32

مقامه نویسی

از کتاب: نظرى به تحولاتى ادب درى

‫اﯾﻦ ﻓﻦ از ادﺑﯿﺎت ﻋﺮب ﺑﺰﺑﺎن دری اﻧﺘﻘﺎل ﯾﺎﻓﺖ وﻣﺮاد ازان داﺳﺘﺎﻧﻬﺎ وﺣﻜﺎﯾﺎت ﻋﺒﺮت اﻧﮕﯿﺰ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﺑﺎن‬

‫ﻋﺮﺑﯽ ﺑﺎ ﻓﺼﺎﺣﺖ واﻧﺸﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺰﯾﻦ وﻣﺴﺠﻊ وآﻫﻨﮕﺪار ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯿﺸﺪ‪ ،‬ﻛﻪ در ﻛﺘﺎﺑﻬﺎی ﻣﻘﺎﻣﺎت ﺣﺮﯾﺮی وﻣﻘﺎﻣﺎت‬

‫ﺑﺪﯾﻊ اﻟﺰﻣﺎن ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ ﺑﺰﺑﺎن ﻋﺮﺑﯽ‪ .‬در ﺧﺮاﺳﺎن ﻛﻪ آﺷﯿﺎﻧﺔ زﺑﺎن دری ﺑﻮد ﺗﺎ ﻗﺮن ﺷﺸﻢ ﻧﺜﺮ دری ﺑﺤﺎل ﺳﺎدﮔﯽ و‬ ‫ﻣﻮﻫﺒﺖ ‪ :‬ﺑﺨﺸﺶ‪.‬‬‫‪ -‬ﻣﺨﺎﯾﻞ‪ :‬ﻣﺨﯿﻠﻪ ﻫﺎ‪.‬‬



‫ﻋﺪم ﺗﻜﻠﻒ واﺣﺘﺮاز از ﺳﺠﻊ ﺳﺎزی ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻮد ﺗﺎ ﻛﻪ ﻧﻔﻮذ ادﺑﯽ ﻋﺮب ﺑﺮ زﺑﺎن دری ﻧﯿﺰ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻛﺮد ودرﯾﻦ ﻣﺪت ﺑﺎز‬

‫ﻣﺮدﻣﺎن ﭘﯿﺶ ﻗﺪم ﺧﺮاﺳﺎﻧﯽ ﺑﻮدﻧﺪ ﻣﺜﻞ ﻗﺎﺿﯽ ﺣﻤﯿﺪاﻟﺪﯾﻦ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﻮد ﺑﻠﺨﯽ ﻛﻪ در ﺳﻨﻪ ‪ ۵۵۹‬ﻫ در ﮔﺬﺷﺘﻪ‬

‫اﺳﺖ‪ ،‬ﻣﻘﺎﻣﺎت ﺣﻤﯿﺪاﻟﺪﯾﻦ ﺑﻠﺨﯽ دارای ﺧﺼﺎﯾﺼﯽ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻌﻀﯽ ازان اﺷﺎره ﻣﯿﺮود‪:‬‬


اول ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺎﯾﺸﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﺗﺎزی ﻛﻪ ﻓﻌﻞ را ﺑﺮ ﺳﺎﯾﺮ اﻋﻀﺎی ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻘﺪم آورﻧﺪ وﺟﻤﻠﻪ را ﺑﺪون ﻓﻌﻞ ﺧﺘﻢ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﺜﻼ‪:‬‬

(ﺣﻜﺎﯾﻪ ﻛﺮد ﻣﺮا دوﺳﺘﯽ ﻛﻪ در ﺣﻀﺮ ﻣﺮا ﺟﻠﯿﺲ وﻫﻤﺪم ﺑﻮد ودر ﺳﻔﺮ اﻧﯿﺲ ﻫﻢ وﻏﻢ).


