طالبان و پسمنظر

از کتاب: مضامین سیاسی- تاریخی
27 May 2024

 در بررسی عوامل جامعهٔ بشری ،پیشبینی حادثه سیاسی خیلی ضعیف و محدود است ؛اما در عوض نظر بعوامل و تحرکات حاضر میتوان ؛عواقبی کز آن‌ها در آینده محدوث خواهد شد؛را بررسی کرد.

 اینک دو سال از استقرار طالبان در کابل میگذرد ،که درین مدت طالبان کاروائی هائی انجام داده اند ،که بعضاً قابل مکث و مباحثه هستند.در اینجا نکات چند را مختصر بررسی میکنیم :

ــ طالب از بدو ورودش بیرق سه رنگ ملی را عقب زده ؛علم سپید کلمه طیبه را بحیث پرچم خود و پشتو را زبان دولت خود قلمداد کرد. در حقیقت کلمه طیبه علم و بیرق اسلام وجهان اسلام است و پشتو هم در عین وقت زبان تکلم زیاده از شصت ملیون پاکستانی است ؛در حالیکه پشتونهای  افغانستان بمشکل پانزده ملیون  نفر میشوند !

ــ طالبان دیوار و سد های ضد انتهاری راکه دولت قبلی در تمام کابل جابجا کرده بود؛همه را ازروی سرکها و جاده ها برداشتند؛ باستثنای سرک ارگ ،سفارت آمریکا، کلپ عسکری و رادیوی کابل .اگر آمریکا از افغانستان بیرون شده چرا سفارت و تعلقات آن همچو مردمک چشم محافظه می‌شوند .

ــ در کابل و تمام افغانستان کسب و کار تجارت ،صنعت ،مکتب ،دفتر و دیوان همه مسدود معطل شده است؛حتی حمامها را بند کرده اند؛در عوض امنیت را تأمین نموده اند.مردم کابل میگویند : «آنگاه که پول و کار وبار بود امنیت نبود ،حالا که نه پول است و نه کار امنیت بوجود آمده ». در حقیقت داد و ستد و تبادله بطور مطلق سقوط نموده است ؛از جانبی آمریکا هفت ملیارد دالر ذخیره دولت قبلی را مصادره نموده  ؛اما نکته تعجب اینست ،که پول افغانی ارزش و موقعیت خود را در برابر دالر با اندک نزول حفظ نموده است . سوال اینجاست پول افغانی بکدام پشتوانه و بزور کی بسر جای خود باقیمانده؟ !

ــ ملا هیبت اله ماهانه بیست ملیارد افغانی معادل دو صدو پنجاه ملیون دالر به چهل هزار مرد مسلح ،یعنی عساکرش معاش میپردازد. این پول را او از کجا میکند؟ دولت افغانستان که عایدی ندارد ، و اگر هم داشته باشد بیست ملیارد افغانی در ماه نمیشود !!.

ــ دولت پاکستان تمام طول خط دیورند را سیمخاردار کشیده است ،یعنی دیگر مناطق آزاد قبائیلی و سرحدی وجود ندارد.مردم این مناطق که قبلاً جهت تداوی ،تجارت ،تبادله ، قاچاق و … بطور آزاد به پاکستان آمد و رفت میکردند ؛دیگر اینکار را کرده نمیتوانند . از طرف دیگر دولت پاکستان صدور ویزه بمردم افغانستان را بصورت غیر رسمی معطل و مسدود نموده است ؛تنها ویزه پاکستان در بازار سیاه بین هشتصد الی هزار دالر فی نفر پیدا می‌شود .در داخل که طالبان همه چیز را راکت  معطل و نابود نموده اند. پس سرنوشت این مردم چه خواهد شد ؟ در حقیقت طالب مردم را بطور پروگرام شده به قحطی و گرسنگی سوق میدهد ،باصطلاح ملت را به شیشه حلال میکند ؛تا مردم خوش برضا خواهان الحاق افغانستان بپاکستان شوند، یعنی اتحادیه افغان و پاک را تقاضا کنند ؛تا زندگیشان دوباره جریان عادی قبل از ورود طالب را باز یابد. در‌واقع انحلال کشور افغانستان ! از اینجاست که طالب و دیگر قبیله گرایان پشتو را زبان دولتشان قرار داده اند ؛زیرا الف افغان از قبل در نام پاکستان شامل است .اگر ملیت یا مردمی باشد که باین اتحاد مخالفت کند ؛چهل هزار مرد مسلح ملا هیبت اله با پشتیبانی نظامی پاکستان همه را ازدم تیغ خواهند کشید ،چنانچه نادر با پشتیبانی انگلیس مردم شمالی را بوسیله اقوام وزیری آنسوی سرحد قتل و چپاول کرد . چنین تدارکاتی مجدداً در دست تکمیل قرار دارد .اگر مصروفیت در غرب و جنگ اوکرائین مطرح نمیبود شاید این دسیسه قبلاً عملی شده بود .از اینجاست که چین در جلسه پنج کشور آسیای مرکزی (ازبکستان،ترکمنستان ،قزاقستان، قرغزستان و تاجکستان ) که بتاریخ نزده و بیست می دو هزار و بیست و سه در (چی آن یا سی آن ) چین  دایر شده بود .رئیس دولت چین شخصاً؛ در حفظ تمامیت ارضی افغانستان تأکید بخصوص نموده ؛و هم در برابر انقلابهای رنگین و نیرنگهای انتخاباتی در تمام این کشورها اخطار داد.

پشتون گرایانیکه در خارج کشور خود راباصطلاحات قومی و قبائیلی قرون اوسطائی فلانی زائی و بستانی خیل نسبت میدهند ؛ازین ببعد باید زبان اردو را بیاموزند ؛زیرا باوجود اینکه زیاده از شصت ملیون پشتون در پاکستان زیست میکند و الف افغان در نام و هویت پاکستان حصه دارد ؛اما هیچگاهی در پاکستان بحث استقلال زبان پشتو مطرح نبوده و نیست ! تنها با زبانهای انگلیسی و اردو تحریر و تقریر صورت میگیرد.

در حقیقت طالب و پشتونگرایان خارج کشور باپشتیبانی از پشتنوالی و طالب ؛ ختم و اضمحلال افغانستان بحیث یک کشور را پیریزی میکنند.       


انتهی