32

مهتر شیث علیه السلام

از کتاب: طبقات ناصری (جلد ۱/۲) ، فصل اول ، بخش انبیاء
01 January 1280

مادر شیث علیه السلام حوا بود(۵)مقدسی دردوتاریخ خود آورده است،که در پارسی شیث بدل بود وبقول دیگر بخشیده چون قابیل هابیل را بکشت،ایزدتعالی اورا بدل هابیل به آدم علیه السلام داد،بدین سبب اورا شیث نام کردند ونسل همه اولاد آدم علیه السلام در نزول طوفان بریده گشت الااز آن شیث و محمد جریر طبری گوید:اشتقاق اواز شیث است.


(۱)اصل:وتمیش،پنجاب:گوسفند ومیش.

(۲)خایسک:بفتح باوسکون سین مطرقه آهنگران وزرگران(غایث).

(۳)عینأ نگاشته شد،شاید مقصد سنگی باشد که گوهر آهن دارد.

(۴) اصل:ده قانیش

(۵)اینجا یک کلمه خوانده نمیشود وظاهر نیست که مقصد مولف کدام مقدسی است در مورخان دوره اسلامی دونفر بنام مقدسی مشهوراند:یکی مطهر بن طاهر المقدس مولف کتاب البد والتاریخ در سال ۱۳۵۵ هجری طبع کلمان هوار،پاریس ۱۸۹۹ تا ۱۸۹۹ م در شش جلد که سهوأ حلد اول آنرا بنام ابوزید احمد بن سهل بلخی نشرکردودیگری هم محمد بن احمد المقدسی معروف به البشاری که کتاب:احسن التقاسیم فی مغفرة الاقالیم"را در سال ۳۷۵ هجری نوشت،طبع لیدن ۱۹۰۶

چون کلمه پریده به(مطهر)نزدیکی دارد،شاید مقصد همان مورخ نخستین باشد،درنسخه پنجاب بونصر مقدسی است؟






(۱۳)                              طبقۀ اول                                                   انبیاء

بزبان ایشان بدل باشد،وآدم علیه السلام برفرمان ایزدتعالی اورا ولی عهد کردوشناختن ساعات بیاموخت که در شباروزی چند ساعتتست و پرستش ایزد تعالی بیاموخت تا او خلق را بیاموزد وبگفت اورا که طوفان کجا باشدودر کدام زمین قرار گیرد و گویند مدت طوفان هفت سال بود وریاست پس از آدم شیث را بود وپیغامبرمرسل بود،وایزد تعالی بدوکتابی فرستاد در پنجاه صحیفه و در ایام او بعضی از اولاد آدم حریصی نمودند بربازگشتن بهشت،از آنچه آدم علیه السلام صفت کرده بود پیش ایشان تا ایشان زهد پیش گرفتند وبکوه حرمون(۱)رفتند وبعبادت مشغول شدند،وشیث دویست وپنجاه  ساله بود که انوش بزاد،وعمرمهتر شیث نهصد ودوازده سال بوده است ومهترآدم علیه السلام اورا به محافظت قالب خود وصیت کرده بود از طوفان که دریابند،واز محافظت(۲)فرزندان قابیل احتراز فرمود،صحیح آنست که سی صحیفه بر شیث منزل شد وجمله آن صحف بعلوم وحکم مشحون بود،واورا حکماء یونان عالیمون خوانند ودر کتب ایشان برین جمله است وعلوم طبیعی و ریاضی و حکمی واکسیری از وی روایت کنند ودرکتب حکمت ذکر آن همه هست والله اعلم بالصواب والیه المرجع والمآب.