متون دوره متوسط دری
در اواﺧﺮ دوره ﻏﺰﻧﻮی زﺑﺎن وادب دری از ﻧﻈﺮ ﻇﺎﻫﺮ وﻣﻌﻨﯽ ﲢﻮل و وﺳﻌﺘﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﻛﻪ در ﻧﺜﺮ وﻧﻈﻢ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﻣﺘﻨﻮع وﮔﻮﻧﺎﮔﻮن را ﺑﺼﻮرت ﻛﺘﺎب ورﺳﺎﻟﻪ وﯾﺎ ﺑﺰﺑﺎن ﺷﻌﺮ درﻗﺼﯿﺪه وﻣﺜﻨﻮی ﻧﻮﺷﺘﻨﺪ از ﺟﻤﻠﻪء ﳕﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻈﻢ وﻧﺜﺮ در ﺳﻄﻮر آﯾﻨﺪه ﺳﻪ ﭘﺎرﭼﻪ اﻗﺘﺒﺎس ﻣﯿﺸﻮد ﻛﻪ ﯾﻜﯽ از ﻗﻠﻢ ﯾﻜﻨﻔﺮ اﻣﯿﺮ ،دﯾﮕﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪء ﯾﻚ ﻧﻔﺮ ﻋﺎﻟﻢ وﻓﯿﻠﺴﻮف ،وﺳﻪ دﯾﮕﺮ ﺗﺮاوش ﻓﻜﺮ ﯾﻚ ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻘﺘﺪر اﺳﺖ.
ﳕﻮنه ئی اول از ﻗﺎﺑﻮس ﻧﺎﻣﻪ :
ﺗﺎﻟﯿﻒ اﻣﯿﺮ ﻛﯿﻜﺎوس ﺑﻦ اﺳﻜﻨﺪر ﻛﻪ در ٤٧٥ﻫ ق از ﺗﺎﻟﯿﻒ آن ﻓﺮاغ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و درﯾﻦ ﻛﺘﺎب ﺑﻪ ﭘﺴﺮ ﺧﻮد
ﮔﯿﻼﻧﺸﺎه ﻧﻮاﺳﻪ دﺧﺘﺮی ﺳﻠﻄﺎن ﻣﺤﻤﻮد در اﻣﻮر زﻧﺪﮔﯽ رﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻫﺎ دارد ،وﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﻛﺘﺎب دارای اﻧﺸﺎی ﺳﺨﺖ روان و دﻟﭙﺬﯾﺮ اﺳﺖ وی اﻣﯿﺮ و ﺳﭙﺎﻫﯽ و داﻧﺸﻤﻨﺪ دارای ذوق ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ ﺑﻮد ،و ﯾﻚ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪء ﻓﻜﻮر ﺑﺎ ﺻﺮاﺣﺖ ﻟﻬﺠﻪ و ﺻﺪق و ﺻﻔﺎﺳﺖ ،و ﻛﺘﺎﺑﺶ از ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ آﺛﺎر ﻧﺜﺮ دری ﺷﻤﺮده ﻣﯿﺸﻮد.
در ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺷﺮاب ﺧﻮردن ﮔﻮﯾﺪ:
اﻣﺎ ﺣﺪﯾﺚ ﺷﺮاب ﺧﻮردن ﻧﮕﻮﯾﻢ ﻛﻪ ﺷﺮاب ﺑﺨﻮر و ﻧﯿﺰ ﻧﺘﻮاﱎ ﮔﻔﱳ ﻛﻪ ﻣﺨﻮر ،ﻛﻪ ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻘﻮل ﻛﺲ از ﻓﻌﻞ ﺧﻮد
ﺑﺎز ﻧﮕﺮدﻧﺪ ،ﻛﻪ ﻣﺮا ﺑﺴﯿﺎر ﮔﻔﺘﻨﺪ و ﻧﺸﻨﻮدم ،ﺗﺎ از ﭘﺲ ﭘﻨﺠﺎه ﺳﺎل ،رﺣﻤﺖ ﭘﺮوردﮔﺎر ﺗﻮ ﺑﻪ ارزاﻧﯽ داﺷﺖ ،اﻣﺎ اﮔﺮ
ﻧﺨﻮری ﺳﻮد دو ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ و ﺧﻮﺷﻨﻮدی اﯾﺰد ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﯿﺎﺑﯽ وﻫﻢ از ﻣﻼﻣﺖ ﺧﻠﻘﺎن و ﻣﺠﺎﻟﺴﺖ ﺑﯽ ﻋﻘﻼن و ﻓﻌﻞ
