32

جوهر شاه غور بندی

از کتاب: جنبش مشروطیت در افغانستان ، فصل اول ، بخش غلام بچگان دربار

از جوانان رشید و طندوست و اصلا غور بندی بود ، که در همان روز اول در جلال آباد در داخل دربار به امر امیر بضرب تفنگچه اعدام گردید. گویند که در دقایق آخرین زندگانی ، چون امیر او را نمک بحرام گفت ، و ی جواب داد "مانمک این مردم غریب افغانستان را خورده ایم، و برای این مردم تادم اخیر وفادار بوده ایم و درین وفاداری جان فدا می سازیم . "

دیپلوم انجنیر محمد اکرم پرونتار (محصل افغانی در آلمان و بعداز آن وزیر فواید عامه ۱۳۲۹ ش) گفت که در ایام تحصیل در برلین ( حدود ۱۳۱۰ ش ) بدیدار شجاع الدوله خان غور بندی به (مشروطیت دوم درین رساله رجوع شود) مقیم برلین رفتم. بر میزاطاقش عکس جوانی دیده میشد ، من پرسیدم که این کیست ؟ شجاع الدو له گفت: عکس كاكایت جوهر شاه شهید است.

مردیکه در اولین نهضت مشروطه خواهی قربانی گردید. ولی من با این انگشت خود اشاره به انگشت شهادت دست راست انتقام خون اورا از امیر گرفتم مشهور است که قاتل امیر حبیب الله در کله گوش لغمان ، همین شجاع الدوله از غلام بچه گان فعال در بار بود ، که به مجرد کشتن امیر ، اطلاع احوال جلال آباد ودعوی امارت سر دار نصرالله خان معين السلطنه را در کابل به شهزاده امان الله خان رسانید و در امر جلوس امانی فعالیت ها کرد و بعد از جلوس امان الله غازی به تخت کابل ، در کابینه اول ۱۲۹۸ش وزیر امنیه و بعد از آن در سنه ۱۳۰۰ ش رئيس هيئـ ت تنظیمه هرات و پس ازان و زیر مختار افغانستان در لندن بود (حوت ۱۳۰۳ش) بعد از سقوط دولت اما نی ۱۳۰۸ش در برلین اقامت داشت و در همانجا مرد.