32

کریم نزیهی (جلوه)

از کتاب: جنبش مشروطیت در افغانستان ، فصل دوم ، بخش رجال مهم در حرکت دوم مشروطیت

فرزند ملا بابا مراد قاضی کابل از مردمان صاحب نفوذ ازبيک ، دارای نام و مقام در اندخوی میمنه است، که در کابل در حدود ۱۲۸۵ ش بدنیا آمد  و در مدرسه حبیبیه تا درجه رشدیه درس خواند و علوم و ادب عربی را در خاندان علمی خود تحصیل کرده است و بزبان عربی و ترکی و دری واندکی انگلیسی آشناست.

نزیهی در جوانی با امثال میر قاسم خان و داوی و عبدالرحمن لودين محشور بود و در راه تجدد و مشروطه خواهی و نویسندگی قدم میزد و در تاريخ واجتماعيات وشناسائی رجال خراسانی و اسلامی مطالعاتی داشت و عضو انجمن ادبی کابل بود از آثار او مقالات مسلسلی است که درین باره در مجلهٔ کابل انجمن ادبی انتشار می یافت. وی بزبان دری اشعار نابی میسرائید که تخلص او "جلوه" است نزیهی در سنه ۱۳۱۰ ش به عضویت انجمن ادبی در آمد و بعد از آن به امور تجارتی پرداخت و در شورای هفتم ۱۳۲۸ ش و هشتم ۱۳۳۲ ش وکیل مردم اندخوی بود که در فراکسیون ترقی پسند روشنفکران موقف دست چپی داشت ، وی بعد از آن مدتی کارمند صدارت عظمى و وكيل التجار افغانی در مشهد بود، که بعد از آن متقاعد گردید و اکنون ایام پیری و ناتوانی را بسر می برد و ما نمونه افکار و اشعارش را که در ایام جوانی میسرود ، در مرام های مشروطیت در صفحات سابق نوشته ایم.

نزیهی با فضایل علمی و ادبی شخصیت محترم روشنفکر و پیرمرد پخته کار جامعه شناس است ، که اوقات زندگی خود را با نيک نامی سپری نموده و در طبقه ترقی پسند افغانستان وحركات ادبی نفوذ و سهمی داشته است. و فاتش در دهلی در زمستان ١٣٦٢ش.