ﻣﺤﺎل رﺳﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ،و در ﻛﺪ ﺧﺪاﯾﺊ ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻮ ﻓﯿﺮ ﺑﺎﺷﺪ .از ﭼﻨﯿﻦ روی اﮔﺮ ﻧﺨﻮری دوﺳﺘﺮ دارم ،وﻟﯿﻜﻦ ﺟﻮاﻧﯽ وداﱎ
ﻛﻪ رﻓﯿﻘﺎن ﻧﮕﺬارﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﺨﻮری ،و ازﯾﻦ ﺟﺎ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ اﻟﻮﺣﺪه 1ﺧﯿﺮ ﻣﻦ اﳉﻠﯿﺲ اﻟﺴﻮء ،ﭘﺲ اﮔﺮ ﺑﺨﻮری ﺑﺎری دل
ﺑﺘﻮﺑﻪ دار وازاﯾﺰد ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺗﻮﻓﯿﻖ ﺗﻮﺑﻪ ﻫﻤﯽ ﺧﻮاه ،از ﻛﺮدار ﺧﻮد ﭘﺸﯿﻤﺎن ﻫﻤﯽ ﺑﺎش ﻣﮕﺮ ﺗﻮﻓﯿﻖ ﺗﻮ ﺑﻪ ﻧﺼﻮح ارزاﻧﯽ دارد ﺑﻔﻀﻞ ﺧﻮﯾﺶ .ﺑﻬﻤﻪ ﺣﺎل اﮔﺮ ﻧﺒﯿﺪ 2ﺧﻮری ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﯽ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮرد ،ﻛﻪ اﮔﺮ ﻧﺪاﻧﯽ ﺧﻮردن زﻫﺮاﺳﺖ واﮔﺮ ﺑﺪاﻧﯽ ﺧﻮردن ﭘﺎ زﻫﺮ .ﻋﻠﯽ اﳊﻘﯿﻘﺖ ﻫﻤﻪ ﻣﺎﻛﻮﻻت ﻣﻄﻌﻤﻪ وﻣﺸﺮﺑﻪ ﻛﻪ ﺧﻮری اﮔﺮ اﺳﺮاف ﻛﻨﯽ زﻫﺮ ﮔﺮدد ،وازﯾﻦ ﺳﺒﺐ ﮔﻔﺘﻪ اﻧﺪ:
ور ازاﻧﺪازهء ،ﺧﻮﯾﺶ ﺑﯿﺮون ﺷﻮد
ﻛﻪ ﭘﺎ زﻫﺮ زﻫﺮ اﺳﺖ آرا ﻓﺰون ﺷﻮد
ﺑﺎﯾﺪ ﻛﻪ ﭼﻮﻧﺎن ﺧﻮرده ﺑﺎﺷﯽ در وﻗﺖ ﻧﺒﯿﺪ ﻧﺨﻮری ﺗﺎ ﺳﻪ ﺑﺎر ﺗﺸﻨﻪ ﻧﮕﺮدی ،وآب ﯾﺎ ﻓﻘﺎع 3ﺑﻜﺎر ﺑﺮی واﮔﺮ ﺗﺸﻨﻪ
ﻧﮕﺮدی ﻣﻘﺪار ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ از ﻧﺎن ﺧﻮردن ﺗﻮﻗﻒ ﻛﻦ از ان ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﻌﺪه درﺳﺖ وﻗﻮی ﺑﺎﺷﺪ اﮔﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﺎر ﻃﻌﺎم
وﺷﺮاب ﺧﻮرده ﺷﻮد ،ﺑﻬﻔﺖ ﺳﺎﻋﺖ ﻫﻀﻢ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﭙﺰاﻧﺪ و ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ دﯾﮕﺮ ﻗﻮت ﻃﻌﺎم ﺑﺴﺘﺎﻧﺪ وﺑﺠﮕﺮ
رﺳﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺟﮕﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﻛﻨﺪ ﺑﺮ اﻋﻀﺎء ،از اﻧﭽﻪ ﻗﺴﺎم 4اوﺳﺖ وﺑﯿﻚ ﺳﺎﻋﺖ دﯾﮕﺮ آن ﺛﻔﻞ 5ﻛﻪ ﻣﺎﻧﺪه ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ روده
