32

سر هنری فریر(۱۸۱۵-۱۸۸۴ع)

از کتاب: تازه نوای معارک

سرهنری بارتل ادوارد فریر فرزند ششم ادوارد فریر به ۲۹ مارچ ۱۸۱۵ع تولد یافت ؛ ودر باتهه و هیلی بری درس خواند ، ودر سنه ۱۸۳۴ع بهند آمد ، ودرین سفر بلاد مختلف شرقی را از قبیل جده مکه بمبهی دید ، وچندین سال معاون کمشنر مالیات بود، وبعد ازان در ۱۸۴۲ع سکر تر خصوصی سر جی آرتهر گورنر بمبئی مقرر گردید.

فریر بسال ۱۲۴۶ع ناظم اعلای ریاست ستره بود، وچون این ریاست بحکوما هند بر طانوی ضم گردید در ۱۸۴۸-۱۸۴۹ع حاکم آن مقرر شد، وبعد ازان از ۱۸۵۰ تا۱۸۵۹ع حاکم اعلای سندهـ بود، واین ولایت را خیلی ترقی دادو دست امرا را کوتاه کرد، وبندر کراچی را ترقی بخشید، ودوایر حکومتی را تنظیم کرد، سرحدات وقبایل را تماماٌ در تحت اقتدار حکومت آورد و در وقایع انقلاب هند (غدر ؟) قبایل و سران سندهـ را مطیع نگهداشته از شرکت در انقلاب باز داشت، چنانچه خدمات وی درین مورد در انگلستان و هند بنظر تحسین دیده شد، و در سنه ۱۸۵۹ بلقب بی. سی . ک اورا نواختند.

فریر از دسمبر ۱۸۵۹ع تا اپریل ۱۸۶۲ ع عضو مجلس اعلای گورنر جنرال بود، و در تآسیس مؤسسات مالی حصۀ بزرگی گرفت، و مجلس قانون گذاری را ترتیب داد. بعد ازان از اپریل ۱۸۶۲ ع تا مارچ ۱۸۶۷ ع گورنر بمبئی بود، و در پیشرفت دانش و معارف کوشید، و بسا مدارش عالی را کشود، و راههای آهن را ساخت، و بلدیۀ بمبئی را تآسیس کرد. حصص فرسودۀ شهر را از بین برد، و تعلیم نسوان را رواج بخشید. چون در امریکا صلح و آرامش بر قرار گردید، در تجارت پنبه بحرانی روی داد، و لانک بمبئی از انرو منحل گردید، ولی فریر این بحران را بخوبی بسر رسانید، و از ۱۸۶۷ ع تا ۱۸۷۷ ع با لقاب آی. ایس . سی . جی و ال . سی. دی عضو مجلس هند و رئیس جمعیت جغرافی و آسیائی بود. در سنه ۱۸۷۳ع بزنگبار افریقه برای مذاکره لغو تجارت غلامان فرستاده شد.

چون شهزاده ویلز به سیاحت هند آمد از ۱۸۷۵ ع تا ۱۸۷۶ ع باوی همراه بود و بدرجۀ با رونیت و بی . سی . جی رسید، تا بسال ۱۸۸۷ ع گورنر کیپ و حاکم اعلای افریقای جنوبی مقرر گردید، و در انجا تا ۱۸۷۹ ع جنگهای متعددی را نمود.

حکومت انگلیس در سنه ۱۸۸۰ ع فریر را بانگلستان خواست، تاکه به ۲۹ ماه می ۱۸۸۴ ع مرد، و در کلیسای سنت پال مدفون شد.

فریر دارای سجایای قوی و عالی بود، در مسئله افغانستان پالیسی پیشرفت را عملی داشت، و را پورتهای مفصلی را بر مسایل هند نوشت.  و نیز از تالیفات او کتابی است عبارت از یاد داشتهای کاکای او جان هو کم فریر. 

(بیوگرافی هندی ۱۵۶)