32

علی بن ابی طالب کرم الله وجهه، رضی الله عنه

از کتاب: تاریخ گردیزی (زین الخبار) ، فصل باب هفتم ، بخش اندر اخبار خلفا و ملوک اسلام
25 January 1968

ابوالحسن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم، پسر عم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم. و لقب او حیدر الکرار بود،و نخستین کسی که بر پیغمبر(ص) بگروید و اندر مسلمانی آمد او بود، و مبارز اسلام بود و شمشیر دین یزد، و چنین گویندکه : هرگز هیچ جانوری را بیش از یک نزده بود الا بزخم نخستین کشت.

و فرزندان او حسن و حسین و محسن و ام کلثوم و الاکبر و زینب الاکبر این همه از فاطمه بنت رسول اله صلی علیه وسلم بودند. و محمد و عبیدالله و ابابکر و عمر و رقیه و یحیی و جعفر و عباس و عبدالله و رمله و ام الحسن و ام کلثوم الاصغر و حمانه و میمونه و خدیجه و فاطمه و ام الکرام و نفیسه و ام سلمه و امامه و ام ابیها از زنان دیگر بود.

وحرب جمل او کرد اندر سنه ست و ثلثین، و حرب صفین او کرد اندر سبع و ثلثین با معاویه و شامیان و معاویه با وی بسیار حیلتها کردند و ذرع کردند و عمر بن العاص تدبیرها کرد از بهر معاویه، و معاویه باشارۀ او تلبیس ها کرد تا ملک بگرفتند، و پیغمبر ما صلی الله علیه و آله وسلم، اورا بستود و گفت: (ن ابنی هذین سید اشباب اهل الجنة و ابوهما خیرمنهما ، یعنی الحسن و الحسین و ابو هما علی خیرمنهما» و بسیار خبر آمده است اندر فضل او، و آیت آمده است اندر شان او رضی الله عنه . 

آخر کشته شد و شهادت یافت بر دست عبدالرحمن بن ملجم المرادی.