ﻓﺮﺳﺘﺪ ،ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺸﺘﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﯽ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ ،ﻫﺮ ﻣﻌﺪه ﻛﻪ ﻧﻪ ﺑﺮﯾﻦ ﻗﻮت ﺑﺎﺷﺪ ﻛﺪو ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﻣﻌﺪه ،ﭘﺲ از ﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﮔﻔﺘﻢ ﻛﻪ ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ از ﻃﻌﺎم ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﺒﯿﺪ ﺧﻮر،ﺗﺎ ﻫﻢ از ﻃﻌﺎم ﺑﻬﺮ ه ورﺑﺎﺷﯽ وﻫﻢ از ﺷﺮاب .اﻣﺎآﻏﺎز ﺳﯿﻜﯽ ﺧﻮردن از ﳕﺎز دﯾﮕﺮ ﻛﻦ ﺗﺎ ﭼﻮن ﻣﺴﺖ ﮔﺮدی ﺷﺐ در اﻣﺪه ﺑﺎﺷﺪ وﻣﺮدﻣﺎن ﻣﺴﺘﯽ ﺗﻮ ﻧﺒﯿﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﻣﺴﺘﯽ ﺗﻨﻘﻞ ﻣﻜﻦ ﻛﻪ ﻧﻪ ﻣﺤﻤﻮد ﺑﺎﺷﺪ ،ودر دﺷﺖ وﺑﺎغ ﺳﯿﻜﯽ ﻣﺨﻮر ،و اﮔﺮ ﺧﻮری ﻣﺴﺘﯽ را ﺑﺨﺎﻧﻪ ﺑﺎزای وﻣﺴﺘﯽ در ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮد ﻛﻦ ،ﻛﻪ آﻧﭽﻪ در ﺷﯿﺐ آﺳﻤﺎﻧﻪ ﺷﺎﯾﺪ ﻛﺮدن در زﯾﺮ آﺳﻤﺎن،ﻧﺘﻮان وﺳﺎﯾﺔ ﺳﻘﻒ ﺧﺎﻧﻪ ﺑٍﻪ از ﺳﺎﯾﻪ درﺧﺖ ،ازان ﻛﻪ ﻣﺮدم در ﭼﻬﺎر دﯾﻮار ﺧﻮﯾﺶ، ﭼﻮن ﭘﺎدﺷﺎﻫﯽ ﺑﻮد در ﻣﻠﻚ ﺧﻮﯾﺶ ،ودر دﺷﺖ ﻣﺮدم ﭼﻮن ﻏﺮﯾﺒﯽ ﺑﺎﺷﺪ وﭘﯿﺪا ﺑﻮد ﻛﻪ دﺳﺖ ﻏﺮﯾﺐ ﺗﺎ ﻛﺠﺎ رﺳﺪ؟
وﻫﻤﯿﺸﻪ از ﻧﺒﯿﺬ ﭼﻨﺎ ن ﺑﺮﺧﯿﺰ ﻛﻪ ﻫﻨﻮز دو ﭘﯿﺎﻟﻪ را ﺟﺎی ﺑﺎﺷﺪ،وﭘﺮﻫﯿﺰ ﻛﻦ از ﻟﻘﻤﻪ ﺳﯿﺮی و از ﻗﺪح ﻣﺴﺘﯽ ،ﻛﻪ ﺳﯿﺮی
وﻣﺴﺘﯽ ﻧﻪ از ﻫﻤﻪء ﻃﻌﺎم وﺷﺮاب ﺑﻮد ،ﺑﻠﻜﻪ ﺳﯿﺮی از ﻟﻘﻤﻪ ﺑﺎز ﭘﺴﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ،ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻣﺴﺘﯽ در ﻗﺪح ﺑﺎز ﭘﺴﯿﻦ ،ﭘﺲ
ﻟﻘﻤﻪ وﻗﺪح ﺳﯿﻜﯽ ﻛﻤﺘﺮ ﺧﻮر ﺗﺎ از ﻓﺰوﻧﯽ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ اﯾﻤﻦ ﺑﺎﺷﯽ وﺟﻬﺪ ﻛﻦ ﺗﺎ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﺴﺖ ﻧﺒﺎﺷﯽ ﻛﻪ ﺛﻤﺮه ﺳﯿﻜﯽ
ﺧﻮاره ﮔﺎن را دو ﭼﯿﺰ اﺳﺖ ﺑﯿﻤﺎری ودﯾﻮاﻧﮕﯽ .ازاﻧﻜﻪ ﺳﯿﻜﯽ ﺧﻮار ﻣﺴﺖ ﺑﻮد ﯾﺎ ﻣﺨﻤﻮر ،ﭼﻮن ﻣﺴﺖ ﺑﺎﺷﺪ از ﺟﻤﻠﺔ
