32

رحیمداد

از کتاب: تازه نوای معارک

ملا رحیمداد از امرای دربار محراب خان بود، که بعد از تسخیر قلات و شهادت محراب خان با نایب محمد حسن یکجا اسیر گردیده و تا یکسال در بهکر زندانی بود و طوریکه درین کتاب آمده، بعد از ان واپس بقلات فرستاده شد( رک : از روی فهرست اعلام به صفحات مربوطۀ کتاب حاضر).

وی فرزند فتح محمد خراسانی است که در عهد حکومت میر عبدالله خان (حدود ۱۱۵۰ هـ) از خراسان آمده و در ملازمت خان مذکور درامد. در عصر میر نصیر خان اول (حدود ۱۱۸۵هـ داروغه حرمسرا و یکی از مقربان در بار بود. فرزندان فتح محمد خان رحیمداد و فقیر محمد نیز  بدربار قلات بودند، و در عصر محراب خان فقیر محمد مذکور مستوفی وضابط قلات بود، و با سردار مهر الله خان رئیسانی بجرم بغاوت کشته شد.

بعد از فقیر محمد پسرش عبدالعزیز و فرزند نایب عبدالعزیز  فقیر محمد در عهد خدا داد خان عهدۀ وزارت و نیابت و مستوفیت داشتند، و بامر همین خان در رمضان ۱۳۱۰ هـ کشته شدند. بقایای این خاندان تا ۱۳۲۰ هـ بدربار قلات بر مناصب مستوفی گری ووکالت و نیابت از سران دربار بودند، و نایب عبدالعزیز مذکور مدتها نایب الحکومۀ بهاگ بود (۱)

فتح محمد خراسانی (۱)

(حدود ۱۱۸۵هـ)

رحیمداد –حدود ۱۲۳۰هـ)                                    فقیر محمد

خداداد              گل محمد                            محمد حسین    نایب عبدالعزیز     محمدرضا

                                                                          (مقتول۱۳۱۰هـ) 

                                                                        فقیر محمد ثانی 

                                                                 (مقتول۱۳۱۰هـ)

----------------------------------------------- 

(۱)تاریخ بلوجستان ۳۰۵.

-۴۸-

کلنل دینی (۱۷۹۵-۱۸۴۲)

ولیم هنری دینی  پسر هنری دینی در حدود ۱۷۸۵ ع بدنیا آمد، و د آوان شباب در رجمنت ۲۲ م عساکر برطانیه شامل شد، در سنه ۱۸۰۲ در هند با لارد لیک خدمت میکرد و در سالهای ۱۸۰۴ – ۵ در گرفتن موریتوس شرکت داشت و بعد از ان با رجمنت سیزدهم به جنگ اول برما رفتريال و لفتننت کرنل  بی. سی شد.

دینی درجنگ اول افغان ۱۸۳۸-۳۹ فرقۀ عسکری را قیادت میکرد، که بر غزنی حمله آور شده بودند، و بعد ازان در جنگ کابل و بامیان نیز دست داشت، و به ۱۸ ستمبر ۱۸۴۰ ع امیر دوست محمد خان را بشکست و بساب ۱۸۴۱ با قوای جنرال سیل از کابل بجلال آباد رفت.

چون جلال آباد از نومبر ۱۸۴۱ تا اپریل ۱۸۴۲ ع از طرف قوای  ملی افغان محاصره شد، دینی بعد از مجروح شدن جنرال سیل ، قوماندانی لشکر محاصره شده انگلیس را بکف گرفت، و خود وی هم به ۶ اپریل ۱۸۴۲ جراحت سختی برداشت و مرد. دینی در نتیجۀ خدمات نظامی بدرجۀ یاوری ملکه انگلستان رسیده و کارنامهای اورا مورد تحسین قرار داده بودند.

وی مؤلف کتابیست بنام " روز نامچه لشکر کشی بر سند و بلوچستان و افغانستان که در سنه ۱۸۴۳ از لندن طبع و نشر شد.

(بیوگرافی هندی ۱۱۷)