جهان اسلام از نغمه های عقلیو و ادبی ای بهره ور هستند و افکار را نور و حرارت جدید می بخشد . این کتاب قوای فکری و صلاحیت های ادبی را رشد میدهد معلمان و متکلمان برای حل مسکلات و پاسخ سوالات دلایل نو ، مثالهای دلنشین ، حکایت های دل آویز روشهای جدیدی برای پاسخ دادن درک میکند ، اینها میتوانند به وسیله این کتاب طبایع مضطرب نو جوانان ، زیرک و تشنه را سیراب و مطمئن کند .

اهل سلوک از مضامین عارفانه علوم دقیقه ، پیام عشق و نور و اسباب شور و هستی این کتاب بهره میبرند. بنابر این کتاب مثنوی برای اهل عشق و عرفان در هر عصر و زمانی شمع محفل و پیام آور قلب است.

کاروان فکری اسلام که در قرن هفتم بنا بر دلایل تاریخی حملۀ خوارزمشاه یلغار مغولان به توقف و مایل بخواب رفتن بود این عالم و عارف بی نطیر تاریخ جهان ، اسلام را از نو بیدار و سر گرم سفر بسوی هدف گردانید.

این مثنوی مولانا چیزی بود که در قرن بیستم میلادی زمانیکه مادیت و حس پرستی دو باره بعالم  اسلام حمله آورد ، در مقابله با این طوفان خطرناک مادی و سیاسی اروپا قیام کرد و در قلوب از نو اهمیت حقایق دینی و غیبی ، عظمت علوم انبیاء و وسعت عالم غیب و ارزش قلب و روح ایمان و جدان را احیاء کرد و صد ها نو جوان مجروح از فلسفه مادیت و هزاران فضلایی را در پرتگاه الحاد و ارتداد قرار گرفته بودند و یا از مرز اسلام خارج شده بودند دوباره از سرمایه یقین و ایمان بهره مند گردانید ، در هند تعداد زیادی از اهل علم به صراحت این حقیقت را اعتراف کرده اند که آنها به برکت مولانا بزرگ دو باره بدامن اسلام برگشته اند و از فیض آن مسلمان صاحب ایمان شدند.*۴۷