دﯾﻮاﻧﮕﺎن ﺑﻮد ،وﭼﻮن ﻣﺨﻤﻮر ﺑﻮد از ﺟﻤﻠﻪء ﺑﯿﻤﺎران ،ﭘﺲ ﺧﻤﺎر ﻧﻮﻋﯿﺴﺖ از ﺑﯿﻤﺎری ،ﭘﺲ ﭼﺮا ﺑﻜﺎر ﻣﻮﻟﻊ ﺑﺎﯾﺪ
ﺑﻮدن ﻛﻪ ﺛﻤﺮهء آن ﺑﯿﻤﺎری ﺑﻮد ﯾﺎ دﯾﻮاﻧﮕﯽ ،وﻣﻦ ﻣﯿﺪاﱎ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﺪﯾﻦ ﺳﺨﻦ ازﻧﺒﯿﺬ دﺳﺖ ﺑﺎز ﻧﺪاری وﻧﺼﯿﺤﺖ ﻣﻦ
ﻧﭙﺬﯾﺮی ﺑﺎری ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﯽ ﺻﺒﻮح 4ﻣﻜﻦ ﻛﻪ ﻋﺎدت ﺻﺒﻮح را ﺧﺮد ﻣﻨﺪان ﻧﺎﺳﺘﻮده داﺷﺘﻪ اﻧﺪ وﻧﺨﺴﺖ ﺷﻮﻣﯽ آن آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﳕﺎز ﺑﺎ ﻣﺪاد ﻓﻮت ﺷﻮد دﯾﮕﺮ آن ﻛﻪ ﺧﻤﺎر دو ﺷﯿﻦ از ﺳﺮو دﻣﺎغ ﺑﯿﺮون ﻧﺮﻓﺘﻪ ﺑﺨﺎر اﻣﺮوز ﺑﺎ وی ﯾﺎر ﺷﻮد ،وﺛﻤﺮۀ آن ﺟﺰ ﻣﺎﻟﯿﺨﻮﻟﯿﺎ ﻧﺒﺎﺷﺪ ،دﯾﮕﺮ ﺑﻮﻗﺘﯽ ﻛﻪ ﻣﺮدم ﺧﻔﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﻮ ﺑﯿﺪار ﺑﺎﺷﯽ وﭼﻮن ﻣﺮدم ﺑﯿﺪار ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺮا ﻧﺎﭼﺎر ﺑﺒﺎﯾﺪ ﺧﻔﱳ.
ﭼﻮن ﻫﻤﻪ روز ﺑﺨﺴﭙﯽ ،ﻫﺮ آﺋﯿﻨﻪ ﻫﻤﻪ ﺷﺐ ﺑﯿﺪار ﺑﺎﺷﯽ ،ﻫﻤﻪ اﻋﻀﺎی ﺗﻮ ﺧﺴﺘﻪ ورﳓﻮر ﺑﻮد ،و ﻛﻢ ﺻﺒﻮح ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در ان ﻋﺮﺑﺪه ﻧﺒﻮد ﯾﺎ ﭼﯿﺰی ﻛﺮده ﻧﯿﺎﯾﺪ ﻛﻪ ازان ﭘﺸﯿﻤﺎﻧﯽ ﻧﺨﯿﺰد ،ﯾﺎ ﺧﺮﺟﯽ ﺑﻨﺎ واﺟﺐ ﻛﺮده ﺷﻮد ،اﻣﺎ اﮔﺮ ﺑﻪ اوﻗﺎت ﮔﺎﻫﯽ ﺻﺒﻮﺣﯽ واﻗﻊ ﺷﻮد روا ﺑﺎﺷﺪ ،اﻣﺎﻋﺎدت ﻧﺒﺎﯾﺪﻛﺮدﻛﻪ ﻧﺎ ﻣﺤﻤﻮداﺳﺖ،واﮔﺮﺑﺮﻧﺒﯿﺬﺧﻮردن ﻣﻮﻟﻊ ﺑﺎﺷﯽ ﻋﺎدت ﻛﻦ ،ﮐﻪ اﻧﺪر ﺷﺐ آدﯾﻨﻪ ﻧﺨﻮری ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻧﺒﯿﺬ در آدﯾﻨﻪ وﺷﻨﺒﻪ ﻫﺮ دو روز ﺣﺮام اﺳﺖ ،اﻣﺎ آدﯾﻨﻪ را ﺣﺮﻣﺖ اﺳﺖ آزﺑﻬﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﺟﻤﻌﻪ وآدﯾﻨﻪ ﻛﻪ ﻧﺒﯿﺬ ﻧﺨﻮری ﯾﻜﻬﻔﺘﻪ ﺧﻮردن ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺮدل ﻣﺮدم ﺧﻮش ﮔﺮداﻧﯽ ،و زﺑﺎن ﻋﺎﻣﻪ ﺑﺮﺗﻮ ﺑﺴﺘﻪ ﮔﺮدد ،وﺑﺪان ﺟﻬﺎن ﺛﻮاب ﺑﺎﺷﺪ وﺑﺪﯾﻦ ﺟﻬﺎن ﺛﻮاب ﺑﺎﺷﺪ وﺑﺪﯾﻦ ﺟﻬﺎن ﻧﯿﺰ ﻧﺎﻣﯽ ﺑﺤﺎﺻﻞ آﯾﺪ وﭼﻮن ﻧﺎم ﺑﻪ ﺣﺎﺻﻞ آﯾﺪ ﻧﮕﺎه ﺑﺎﯾﺪ داﺷﺖ ودر اﺳﺮاف ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻛﻮﺷﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
