32

لارد آکلیند (۱۷۸۴-۱۸۴۹ع)

از کتاب: تازه نوای معارک

گورنر جنرال هند ارل جارج ایدن آکلیند پسر دوم لارد آکلیند اول بود، که ۲۵ آگست ۱۷۸۴ ع بدنیا آمد و در کرست چرچ آکسفورد درس خواند، و در ۱۸۰۹ ع در جمعیت وکلای عدلیه شامل گشت، و بحیث رئیس هئیت مدیره معادن کار کرد، تا در ۱۸۳۴ ع لارد بحریه و بتاریخ ۴ اپریل ۱۸۳۶ ع گورنر جنرل هندوستان گشت. وی در سنه ۱۸۳۶ع گورنر جنرل هندوستان گشت. وی در سنه ۱۸۳۶-۱۸۳۷ع برنس را در راس هئیتی بکابل فرستاد، تا مسایل آمدن سفیر روس ویکویچ را که در سنه ۱۸۳۷ع بدربار امیر دوست محمد خان بکابل آمده بود تحقیق نماید. بعد از ان آکلیند بفشار حکومت انگلیس عزم کرد، تا امیر دوست محمد خان را از تخت کابل محروم سازد و بجایش شاه شجاع را بنشاند، و باین مقصد بتاریخ ۱ اکتوبر۱۸۳۸ع بر افغانستان اعلان لشکر کشی داد، تاکه در اگست ۱۸۳۹ع امیر مذکور گریخت و شاه شجاع باز بر سریر کابل نشست، و تا ۱۸۴۱ع بحمایت آکلیند حکمرانی کرد. ولی شاه و انگلیس به نظر مردم افغانستان منفور بودند، و شورش های ملی آغاز گردید، و افغانان در قیام ملی ۲ نومبر ۱۸۴۱ع برنس را کشتند، و هم سفیر و سر کردۀ قوای انگلیس مکناتن را بتاریخ ۲۳ دسمبر ۱۸۴۱ ع از دم شمشیر گذرانیدند، بدینصورت اکثر لشکریان انگلیس در کابل تباه و با وضع فجیع بطرف خیبر پس نشستند.

چون کابل را گرفتند، لارد اکلیند بصلۀ این خدمت در ۱۸۳۹ ع بقلب ارل نواخته شد، ولی به ۱۲ مارچ ۱۸۴۲ ع از هند بر امد،اکثر ایام حکمرانی وی در هند به مسایل جنگ افغان گذشت وی بتاریخ ۱ جنوری ۱۸۴۹ ع از دنیا رفت (بیوگرافی هند ۲۰).

جنرل فین (۱۷۷۸-۱۸۴۰ع)

جنرل سر هنری فین  پسر هنری فین به ۲۶ نومبر ۱۷۷۸ ع بدنیا آمد، و تا ۱۷۹۲ ع بآموزش گذرانید، در ۱۷۹۷ع برتبه لفتننت کلنلی یا ور حضور جارج سوم پادشاه انگلستان بود، و بعد از ان بحیث قوماندان نظام سوار مراتب متعددی را پیمود و در لشکر کشی ها شرکت کرد، تا که لیفتننت جنرال شد، و در ۱۸۲۵ع ماستر جنرل جبه خانه بود، تا که در سنه ۱۸۳۷ ع برتبۀ جنرالی رسید، و از ۱۸۳۵ تا ۱۸۳۹ع که سپه سالار قوای هند (کماندر ان چیف) بود. پالیسی جنگ و فشار آکلیند را در حرب اول افغان مورد اعتراض قرار داد، حتی که از وظیفۀ خود استعفا نیز کرد، ولی قبول نشد. چون وضع صحی او خرابتر گشت در ۱۸۳۹ ع باز استعفا داد، و بتاریخ ۲۴ مارچ ۱۸۴۰ ع مرد.

جان کین (۱۷۸۱-۱۸۴۴ع)

بارون جان جکین پسر دوم سرجان کین تولدش ۶ فروری ۱۷۸۱ ع است ، در سنه ۱۷۹۹ ع از رجمنت چهل و چهارم برتبه یاوری لارد کیون در مصر رسید، و در فتح ۱۸۰۹ ع ما رتینق رجمنت ۱۳ را قیادت میکرد، و بعد ازان تا ۱۸۱۳ ع در هند خدمت نمود، و در ۱۸۱۴ میجر جنرل گشت، و از ۲ جولائی ۱۸۳۴ ع تا ۱۴ فروری ۱۸۴۰ ع سپه سالار (کماندران چیف) لشکر بود، و در سنه ۱۸۳۸ع زمام لشکر بمبئی را در قشون اندوس تحت قیادت جنرال فین در دست داشت، و بعد از انکه به سند سپه سالاری هردو قشون بنگال  و بمبئی که بر افغانستان حمله می بردند به کین سپرده شد، و کویته  وقندهار را ابدست آورده و بتاریخ ۲۳ جولائی ۱۸۳۹ ع غزنی را گرفت، و بتاریخ ۷ اگست ۱۸۳۹ ع بر کابل تصرف کرد، تاکه در اکتوبر ۱۸۳۹ ع قشون اندوس منحل گردید، و جنرال کین از راه لاهور به انگلستان بر گشت و بصلۀ این خدمات در دسمبر ۱۸۳۹ ع " بارون غزنی " نامیده شد. فوت او در ۲۶ اگست ۱۸۴۴ ع است.

(بیوگرافی هند ۲۳۱)