حال اُنس
محبت به خدا مقام بسیار عالی بلکه منظور نهایی ومطلوب کامل صدق است و همه احوال و مقامات که از توبه تا رضا که قبلا با ان پرداختیم هم تبع محبت است به این معنی که چون در سالک حال محبت پیدا شد باقی احوال تبع محبت است از قبیل شوق و انس .
بسیاری از متکلمین و متشرعین گفته اند که مقصود از محبت خدا مواظبت بطاعت خدا است و محقیقیت محبت جز با جنس خود محال است *۲۶۰
امام محمد غزالی در جز چهارم کتاب احیا علوم الدین میگوید : حب خدا فرض است و چیگونه ممکن است چیزی که وجود نداشته باشد بر بنده فرض وواجب است و چگونه ممکن است که محبت به طاعت تفسیر شود در حالیکه طاعت حب و ثمرل ان است بنابر آن ناگزیر باید تقدم داشت باشد و از تحقیق محبت انسان به محبوب خود اطاعت کند«عارف مجذوب به محبت خدا البته نسبت به خدا شوق دارد زیرا شوق یکنوع طلب شدید و هیجتن قلبی است برای وصول به محبوب »