دوم‪ -‬اﻗﺘﺒﺎس وﺗﻀﻤﯿﻦ‪ ‬آﯾﺎت واﺣﺎدﯾﺚ وﻣﻘﻮﻻت ﻋﺮﺑﯽ رواج ﯾﺎﻓﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻛﻪ در ﺗﺎرﯾﺦ ﺟﻬﺎن‬

‫ﻛﺸﺎی ﺟﻮﯾﻨﯽ وارد اﺳﺖ؛( اﮔﺮ ﻧﺎ ﮔﺎه ﺑﻪ ﻟﺸﻜﺮی اﺣﺘﯿﺎج اﻓﺘﻨﺪ ﺣﻜﻢ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﺰار ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻼن ﺳﺎﻋﺖ آن روز‬

‫ﯾﺎ ﺷﺐ ﺑﻔﻼن ﻣﻮﺿﻊ ﺣﺎﺿﺮ آﯾﺪ‪ ،‬ﻻﯾﺴﺘﺎﺧﺮون ﺳﺎﻋﻪ وﻻﯾﺴﺘﻘﺪﻣﻮن).‬


ﺳﻮم‪ -‬در ﻧﺜﺮ ﻓﻨﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه اراده داﺷﺖ ﻛﻪ در ﺿﻤﻦ ﺟﻤﻼت ﻧﺜﺮ‪ ،‬اﺑﯿﺎﺗﯽ دری ﯾﺎ ﻋﺮﺑﯽ راﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻣﻮﻗﻊ‬

‫ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﺪودرﯾﻦ ﻓﻦ ﻫﻨﺮﳕﺎﯾﯽ ﻛﻨﺪ‪ ،‬ﻣﺎﻧﻨﺪاﯾﻦ ﭘﺎرﭼﻪ ﻣﺮزﺑﺎن ﻧﺎﻣﻪ‪  :

‬آن روز در اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺑﺴﺮ ﺑﺮد وﻫﯿﭻ ﻧﮕﻔﺖ ﭼﻨﺪاﻧﻜﻪ‬

‫اﺧﺘﺮ اﻗﺒﺎل از وﺑﺎل ﺑﯿﺮون آﻣﺪ‪ ،‬و روزﮔﺎر ﺑﺎ اوﭼﻨﺎن ﺷﺪ ﻛﻪ ا ﮔﺮ ﺧﻮاﺳﺘﯽ‪:‬‬

‫ﺳﻨﮓ در دﺳﺖ او ﮔﻬﺮ ﮔﺸﺘﯽ‬

‫زﻫﺮ در ﻛﺎم او ﺷﻜﺮ ﮔﺸﺘﯽ‬

‫ﭘﺴﺮ ﺑﺨﺪﻣﺖ ﺧﺴﺮو ﺷﺘﺎﻓﺘﯽ‪.‬‬


ﭼﻬﺎرم‪ -‬در آوردن ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﺪﯾﻌﯽ در ﺑﯿﻦ ﻧﺜﺮ ﻧﯿﺰ در ﯾﻐﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﻧﺪ وﺑﻠﻜﻪ آن را از ﻣﺰاﯾﺎی ﻧﺜﺮ ﺧﻮد ﻣﯿﺪاﻧﺴﺘﻨﺪ‬

‫ﻣﺎﻧﻨﺪ اﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪء ﻣﺮ زﺑﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻛﻪ دران ﲡﻨﯿﺲ ﺗﺎم اﺳﺖ ‪)):‬ﻛﺘﺎﺑﯽ ﻛﻪ در او داد ﺳﺨﻦ آراﯾﯽ ﺗﻮان داد((‪ .‬ودرﯾﻦ‬

‫ﺟﻤﻠﺔﻛﻠﯿﻠﻪ ودﻣﻨﻪ ﺟﻨﺎس ﻣﻄﺮف ﺑﻪ اﺧﺘﻼف ﯾﻜﺤﺮف در دو ﻛﻠﻤﻪء ﻣﺘﺠﺎﻧﺲ اﺳﺖ ))در دﯾﺪه دﺷﻤﻨﺎن ﺧﺎر وﺑﺮ روی‬

‫دوﺳﺘﺎن ﺧﺎل ﺑﻮد‪.‬‬

‫در اواﺧﺮ دورهء ﻏﺰﻧﻮی ﻧﻔﻮذ ﺳﻠﺠﻮﻗﯿﺎن وﻏﺰان وﻓﺘﻨﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻛﻪ در ﺧﺮاﺳﺎن روی داد ﻓﺘﻮری را درﻧﻈﻢ وﻧﺜﺮ وارد‬

