32

نامه لارد بنتنک به میر مراد علی خان

از کتاب: تازه نوای معارک

میر صاحب بسیار مهربان دوستان، نظام الملک امیر الدوله شاه مراد علی خان بهادر سلمه الله تعالی. 

اسباب بجهت و شادمانی و ابواب ابهت و امانی بر روی روزگار مسرت آثار میر صاحب بسیار مهربان دوستان، مفتوح و مهیا باد! 

بعد مرفوع رای محبت پیرای گردانیده می آید: درین ولا شجاعت و تهور دستگاه ، فراست و کیاست همراه کرنیل پاتنجر صاحب بهادر،احوال فایر گردیدن خود در حیدر آباد، و مراتب مهمان نوازی و پاسداری ها و مدارج اخلاق و خوبیهای آن مهربان، بکمال تکلف و بپاس سر رشته تودد و توالف، که عند الورود نسبت بکرنیل صاحب موصوف مرعی و مسلوک داشته بودند، با کوایف و ملخصات تقریرات و تقریباتی که دربارۀ غرض و علت و غائی این نهضت و حرکت او شان نزد آن مهربان و هم دربارۀ مطالب و مقاصد مندرجۀ مکاتبۀ اتحاد دوستی نهاد محولۀ ایشان که آن مهربان و معتمدان و اهلکاران آن مهربان بعمل آورده اند، یک یک پیش مودت اندیش  را پورت نموده بودند. چنانچه دوستدار از ان به ادراک  استنباط این معنی (رسید) که کرنیل صاحب تجویزات مندرجه مکاتبه سابق البیان و منافع جزیلۀ مراتبات محولۀ اظهار زبانی ایشان قسمی که نسبت بکارو بار هر دو سرکار بلند مقدار متصور متبادر خواطر بود، همگنان به نهج شایان بآن مهربان به تیقن انجامید از بس خورم و خورسند گردید.

حقا که صاف و صریح، بدون شایبۀ تردد و تآمل ازین طرف اقرار و اعتراف میرود، که قیام ودوام و بحالی قبضه و دخل روسای مملکت سندهـ بر علاقجات آنان و بقای حکومت و تسلط های معمولۀ آنان ، بدستور و به آئین مبین، همواره ملحوظ و مطمح نظر حق بین (!) سرکار دولت مدار انگریزی خواهد بود. و بنوعی دران فرق و تفاوت نمی تواند نمود(۱).

مهربانا! برای اثبات و انکشاف حقیقت حال، تحریراتی که در باب اظهار غرض و مطلب اصلی متعین و مامور گردیدن کرنیل موصوف بطرف حیدر آباد، با مهاراجه صاحب بسیار مهربان شفیق دوستان باستظهار مخلصان مهاراجه رنجیت سنگهـ بهادر رئیس لاهور آمده بود، بجنس بصاحب موصوف مرسل است، عندالوصول کیفیت حال، قرار واقعی لایح خواهد گردید. تر صد که دوستدار را خواهان خیر و خوشوقتی خود انگاشته، با رقام مکاتبات مودت علامات، خورم و خورسند خواهند ساخت. زیاده چه طرازد.

------------------------------------------------------------ 

(۱)باوجود این گونه  مواعید و اطمینان دهی، چند سال بعد تمام معاهدات فراموش شد. و همین پاتنجر اولتیما توم دخول لشکر انگلیس را بسندهـ داد، و دو سال بعد جنرال نیپیر بکلی بساط حکومت محلی سندهـ را در نورد دید خطوط و معاهدات اجباری سابقه دیده شود.