از ﻧﻮروز ﻧﺎﻣﻪ :
آﯾﯿﻦ ﻣﻠﻮك ﻋﺠﻢ از ﮔﺎه ﻛﯿﺨﺴﺮو ﺗﺎ ﺑﺮوزﮔﺎر ﯾﺰد ﺟﺮد ﺷﻬﺮ ﯾﺎر ﻛﻪ آﺧﺮ ﻣﻠﻮك ﻋﺠﻢ ﺑﻮد ﭼﻨﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ روز
ﻧﻮروز ﻧﺨﺴﺖ ﻛﺲ از ﻣﺮدﻣﺎن ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﻣﺆﺑﺪﻣﺆﺑﺪان ﭘﯿﺶ ﻣﻠﻚ آﻣﺪی ﺑﺎﺟﺎم زرﯾﻦ ﭘﺮﻣﯽ واﻧﮕﺸﺘﺮودرﻣﯽ
ودﯾﻨﺎرﺧﺴﺮواﻧﯽ وﯾﻜﺪﺳﺘﻪ ﺧﻮﯾﺪﺳﺒﺰرﺳﺘﻪ وﺷﻤﺸﯿﺮوﺗﯿﺮوﻛﻤﺎن ودوات وﻗﻠﻢ واﺳﭙﯽ وﺑﺎزی وﻏﻼﻣﯽ ﺧﻮ ﺑﺮوی وﺳﺘﺎﯾﺶ ﳕﻮدی وﻧﯿﺎﯾﺶ ﻛﺮدی او را ﺑﺰﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت اﯾﺸﺎن ،ﭼﻮن ﻣﺆﺑﺪ ﻣﺆﺑﺪان از آﻓﺮﯾﻦ ﺑﭙﺮداﺧﺘﯽ ﭘﺲ ﺑﺰرﮔﺎن درآﻣﺪﻧﺪی وﺧﺪﻣﺖ ﻫﺎ ﭘﯿﺶ آوردﻧﺪی.
آﻓﺮﯾﻦ ﻣﺆﺑﺪ ﻣﺆﺑﺪان ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت اﯾﺸﺎن
"ﺷﻬﺎ!ﺑﻪ ﺟﺸﻦ ﻓﺮوردﯾﻦ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻓﺮوردﯾﻦ آزادی ﮔﺰﯾﻦ!ﯾﺰدان ودﯾﻦ ﻛﯿﺎن ﺳﺮوش آورد ﺗﺮا داﻧﺎﯾﯽ وﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻛﺎرداﻧﯽ و دﯾﺮ زﯾﻮ ﺑﺎﺧﻮی ﻫﮋﯾﺮو ﺷﺎدﺑﺎش ﺑﺮﺗﺨﺖ زرﯾﻦ واﻧﻮﺷﻪ 1ﺧﻮر ﺑﺠﺎم ﺟﻤﺸﯿﺪ ،ورﺳﻢ ﻧﯿﺎﻛﺎن در ﻫﻤﺖ ﺑﻠﻨﺪ وﻧﯿﻜﻮ ﻛﺎری و ورزش داد وراﺳﺘﯽ ﻧﮕﺎه دار!
ﺳﺮت ﺳﺒﺰ ﺑﺎد وﺟﻮاﻧﯽ ﭼﻮ ﺧﻮﯾﺪ ،اﺳﭙﺖ ﻛﺎﻣﮕﺎر وﭘﯿﺮوزوﺗﯿﻐﺖ روﺷﻦ وﻛﺎری ﺑﺪ ﺷﻤﻦ وﺑﺎزت ﮔﯿﺮا وﺧﺠﺴﺘﻪ
ﺑﺸﻜﺎر ،وﻛﺎرت راﺳﺖ ﭼﻮن ﺗﯿﺮ وﻫﻢ ﻛﺸﻮری ﺑﮕﯿﺮ ﻧﻮ ،ﺑﺮﺗﺨﺖ ﺑﺎ درم ودﯾﻨﺎر ﭘﯿﺸﺖ ﻫﻨﺮی وداﻧﺎ ﮔﺮاﻣﯽ ،و درم ﺧﻮار
و ﺳﺮاﯾﺖ آﺑﺎد و زﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎر".
ﭼﻮن اﯾﻦ ﺑﮕﻔﺘﯽ ﭼﺎﺷﻨﯽ ﻛﺮدی وﺟﺎم ﲟﻠﻚ دادی وﺧﻮﺑﺪ در دﺳﺖ دﯾﮕﺮ ودﯾﻨﺎر ودرم در ﭘﯿﺶ ﺗﺨﺖ او ﺑﻨﻬﺎدی
وﺑﺪﯾﻦ آن ﺧﻮاﺳﺘﯽ ﻛﻪ روز ﻧﻮ وﺳﺎل ﻧﻮ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺰرﮔﺎن اول دﯾﺪار ﭼﺸﻢ ﺑﺮان اﻓﮕﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺳﺎل دﯾﮕﺮ ﺷﺎدﻣﺎن وﺧﺮم ﺑﺎ آن ﭼﯿﺰ ﻫﺎ در ﻛﺎﻣﺮاﻧﯽ ﲟﺎﻧﻨﺪ وآن ﺑﺮاﯾﺸﺎن ﻣﺒﺎرك ﮔﺮدد ،ﻛﻪ ﺧﺮﻣﯽ وآﺑﺎداﻧﯽ ﺟﻬﺎن درﯾﻦ ﭼﯿﺰ ﻫﺎ ﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﯿﺶ ﻣﻠﻚ
آوردﻧﺪی.
