32

التاسع نمرود الجبار

از کتاب: طبقات ناصری (جلد ۱/۲) ، فصل طبقه ۵ ، بخش ملوک عجم
01 January 1280

نمرود بن کنعان بن کوش بن حام بن نوح. اول کس که بعد از طوفان جباری کرد و تاج برسرنهاد او بود، زمین بابل در تصرف آورد، عرب و عجم بگرفت و بتخانه بنا کرد، و بت پرستی میکرد، و بت زرین و سیمین بساخت ، و همه را بجواهر مرصع کرد، و آذربتگر را بر خزانها و بتان و جهاز ایشان امین گردانید و علوم نجوم را متابعت نمود، و غالب ظن آنست، که آن بتان برصورت و رسم کواکب ساخته بودند، و ایشانرا می پرستید. 

منجمان بحکم حساب او را آگاه کردند، از ولادت مولودی که ملک از دست او بیرون کند، و دین حق پیدا آرد، موکلان برگماشت، تا چهار هزار فرزند رادران سال هلاک کردند ، و هم قضا را دفع نتوانست کرد، تا ابراهیم بزمین آمد، و آن متمرد برپشت کرگسان عزیمت آسمان کرد، و در بابل صرح ( ۳ ) ساخت ، مدت صد سال ببایست تا تمام شد.حق تعالی پشه را برگماشت.

___________________________________________________________ 

اصل: لوش. طبری: کوش. ابوالفدا : لوش. مجمل: نمرود بن کنعان بن کوش (۱)

 (۲)اصل: او نمرود. ( ۳ ) صرح : قصر و کوشک و بنای عالی . مجمل ( ص ۴۷ ) گوید : کلمه صرح از زبان نبط عراق آمده که کوشک را بدان زبان صرحا گفتندی، بنائی بود بلند بهوا برشده که آنرا عقرقوب گفتندی . آثار باقیه آنرا بنام تل نمرود یا تل قرقوب نویسنده مجمل دیده بود.




ملوک عجم طبقه(۵) (۱۳۹)


تا در دماغ او رفت ، و او روی در آن صرح بلند که بالاء او چهار هزار پایه داشت نشسته بود. جبرئیل را فرمان شد: تا یک بانگ بر ان صرح زد، آن صرح را فرود آورد، و آن ملعون در ان زیر هلاک شد. و مدة ملک او چهار صد سال بود علیه اللعنه. و چون او بمرد ملک بقرابت او رسید، برکیش او بت پرستی کردی نام او قبط ( ۱ ). مدت ملک او صد سال بود، چون تو بمرد پسر او بجای او نشست هشتاد سال میان خلق عدل کرد، و جهان آبادان کرد، و سیصد سال بود اندر اهل بیت او، آنگاه بملوک عجم باز گشت . و الله اعلم