‫آورد‪ ،‬واﻛﺜﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن زﯾﺮ اﺛﺮ زﺑﺎن ﻋﺮﺑﯽ آﻣﺪﻧﺪ‪ ،‬واﺳﺘﻌﻤﺎل ﻛﻠﻤﺎت ﻣﺸﻜﻞ ﻋﺮﺑﯽ در ﻧﺜﺮ ﯾﻜﯽ از ﻣﺰاﯾﺎی ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﯽ‬

‫ﺷﻤﺮده ﺷﺪ‪ ،‬ﻣﺜﻼ ﻧﺎﺻﺢ ﺑﻦ ﻇﻔﺮ ﺟﺮﻓﺎدﻗﺎﻧﯽ در ﺣﺪود ‪ ٥٩٠‬ﻫ ﺗﺎرﯾﺦ ﯾﻤﯿﻨﯽ ﻋﺮﺑﯽ را ﻛﻪ در زﺑﺎن ﺗﺎزی ﻫﻢ ﻧﺜﺮی‬

‫ﻣﺸﻜﻞ وﻓﻨﯽ ﺑﻮد ﺑﺰﺑﺎن دری درآورد‪ ،‬ﻛﻪ ﻫﻤﺎن ﺗﻜﻠﻒ ﻓﻨﯽ ﻋﺮﺑﯽ دران ﻇﺎﻫﺮ اﺳﺖ اﮔﺮ ﭼﻪ ﺧﻮد او ﻣﺪﻋﯽ ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی‬

‫ﻧﯿﺴﺖ‪ :‬ﻣﺜﻼ ))اﺷﺎرت ﻛﺮد ﻛﻪ ﻛﺘﺎب ﯾﻤﯿﻨﯽ از ﺗﺼﻨﯿﻒ ﻋﺘﺒﯽ ﻛﺘﺎﺑﯽ ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ ﺻﻮاب آﻧﺴﺖ ﻛﻪ ان راﺑﻌﺒﺎرﺗﯽ ﻛﻪ ﺑﺎ‬

‫ﻓﻬﺎم ﻧﺰدﯾﻚ ﺑﺎﺷﺪ وﺗﺮك وﺗﺎزﯾﻚ را در ان ادراك‪ ،‬ﺑﭙﺎرﺳﯽ ﻧﻘﻞ ﻛﻨﯽ واز اﺳﻠﻮب ﻛﺘﺎب ﻓﺮاز ﻧﺸﻮی‪ ،‬و از ﺗﻜﻠﻒ‬

‫وﺗﺼﻠﻒ ﻣﺠﺎﻧﺒﺖ ﳕﺎﯾﯽ وﺑﺎ ﻟﻔﺎﻇﯽ ﺑﺸﯿﻊ وﻟﻐﺎﺗﯽ ﻏﺮﯾﺐ ﲤﺴﻚ ﻧﺴﺎزی وﺑﺪ اﻧﭽﻪ ﻫﺪاﯾﻪ ﺧﺎﻃﺮ وﺳﺨﺎ وت ﻃﺒﻊ دﺳﺖ‬

‫دﻫﺪ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﳕﺎﯾﯽ((‪.‬‬

‫ﻫﻤﯿﻦ روﯾﻪ ﻛﻢ وﺑﯿﺶ در ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﯿﻬﻘﯽ ﻋﻠﯽ ﺑﻦ زﯾﺪ ﺑﯿﻬﻘﯽ )ﺣﺪود ‪ ٥٦٠‬ﻫ ( وﺑﺎز در آﺛﺎر رﺷﯿﺪ وﻃﻮاط ﻣﻨﺸﯽ‬

‫ﻣﻌﺮوف اﯾﻦ ﻋﺼﺮ وﻛﺘﺎب اﻟﺘﻮﺳﻞ اﻟﯽ اﻟﺘﺮﺳﻞ ﺑﻬﺎوءاﻟﺪﯾﻦ ﻣﺤﻤﺪ وﻏﯿﺮه ﭘﯿﺪا ﺳﺖ‪ .‬وﮔﺎﻫﯽ ﻫﺮ ﯾﻜﯽ ازﯾﻦ ﻛﺘﺐ‬

