32

اقرار نامۀ قوم اکاخیل نمبر ۸۷

از کتاب: تاریخ تجزیه شاهنشاهى افغان

چون سرکار انگریزی ما را به پاداش جرایم سابقه محاصره کرد، لهذا ما از افعال بد سابقه پشیمان گشتیم و مبلغ دو هزار و ششصد و هفتاد روپیه را به سرکار جرمانه دادیم در آینده از ارتکاب جرایم پرهیز خواهیم کرد، و اگر یکی از شرکاء قومی ما در  خاک انگریزی مرتکب جرمی شود، او را گرفتار می سازیم و اگر فرار نماید، جایداد او را ضبط کرده و بدون اجازت سرکار به خاکِ خود او را باز نمیگذاریم.

اول: اگر سرکار از ما خون بهائی بخواهد میدهیم. 

دوم: اگر فردی از ما یکی از رعایای بریتانوی را مجروح سازد، هر قدر جرمانه ای که سرکار بخواهد میدهیم. 

سوم: اگر کسی از رعایای انگریزی دزدی نماید، و یا غارتگری کند و گرفتار آید، ما دران مداخلتی نمیکنیم و اگر مجرم نزد ما آید و دزدی او ثابت گردد تاوان مال مسروقه را میدهیم و ازو جرمانه میگیریم. 

چهارم: اگر زنی از ما به خاک انگریزی قرار کند، او را بذریعهٔ جرگه واپس میخواهیم و وقتیکه به قبیلۀ خود واپس آید، بسرکار معافیت او را ضمانت میدهیم.

پنجم: اگر از افراد ما شخصی دشمن سرکار باشد و به خاک انگریزی برود و گرفتار آید ما دران مداخلتی نمیکنیم و پنجاه روپیه را جرمانه میدهیم.

ششم: اگر مجرمی در خاک ما باشد ما مال مسروقه را از و میگیریم و واپس میکنیم، و او را از بین خود بیرون میکشیم. 

هفتم: اگر مج مجرمی از نزد نگهبانان محافظ فرار کند ما او را در خاک خود اعانت نمیکنیم و نگهداری نمینمائیم. 

هشتم: یک نفر ممتاز قوم ما نزدِ سرکار بطور یرغمل خواهد بود. 

نهم: تا وقتیکه مبلغ مذکوره بالا دو هزار و ششصد و هفتاد روپیه را پوره نرسانیم یکی از ما بشهر پشاور نخواهد آمد. اگر گرفتار ،شد مبلغ مذکوره از و در تهانه تحصیل گردد. 

دهم: اگر در شرایط مذکورۀ فوق بدعهدی به وقوع آید، سرکار برای ایفای آن یک ماه مهلت خواهد داد، و به انقضای میعاد مذکور سرکار مجاز خواهد بود که یرغمل ما را به هندوستان بفرستد و یا طوریکه مناسب داند اقدامی نماید.

یازدهم: اگر بر دره کوهات تجاوزی کنیم، شش صد روپیه تنخواه سابقه ما را باز دارند. دوازدهم: اگر افراد قوم ما را با یکی از رعایای انگریز دعوی بوقوع رسد، و یا اشتباهی وارد شود، جوابدۀ آن هستیم و تحقیقات وقایع را طوریکه از رعایای انگریزی میشود بکنند. سیزدهم: اگر بر یکی از افراد قومى ما به موجب شرايط هذا جزائی وارد آید ما یکی از افسران سرکار را می آوریم تا در پیش روی او جزای مذکور عملی گردد 

چهاردهم: اگر ما را با یکی از رعایای انگریزی نزاعی و دعوائی واقع شود آنرا به حکام سرکار تفویض میداریم تا مطابق قانون مانند رعایای انگریزی حل و فصل گردد. 

پانزدهم: با زنانیکه از خاک انگریزی بخاک ما آیند عین همان رفتار میشود که در ماده چهاردهم ذکر شده، و با زنان ما در خاک انگریزی میشود. 

شانزدهم: جرایم گذشته معاف است و یرغمل ما تا وقتی پیش سرکار خواهد بود که جرمانه را تأدیه کنیم، بعد ازان رها خواهد شد. تاریخ ۱۱ جنوری ۱۸۵۶ (امضاها)