مقام زن در جامعۀ ویدی

از کتاب: افغانستان ، فصل دوم ، بخش آریا

با وجود اینکه از خلال سرود ها چنین معلوم میشود که آریاها در عصر ویدی نسبت به دختر، تولدی پسر را در خانۀ خود نیاز میکردند این مسئله دلیل شده نمیتواند که مقام دختر وزن در خانه و در جامعۀ عصر ویدی پست و حقیر بوده باشد. چون نگه داری و شوهر دادن دختر عامل تشویش خانواده شمرده میشد و پسر برعکس به خانواده خود کمک هاى مادى رسانیده میتوانست ازین جهت به تولدی پسر بیشتر مایل بودند. در تربیۀ خانوادگی که پدر و مادر متکفل آن بودند پسر و دختر فرق نداشت و هر دو یکسان تعلیم و تربیه میشد. طبیعی پسر بیشتر با پدر خویش در کارهای بیرون خانه شریک بود و دختر را در کانون خانواده ما در تربیه میکرد دلیل روشنی که در عصر ویدی تعلیم و تربیه دخترها وزنها را ثابت میسازد وجود یک سلسله "ریشی ها" یا شاعره هائی است که از میان طبقهٔ نسوان آریائی در عصر ویدی ظهور کرده و ایشان مانند ریشی های که از میان مردان برخاسته اند در تمام شعب معرفت وقت آگاهی داشتند، شعر میساختند مراسم قربانی را اجرا میکردند و سرود هائی بنام ارباب انواع میسرودند و ازین رهگذر مقامی مساوی با ریشی های مرد در جامعه اشغال کرده بودند و اسامی بعضی های آنها قرار آتی است. شهزاده خانم "گوشا" شاعرۀ معروفی بود و اشعار او در کتاب اول ریگ وید سرو د ۱۱۷ و کتاب دهم سرود ۳۰ و ٤۰ قید است. "لو پامو درا" شاعرۀ معروف دیگر است و نمونۀ کلام او در کتاب اول سرود ۱۷۹ گنجانیده شده همین قسم "ما ماتا" "اپالا"، "سوریا"، "اندرانی"، "ساسی" هر کدام شاعره های معروفی بودند و نمونه های سخن آنها در کتب مختلف سرود ریگ وید قید است.

یکی از بزرگترین ریشی ها "ویسوامیترا" میگوید که: "زن خانه است" این جمله کوتاه و پر معنی نشان میدهد که وجود زن عامل تشکیل کانون خانه و خانواده است. درین شبهه نیست که سر رشته امورخانه در عصر ویدی متوجه زن بود معذالک به کارهای بیرون خانه هم به شوهر خود کمک میکرد حتى مثال های در سرودها داده شده که زن با شوهر خود در جنگ و مقابله دزدها شرکت می جست.