اشیای عاجی و استخوانی
در قسمت جنوب اطاق مذکور به استثنای چند ظرف شیشه ئی باقی تمام صندوقچه هائی پیدا شده که مخصوص نهادن جواهرات بود این صندقچه ها از صفحات نازک چوب ساخته شده و روی آن قطعات منبت عاج و استخوان نصب نموده بودند این اشیا چیز های بی سابقه ایست که از هند مرکزی یا (ماتورا Mathura) به اینجا آورده شده نا گفته نماند که این اشیا با وجودیکه ساخت هند است در خود هندوستان بواسطۀ حرارت زیاد از ان اثری نمانده با مطالعات در جزئیات تصاویر آن معلوم میشود که نفوذ صنعتی بین النهرین حتی بعضی الهام صنعت قدیم "سومر Sumer" با جزئیات تزئیناتی صاف هندی ضم شده است موسیو ها کن میگوید اشکال بعضی زنها که با بدنهای چاق وصورتهای گوشتی منبت شده اند با سبک کار مجسمه های مکتب "ما تورا" عصر کو شان (قرن اول و دوم عهد مسیحی) شباهت دارد بزرگترین مظهر فابلیت صنعت عاج در قسمت های معلوم میشود که موضوع نمایش آن زنهائی است که مصروف آرایش خود میباشند . بدنها بکمال لطافت تجسم یافته وضعیت بیقید و آزاد آنها بر زیبائی خطوط بدن افزوده است با نظریۀ موسیوها کن تمام زیبائی صنعت قرن ۳ "گپتا" در نمایش صحنه های فوق گنجانیده شده است. بعلاوه اشیای مختلف فوق که در اینجا مختصراً به آنها اشاره شد بعضی گلدان ها و ظروف سنگ رخام هم بدست آمده و عیناً نظیر آنها از خزانه های شهر "پو مپه ئی" ایطالیا که در ۷۹ مسیحی در اثر آتشفشانی "کوه فز و و" خراب نشده نیز کشف گردیده است .