‫ﺧﺼﺎﯾﺼﯽ دارد‪ ،‬ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻄﺎﺑﻘﻪء ﺻﻔﺖ وﻣﻮﺻﻮف در ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﯿﻬﻘﯽ ))ﺣﻜﺎﯾﺎت ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت(( وﯾﺎ ﻛﻠﻤﺎت ﺗﻮاﻧﺶ‬

‫ﻣﺮادف داﻧﺶ و ﻧﺎﮔﺰﯾﺮان ﲟﻌﻨﯽ آﻧﻜﻪ ازو ﭼﺎره ﻧﺒﺎﺷﺪ‪ ،‬و زﻣﯿﺞ ﯾﻌﻨﯽ زﻣﯿﻦ ﺣﺎﺻﻞ ﺧﯿﺰ‪.‬‬

‫ﮔﺎﻫﯽ آوردن ﺑﺎء ﺗﺎﻛﯿﺪ ﺑﺮﻓﻌﻞ ﻧﻔﯽ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﺜﺮ ﺧﻮاﺟﻪ اﻧﺼﺎری ﻫﺮوی در ﻧﺜﺮ اﯾﻦ دوره دﯾﺪه ﻣﯿﺸﻮد ﻣﺜﻼ در ﺗﺎرﯾﺦ‬

‫ﺑﯿﻬﻖ ﮔﻮﯾﺪ‪ :‬ﺑﺮاﯾﻤﺎن ﺑﻨﻤﺎﻧﺪﻧﺪ ﯾﺎ ﺑﻨﮕﺬارد وﻏﯿﺮه وﯾﺎ آوردن ﺑﺎ ﲟﻌﻨﯽ ﺑﻪ‪ :‬ﻣﺜﻞ اﯾﻦ ﻋﺒﺎرت ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﯿﻬﻖ‪)) :‬ﭘﺲ ﺑﺎدر‬ ‫ﻫﻢ ﻭﻏﻢ ﻫﺮ ﺩﻭ ﯾﻜﯿﺴﺖ‪.‬‬‫‪-‬ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﮔﺮﻓﱳ ﻭ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﺩﺭ ﺯﻣﻦ ﺁﻭﺭﺩﻥ‪.‬‬‫ﻧﯿﺸﺎﭘﻮر رﻓﺖ‪.‬‬


‫اﯾﻦ ﺳﺠﻊ ﭘﺮدازی وﺗﻜﻠﻔﺎت ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﯽ در ﺗﺎرﯾﺦ وﺻﺎف ﺗﺎﻟﯿﻒ ﻋﺒﺪاﻟﻠﻪ ﻛﺎﺗﺐ ﺷﯿﺮازﯾﺪر ﺣﺪود ‪ ٧٠٠‬ﻫ وﺗﺎج اﳌﺂﺛﺮ‬

‫ﺗﺎﻟﯿﻒ ﺗﺎج اﻟﺪﯾﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﻧﻈﺎﻣﯽ در ‪ ٦٠٢‬ﻫ وﺑﺎﻻﺧﺮه در درة ﻧﺎدرة ﻣﯿﺮزا ﻣﻬﺪی ﻣﻨﺸﯽ درﺑﺎر ﻧﺎدرﺷﺎه اﻓﺸﺎر‬

‫ودﯾﮕﺮ ﻣﻨﺸﺄت ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻣﯿﺸﻮد‪ ،‬وﻟﯽ درﻋﯿﻦ اﯾﻦ زﻣﺎن ﻧﺜﺮ ﻧﻮﯾﺴﺎن ﭼﯿﺮه د ﺳﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻌﺪی ﺷﯿﺮازی وﻣﻨﻬﺎج ﺳﺮاج‬

‫ﺟﻮزﺟﺎﻧﯽ ﻣﻮﻟﻒ ﻃﺒﻘﺎت ﻧﺎﺻﺮی ﻫﻢ ﺑﻮده اﻧﺪ‪ ،‬ﻛﻪ ﻧﺜﺮی روان وﺷﯿﺮﯾﻦ ﻣﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪ اﻧﺪ‪ ،‬ﻣﺜﺎل ﺗﻜﻠﻔﺎت وﺻﺎف‪)) :‬ﻧﺰد‬