ﺣﻜﺎﯾﺖ دﯾﮕﺮ از ﻫﻤﯿﻦ ﻛﺘﺎب :
ﮔﻮﯾﻨﺪ اﺳﻜﻨﺪر روﻣﯽ ﭘﯿﺶ از اﻧﮏ ﮐﻪ ﮔﺮد ﺟﻬﺎن ﺑﮕﺸﺖ ﺧﻮاﺑﻬﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﯿﺪﯾﺪ ،ﻛﻪ ﻫﻤﻪ راه ﺑﺪان ﻣﯽ ﺑﺮد ﻛﻪ
اﯾﻦ ﺟﻬﺎن اورا ﺷﻮد ،واز ان ﺧﻮاب ﻫﺎﯾﻜﯽ آن ﺑﻮد ،ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﺟﻬﺎن ﯾﻜﯽ اﻧﮕﺸﺘﺮی ﺷﺪی وﺑﻪ اﻧﮕﺸﺖ وی اﻧﺪر آﻣﺪی
وﻟﯿﻜﻦ اورا ﻧﮕﯿﻦ ﻧﺒﻮدی ،ﭼﻮن از ارﺳﻄﺎﻃﺎﻟﯿﺲ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ ،ﮔﻔﺖ! :اﯾﻦ ﺟﻬﺎن ﻫﻤﻪ ﻣﻠﻚ ﺗﻮ ﮔﺮدد وﺗﺮا ﺑﺲ از ان
ﺑﺮﺧﻮرداری ﻧﺒﻮد ﭼﻪ اﻧﮕﺸﺘﺮی وﻻﯾﺖ اﺳﺖ وﻧﮕﯿﻦ ﺳﻠﻄﺎن وی.
ﻣﻀﻤﻮن ﯾﻚ ﻧﺎﻣﻪ:
"از راﻣﯿﻦ ﺑﻪ وﯾﺲ اﻧﺘﺨﺎب ا زﻛﺘﺎب وﯾﺲ و راﻣﯿﻦ ﻓﺨﺮ اﻟﺪﯾﻦ اﺳﻌﺪ ﮔﺮﮔﺎﻧﯽ در ﺣﺪود ٤٤٦ﻫ ق".
ﺗﻨﯽ ﭼﻮن ﻣﻮی ورﺧﺴﺎری زر اﻧﺪود
دﻟﯽ ﭘﺮ از آﺗﺶ وﺟﺎﻧﯽ ﭘﺮ از دود
ﺑﺮم ﻫﺮ ﺷﺐ ﺳﺤﺮ ﮔﻪ ﭘﯿﺶ دادار
ﺧﺮوش ﻣﻦ ﺑﺪرد ﭘﺸﺖ اﯾﻮان
ﭼﻨﺎن ﮔﺮﯾﻢ ﻛﻪ ﮔﺮﯾﺪ اﺑﺮ آ زار
ﭼﻨﺎن ﺟﻮﺷﻢ ﻛﻪ ﺟﻮﺷﺪ ﺑﺤﺮ از ﺑﺎد
ﺑﻪ اﺷﮏ از دل ﻓﺮو ﺷﻮﯾﻢ ﺳﯿﺎﻫﯽ
ﭼﻨﺎن از ﺣﺴﺮت دل ﺑﺮﻛﺸﻢ آه
زﺑﺲ ﻛﺰ دل ﻛﺸﻢ آه ﺟﻬﺎﻧﺴﻮز
ز ﭘﺲ ﻛﺰ ﺟﺎن ﺑﺮ آرم دود اﻧﺪوه
ﺑﺪﯾﻦ ﺧﻮاری ﺑﺪﯾﻦ زاری ﺑﺪﯾﻦ درد
ﻫﻤﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﺧﺪاﯾﺎ ﻛﺮد ﮔﺎرا
ﺗﻮ ﯾﺎر ﺑﯿﺪﻻن وﺑﯽ ﻛﺴﺎﻧﯽ
ﻧﯿﺎرم ﮔﻔﺖ راز ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺎﻛﺲ
ﻫﻤﯽ ﺑﯿﻨﯽ ﻛﻪ ﭼﻮن ﺧﺴﺘﻪ رواﻧﻢ
زﺑﺎﻧﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﮔﻮﯾﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﮔﻮﯾﺪ
ﺗﻮ ده ﺟﺎن ﻣﺮا زﯾﻦ ﻏﻢ رﻫﺎﯾﯽ
ﺑﻤﺎﻟﻢ ﭘﯿﺶ او ﺑﺮﺧﺎك رﺧﺴﺎر
ﻓﻐﺎن ﻣﻦ ﺑﺒﻨﺪد راه ﻛﯿﻮان
ﭼﻨﺎن ﻧﺎﻟﻢ ﻛﻪ ﻧﺎﻟﺪ ﻛﺒﻚ ﻛﻬﺴﺎر
ﭼﻨﺎن ﻟﺮزم ﻛﻪ ﻟﺮزد ﺳﺮو وﺷﻤﺸﺎد
ﺑﯿﺎﻏﺎرم 3زﻣﯿﻦ ﺗﺎﭘﺸﺖ ﻣﺎﻫﯽ
ﻛﺠﺎره ﮔﻢ ﻛﻨﺪ ﺑﺮ آﺳﻤﺎن ﻣﺎ ه
زﺧﺎور ﺑﺮ ﻧﯿﺎرد آﻣﺪن روز
ﺑﺒﻨﺪد اﺑﺮ ﺗﯿﺮه ﻛﻮه ﺗﺎ ﻛﻮه
ﻣﮋه ﭘﺮ آب دارم روی ﭘﺮ ﮔﺮد
ﺑﺰرﮔﺎ! ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎ! ﺑﺮ دﺑﺎرا !
ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭼﺎرهء ﺑﯿﭽﺎره ﮔﺎﻧﯽ
ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﻛﻪ ﯾﺎر ﻣﻦ ﺗﻮﯾﯽ ﺑﺲ
ﻫﻤﯽ داﻧﯽ ﻛﻪ ﭼﻮن ﺑﺴﺘﻪ زﺑﺎﱎ
رواﱎ از ﺗﻮ ﺟﻮﯾﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺟﻮﯾﺪ
ﺗﻮ ﺑﺮدار از دﻟﻢ ﺑﺎر ﺟﺪاﯾﯽ
دل آن ﺳﻨﮕﺪل را ﻧﺮم ﮔﺮدان
ﺑﺒﯿﺎد آور دﻟﺶ را ﻣﻬﺮ دﯾﺮﯾﻦ
ﯾﮑﯽ زﯾﻦ ﻏﻢ ﮐﻪ ﻣﻦ دارم ﺑﺮو ﻧٍﻪ
ﺑﻪ ﺗﺎب ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﮔﺮم ﮔﺮدان
ﭘﺲ آﻧﻜﻪ در دﻟﺶ ﻛﻦ ﻣﻬﺮ ﺷﯿﺮﯾﻦ
ﮐﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎر او از ﻫﺮ ﮐُﻬﯽ ﻣٍﻪ
ﺑﻔﻀﻞ ﺧﻮﯾﺶ وﯾﺮازی 1ﻣﻦ آور
ﻛﺸﺎده ﻛﻦ ﺑﻤﺎ ﺑﺮ راه دﯾﺪار
ﻫﻤﯽ ﺗﺎ ﺑﺎز ﺑﯿﻨﻢ روی آن ﻣﺎه
وﯾﺎ زﯾﺪر ﻣﺮا ﻧﺰدﯾﻚ اوﺑﺮ
ﻛﺠﺎ ﺧﻮد ﺑﺴﺘﻪ ﮔﺮدد راه ﺗﯿﻤﺎر
ﻧﮕﻪ دارش زﭼﺸﻢ و دﺳﺖ ﺑﺪﺧﻮاه
ﺑﺠﺰ ﻣﻬﺮ ﻣﻨﺶ ﺗﯿﻤﺎر 3ﻧﻤﺎی
وﮔﺮروﯾﺶ ﻧﺨﻮاﻫﻢ دﯾﺪازﯾﻦ ﭘﺲ
ﻫﻢ اﻛﻨﻮن ﺟﺎن ﻣﻦ ﺑﺴﺘﺎن ﺑﺪوده
ﻧﮕﺎرا ﭼﻨﺪ ﻧﺎﻟﻢ ﭼﺪ ﮔﺮﯾﻢ
ﻧﮕﻮﯾﻢ ﺑﯿﺶ ازﯾﻦ درﻧﺎﻣﻪ ﮔﻔﺘﺎ ر
ﺑﮕﻔﺘﻢ ﻫﺮﭼﻪ دﯾﺪم از ﺟﻔﺎﯾﺖ
اﮔﺮ ﻛﺮدار ﺗﻮ ﺑﺎ ﻛﻮه ﮔﻮﯾﻢ
ﺑﺒﺨﺸﺎﯾﺪ ﻣﺮا ﺳﻨﮓ ودﻟﺖ ﻧﻪ
ﻣﺮا ﭼﻮن ﺳﻨﮓ ﺑﻮدی اﯾﻨﺪل ﻣﺴﺖ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﺷﻤﺸﺎد آزاد
درود از ﻣﻦ ﺑﺮان ﻋﯿﺎر ﻧﺮﮔﺲ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﻣﺎه دوﻫﻔﺘﻪ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﯾﺎﻗﻮت ﺳﻔﺘﻪ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﺷﺎخ ﺻﻨﻮﺑﺮ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﮔﻠﺒﺮگ ﺧﻨﺪان
