دستبندی ابعاد
ابعاد همیشه باهم در حالت تدوین و مقایسه هستند ، تا اینکه از این مناسبات تالیف الحان بدست اید ، ازین جهت دستبندی ابعاد ضرورت می افتد ، تا در گزینش و ترکیب سهولت فراهم گردد ؛ لهذا ابعاد را بصورت عموم بسه دستهٔ بزرگ ، متوسط و کوچک تقسیم میکنند.
الف - ابعاد بزرگ : ابعاد بزرگیکه در موسیقی استفاده میکنند چهار هستند
۱ – دوبار جمع یا جمع کل
۲- جمع
۳- جمع باضافه پنج
۴ – جمع باضافه ربع یا چهار
ب – ابعاد متوسط : دو هستند یکی چهار[ 3/ 1 + 1 ] ودیگری پنج یعنی[ 2/ 1 + 1 ]
ج – ابعاد کوچک : سه هستند یعنی [ 1/4 +1] و[5 /1 +1] و[ 1/6+1]
اما ابعاد کوچک بنوبۀ خود به سه دسته تقسیم میشود :بزرگ، متوسط و کوچک
اول - بزرگ آنست که اگر آنرا از ربع تفریق کنیم ، رابطۀ باقیمانده از اصل خوردتر باشد تنها سه نسبت این وضعیت را دارند که عبارتند از: [ 1/4 +1] و[ 1/5 +1] 1/6 +1]
دوم – متوسط آنست که اگر دوچند آنرا از ربع تفریق کنیم، رابطه باقیمانده از اصل کوچکتر باشد ،این ابعاد به تعداد سه هستند[ 1/7 + 1] و[ 1/8 +1] و[ 1/9 + 1]
ج – کوچک که این بنوبۀ خود به سه جز تقسیم میشود : یعنی ، بزرگ متوسط و کوچک که این ابعاد را بنام ابعاد متحرک یا متحول نیز یادکرده اند
1- متحول بزرگ : ابن سینا می گوید متحرک بزرگ آنهائی هستند ، که اگر دوچند اصل را از ربع وضع کنیم حاصل باقیمانده از اصل کوچکتر باشد واین در صورتی است که چنین تفریقی امکان داشته با شد؛ درحالیکه اگر [ 5/4 و 6/5 و 7/6 ] رادوچند ساخته از ربع وضع کنیم ، امکان ندارد ؛ اما درین دسته ده بعد شامل است ، که از [ 5/4 ] شروع میشود وبه [ 14/13] ختم میگردد یعنی سه بعد[ 5/4و 6/5 و 7/6] در همین دسته شامل اند اما از قاعده مستثنی هستند.
2 – متحرک متوسط : اگر اصل را دو بار از ربع وضع کنیم حا صل باقیمانده از بعد اصلی کوچکتر نیست ، اما از دو چند آن خوردتر است ، که درین دسته پانزده بعد شامل میشود ؛ از[ 15/14] الی[ 30/29] اینک بطور مثال اولین و آخرین بعد ایندسته را بیان میکنیم *