‫اﺑﺎﻗﺎ ﺧﺎن رﺳﻮﻟﯽ ﻓﺮﺳﺘﺎد وﺑﻮﺳﺎﻃﺖ ﺳﻔﺎرت‪ ،‬ﻣﺎرﭘﯿﻜﺮی ﻣﺮغ ﻣﻨﻘﺎر ﻛﻪ ﭼﻮن ﺻﻔﯿﺮ آﻏﺎزد‪ ،‬ﻃﺎوﺳﺎن ﺟﻮاﻫﺮ اﻫﻞ ﻛﻤﺎل ‫در ﺟﻠﻮهء ﻧﺸﺎط دراﯾﻨﺪ‪((...‬‬


‫از ﯾﻦ ﺟﺎ ﺑﺒﻌﺪ درﺳﺖ ‪ ٢٠‬ﺳﻄﺮ ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺮﯾﺐ ﯾﻚ ﺻﻔﺤﻪ از ﻛﻠﻤﺎت وﻟﻐﺎت ﭘﺎرﺳﯽ وﺗﺎزی ﺑﻜﻨﺎﯾﻪ واﺳﺘﻌﺎره وﺳﺠﻊ‬

‫ﺑﺎزی دﻧﺒﺎﻟﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺎر ﭘﯿﻜﺮ ﻣﺮغ ﻣﻨﻘﺎر را ﻣﯿﻜﺸﺪ‪ ،‬وﺑﻌﺪ از ‪ ٢٠‬ﺳﻄﺮ ﮔﻮﯾﺪ‪ :‬ﯾﻌﻨﯽ ﻗﻠﻢ ﻋﺮﯾﻀﻪ اﯾﻦ ذﻛﺮ از ﭘﺮدهء ﻓﻜﺮ‬

‫ﻣﻜﺸﻮف ﮔﺮداﻧﯿﺪه ‪ ((...‬ﺣﺎﻻ در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﯾﻦ ﺗﻜﻠﻔﺎت ﺑﯿﺠﺎ اﯾﻦ ﻧﺜﺮ ﺳﻌﺪی را ﻛﻪ ﻫﻢ روان وﻫﻢ ﺳﻮدﻣﻨﺪ اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ‬

‫ﺧﻮاﻧﺪ‪:‬‬

(ﺣﺎﻛﻤﺎن ﻣﺜﻞ ﺳﺮﻧﺪ ور ﻋﯿﺖ ﻣﺜﺎل ﺑﺪن‪ ،‬ﻧﺎدان ﺳﺮی ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺪن ﺧﻮد را ﺑﺪﻧﺪان ﭘﺎره ﻛﻨﺪ‪ ،‬ﻋﺎﻣﻠﯽ را ﻛﻪ از‬

‫ﺑﺮای ﭘﺎدﺷﺎه از ﻣﺎل رﻋﯿﺖ ﺗﻮﻓﯿﺮ اﻧﮕﯿﺰد‪ ،‬ﺧﺎﻃﯽ وﺑﺪ ﻛﺮدار داﻧﻨﺪ‪ ،‬ﻛﻪ ﭘﺎدﺷﺎه ﺑﺮﻋﯿﺖ ﻣﺤﺘﺎج ﺗﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﭙﺎدﺷﺎه‪ ،‬زﯾﺮا‬ ‫ﻛﻪ رﻋﯿﺖ اﮔﺮ ﭘﺎدﺷﺎه ﻫﺴﺖ ﯾﺎﻧﯿﺴﺖ ﻫﻤﺎن رﻋﯿﺖ اﺳﺖ‪ ،‬وﭘﺎدﺷﺎه ﺑﯽ وﺟﻮد رﻋﯿﺖ ﻣﺘﺼﻮر ﻧﺸﻮد)‪.‬‬


