110

آلودگی هوا و زیان های آن

از کتاب: مجموعه اول

هوا گازی بدون رنگ و بو است که ۲۱ درصد آن را اکسیژن تشکیل میدهد و اکسیژن همان چیزی است که زندگی اکثر موجودات سیاره ما وابسته به آن است.


آلودگی هوا به دو دسته تقسیم میشود:


۱_ طبیعی :

گاهی وقت ها بر اثر آتش گرفتن جنگل ها بر اثر حوادثی مانند برخورد رعد و برق و یا فعالیت آتشفشان ها هوا به صورت طبیعی آلوده میشود.


۲_ غیرطبیعی:

سوخت های فسیلی، دام ها و . . .باعث آلودگی هوا میشوند ، به طور مثال بنزین (پطرول) حاوی مقادیر زیادی سرب است ، این سرب ها هوا را آلوده میکنند و از راه های مختلف منجمله تنفس و بلعیدن به بدن انسان نفوذ کرده و انسان ها را به بیماری های زیادی مبتلا میکنند ، سرب اثرات سوئی بر کودکان میگذارد و ضریب هوشی آنها را پایین می آورد.

مقدار سرب تولید شده بوسیله اتومبیل ها و کارخانه های صنعتی سالانه به رقم ۵۰۰ هزار تن می رسد و این یعنی افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا ، در سال ۲۰۱۷ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از این به بعد آمار قربانیان آلودگی هوا سالانه به ۷ میلیون نفر خواهد رسید و اکنون این رقم به حدود ۹ میلیون نفر رسیده است.

آلودگی هوا همچنان میتواند مسیرهای زیستی که آغازگر دیابت اند را فعال کند ، در مطالعه انجام شده ای به وسیله گروهی از محققان کانادایی ، مشخص شد حضور 2NO (به عنوان نشانگر آلودگی هوا به وسیله خودروها) با احتمال ابتلا به دیابت در بانوان نسبت مستقیم دارد . (۱)

از سوی دیگر آلودگی هوا باعث زایمان زودرس میشود و سالانه حدود سه میلیون نوزاد نارس و یا با وزن کم به دنیا می آیند .

از همه این ها که بگذریم آلودگی هوا باعث تخریب بیشتر لایه اوزون میشود، در لایه های بالای جو زمین و در لایه استراتوسفر گازی وجود دارد که آن را لایه اوزون مینامند و مولوکول های این لایه نامرئی اشعه های مرگبار فوق بنفش را جذب میکنند.

سوراخ شدن لایه اوزون باعث نفوذ بیشتر اشعه ماوراء بنفش میشود که تضعیف سیستم ایمنی بدن، افزایش بیماری سرطان پوست، سکته و بیماری های چشمی مانند آب مروارید و همچنان از بین رفتن موجودات آبزی ، کندی روند رشد گیاهان و کاهش محصولات کشاورزی نتایج آن هستند.

استفاده بی حد و مرز بشر از سوخت فسیلی از زمان وقوع انقلاب صنعتی تاکنون ، افزایش دام ها و دامداری ها و گازهایی که از یخچال ها ، کولر های گازی و اسپری های خوشبو کننده هوا باعث تخریب لایه اوزون شده و میشوند.

ناگفته نباید گذاشت حتی مولوکول های اوزون هم میتوانند برای ما خطرناک باشند یعنی وجود این ملوکول ها در لایه تروپوسفر اختلال های تنفسی را به وجود می آورد، یکی از عوامل مهم گسترش سوراخ لایه اوزون گازهای گلخانه ای هستند.