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﺧﻮد روی ﻻﻟﻪ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﻋﯿﺎر ﺳﺮ ﻛﺶ
ﺑﺠﺰ دﯾﺪار ﻣﻦ دﯾﺪار ﳕﺎی
ﻣﺮاﺑﯽ روی او ﺟﺎن وﺟﻬﺎن ﺑﺲ
ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﯿﺠﺎن وآن ﺑﺖ ﺑﺎدو ﺟﺎن ﺑﻪ
ﺑﻪ زاری ﭼﻨﺪ ﮔﺮﯾﻢ ﭼﻨﺪ ﻣﻮﯾﻢ
وﮔﺮﭼﻪ ﻫﺴﺖ ﺻﺪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺰاوار
ازﯾﻦ ﭘﺲ ﺧﻮد ﺗﻮ ﻣﯿﺪان ﺑﺎ ﺧﺪاﯾﺖ
ﲟﻮﯾﺪ ﺳﻨﮕﺮ ا وﭼﻮن ﻣﻦ ﲟﻮﯾﻢ
ﺑﮕﺎه ﻣﺮدی ﺳﻨﮓ ا ز دﻟﺖ ﺑﻪ
دﻟﺖ ﭘﻮﻻد ﮔﺸﺖ وﺳﻨﮓ ﺑﺸﻜﺴﺖ
ﻛﻪ دارد در ﻣﯿﺎن ﭘﻮﺷﯿﺪه ﭘﻮﻻد
ﻛﻪ دارد ﻣﺮﻣﺮاز ﺧﻮاب ﻣﻔﻠﺲ
ﻛﻪ دارد ﻣﺎه ﺑﺨﺖ ﻣﻦ ﮔﺮﻓﺘﻪ
ﻛﻪ دارد ﺳﯽ ﮔﻬﺮد روی ﻧﻬﻔﺘﻪ
ﻛﻪ داردﺷﺎخ ﻛﺎﱈ ﺧﺸﻚ وﺑﯽ ﺑﺮ
ﻛﻪ دارد ﻣﺮﻣﺮا ﻫﻤﻮاره ﮔﺮﯾﺎن
ﻛﻪ دارد ﭼﺸﻢ آﮔﻨﺪه ﺑﻪ ژاﻟﻪ
ﻛﻪ دارد ﻣﺮ ﻣﺮا در ﺧﻮاب ﻧﺎ ﺧﻮش
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﺑﺎغ ﺷﮕﻔﺘﻪ
درود ازﻣﻦ ﺑﺪان دﯾﺒﺎی رﻧﮕﯿﻦ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﺳﺮو ﮔﻞ اﻧﺪام
ﻓﺰون از رﯾﮓ ﻛﻬﺴﺎر وﺑﯿﺎ ﺑﺎن
ﻓﺰون از ﭘﺮ ﻣﺮغ و ﻣﻮی ﺣﯿﻮان
ﻓﺰون از ﻓﻜﺮت واﻧﺪﯾﺸﻪء ﻣﺎ
ﺗﺮا ازﻣﻦ درود ﺟﺎوﯾﺪاﻧﯽ
ﺗﺮا از ﻣﻦ درود آﺷﻨﺎ ﯾﯽ
ﻫﺰاران ﺑﺎر ﭼﻮﻧﯿﻦ ﺑﺎد ﭼﻮﻧﯿﻦ
ﻛﻪ دارد ﺧﺎﻧﻪ ﺻﺒﺮم ﻛﺸﻔﺘﻪ
درود از ﻣﻦ ﺑﺪان ﻣﻬﺘﺎب وﭘﺮوﯾﻦ
ﻛﻪ دارد ﻣﺮﻣﺮا دﳋﺴﺘﻪ ﻣﺎدام ...
ﻓﺰون از ﻗﻄﺮهء درﯾﺎ و ﺑﺎران
ﻓﺰون از ﺣﺮف دﻓﺘﺮ ﻫﺎی دﯾﻮان
ﻓﺰون از وﻫﻢ وﻛﯿﺶ وﭘﯿﺸﻪء ﻣﺎ
ﻣﺮا از ﺗﻮ وﻓﺎ وﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ
ﻣﺮا ازﻣﺎه روﯾﺖ روﺷﻨﺎﯾﯽ
دﻋﺎ ازﻣﻦ زﺑﺨﺖ ﻧﯿﻚ آﻣﯿﻦ