118

پروین پژواک، شاعر معاصر افغانستان

از کتاب: شناسنامه شاعران معاصر افغانستان ، فصل اول ، بخش پ ، معاصر
04 April 2023

پروین پژواک

پروین پژواک شاعر، مترجم و یکی از داستان‌نویسان معاصر افغانستان است که در حال حاضر با همسر و فرزندانش در ایالت انتاریوی کانادا زندگی می‌کند.

پروین پژواک دختر داکتر نعمت‌الله پژواک، در زمستان سال ۱۳۴۵ خورشیدی، در شهر کابل، در یک خانواده فرهنگی به‌  دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در لیسه ی ملالی به پایان رساند و در رشته طب اطفال از انستیتوت ابوعلی سینای بلخی کابل فارغ‌ التحصیل شد. پس از اتمام تحصیل، به گفته ی خودش، «جز چند ماهی فرصت کار عملی را نیافت که به پشاور مهاجر شد.» در سال ۱٣٧٣ خ به کانادا پناهنده شد و اینک در دفتر «انجمن زنان افغان» در شهر «میسس آگا»، مشغول ‌کار است.

پروین، از ایام کودکی به نویسندگی و شعر روی آورد و مادر و پدرش در این راه مشوق او بودند. پروین پژواک با همایون هژبر شينواری، هنرمند نامور افغانستان ازدواج کرده است و دو دختر و دو پسر دارد.

از پروین پژواک تاکنون آثار زیادی در زمینه ی داستان، شعر و ترجمه منتشر شده‌ است: مرگ خورشید (مجموعه شعر‌)، نگینه و ستاره (مجموعه داستان‌)، سلام مرجان (مجموعه داستان‌)، دریا در شبنم (مجموعه شعر‌)، ماجراهای آرش (رُمان)، گنج دری (کتاب آموزش الفبا)، پرنده باش (مجموعه شعر)و گل می‌چینم (مجموعه شعر مصور برای کودکان)

 

نمونه ی کلام :

زن

در برابر تو نه سنگیست

نه ابری تیره

نه جسمی سرد

در برابر تو منم

موجود زنده ایکه نمی خواهد به او چنان نگریسته شود

که به دیواری بی پنجره!

***

بی اهمیت

ما را جدا کردند

نه ستاره یی سقوط کرد

نه کوهی آب شد

نه جنگلی آتش گرفت

و اگر درین میان دل دو جوان خون شد،

چه مهم است؟