32

جنرال جیکب (۱۸۱۲-۱۸۵۸)

از کتاب: تازه نوای معارک

جان جیکب فرزند ریورنت ستفن لانگ جیکب بتاریخ ۱۱ جنوری ۱۸۱۲ بدنیا آمد. و در آدس کمب درس خواند، و در دستۀ توپخانۀ بمبئی لشکر ایست اندیا کمپنی بسال ۱۸۲۸ شامل گشت.

در جنگ اول افغان ۱۸۳۸ در سند با سرجان کین عضو لشکر اندس بود، و در ۱۸۳۹ ع لشکری را بر کچهی سوق داد، بسال ۱۸۴۱ از طرف جنرال آترم به قیادت سواران غیر منظم سندهـ گماشته شد، ووظایف نمایندگی سیاسی را در غرب کچهی داشت، و در جنگ میانی ۱۷ فروری ۱۸۴۳ و میدانهای شهداد پور و امر کوت با کمال شجاعت شامل بود، تا که در ۱۸۴۷ منتظم سند علیا گردید، و لقب سی . بی یافت. در حدود ۱۸۵۰ با قبایل کوهستانی سندهـ در آویخت، و در ۱۸۵۱ شهر جیکب آباد را (بجای خانگهر سابقه) بنام خویش آباد کرد.

در سنه ۱۸۵۴ با خان فلات معاهده ای را مذاکره کرد، در ۱۸۵۶ بحیث کمنشر سندهـ تقرر یافت. بسال ۱۸۵۷ او را برتبۀ کلنل رتبه یاوری ملکه انگلستان دادند. و در جنگ ایران قیادت دستهای سواری انگلیسی را می نمود، و دستۀ لشکر جیکب رائفل را تشکیل داد.و بتاریخ ۵ دسمبر ۱۸۵۸ عرض دماغی مرد.

جیکب لیاقت تام عسکری و اداری و نیروی کافی برای کار کردن داشت، و در سند رژیم انگلیسی را تقویه کرد، و آثار زیادی را بر مسئله سند و دفاع کارنامهای جنرال آترم نوشت.

(بیوگرافی هندی ۲۱۹)