‫در دورهء ﺗﯿﻤﻮرﯾﺎن ﺷﯿﻮه ﭘﺮ ﺗﻜﻠﻒ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﺗﺎرﯾﺦ وﺻﺎف واﻣﺜﺎل او ﺑﻜﻠﯽ ﭘﯿﺮوی ﻧﺸﺪ و ﻣﻮﻟﻔﺎن اﯾﻦ زﻣﺎن ﻣﺎﻧﻨﺪ‬

‫ﻧﻮراﻟﺪﯾﻦ ﻟﻄﻒ اﻟﻠﻪ ﻫﺮوی ﻣﺸﻬﻮر ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻆ اﺑﺮ ﻣﺘﻮﻓﯽ ‪٨٣٤‬ﻫ ﻣﻮﻟﻒ ﺗﺎرﯾﺦ رﺷﯿﺪی وزﺑﺪه اﻟﺘﻮارﯾﺦ وﻣﯿﺮ ﺧﻮاﻧﺪ ﻣﺤﻤﺪ‬ ‫ﻫﺮوی ﻣﺘﻮﻓﯽ ‪ ٩٠٣‬ﻫ ﻣﺆﻟﻒ روﺿﻪ اﻟﺼﻔﺎ و ﺧﻮاﻧﺪ ﻣﯿﺮ ﻫﺮوی ﻣﺆﻟﻒ ﺣﺒﯿﺐ اﻟﺴﯿﺮ و ﻏﯿﺮه در ﺣﺪود ‪ ٩٢٠‬ﻫ و‬

‫ﻋﺒﺪاﻟﺮازق ﺳﻤﺮﻗﻨﺪی ﻫﺮوی ﻣﺆﻟﻒ ﻣﻄﻠﻊ ﺳﻌﺪﯾﻦ ﻣﺘﻮﻓﯽ ‪ ٨٨٧‬ﻫ وﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ ﺟﺎﻣﯽ ﻫﺮوی ﻣﺘﻮﻓﺎی ‪٨٩٨‬ﻫ‬

‫ﺷﺎﻋﺮ وﻧﺜﺮ ﻧﮕﺎر ﻣﻌﺮوف ودﯾﮕﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن وﻋﻠﻤﺎی اﯾﻦ دوره ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ را ﺑﯿﻦ ﻧﺜﺮ ﺳﺎده وﻧﺜﺮ ﻓﻨﯽ ﻧﮕﺎه داﺷﺘﻪ اﻧﺪ‬ ‫وﻟﯽ آوردن ﺟﻤﻞ ﻋﺮﺑﯽ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر داب ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن ﺑﻮد وﺗﺮاﻛﯿﺐ ﺗﺎزی را ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻣﯿﻜﺮدﻧﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺮة ﺑﻌﺪ‬

‫اﺧﺮی  ﻋﻠﯽ اﺳﺮع اﳊﺎل ‪ -‬ﻓﻬﻮاﳌﺮاد ‪ -‬اﳋﯿﺮ ﻓﯽ ﻣﺎ وﻗﻊ وﻏﯿﺮه ﻛﻪ ﻟﻐﺎت ﻣﻐﻮﻟﯽ ﻫﻢ رواج ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮد‪ ،‬اﻣﺜﺎل ﯾﺮاق اﺳﻠﺤﻪ( اﻟﻜﺎ )ﺳﺮزﻣﯿﻦ( اوﳉﺎ )ﻏﺎرت( ﺟﺒﻪ ﺧﺎﻧﻪ )اﺳﻠﺤﻪ ﺧﺎﻧﻪ( ﻗﺸﻮن )ﻟﺸﻜﺮ( وﻏﯿﺮه‬

‫اﯾﻨﮏ ﯾﮏ ﳕﻮﻧﺔ ﻧﺜﺮ اﯾﻦ دوره از ﻣﻄﻠﻊ ﺳﻌﺪﯾﻦ‪:‬‬

‫))آﻣﺪن اﯾﻠﭽﯿﺎن ﭘﺎدﺷﺎه ﺧﻄﺎی‪ :‬درﯾﻦ وﻻ از وﻻﯾﺎت ﺧﻄﺎی اﯾﻠﭽﯿﺎن از ﭘﯿﺶ دای ﻣﻨﻚ ﺧﺎن ﭘﺎدﺷﺎه ﭼﯿﻦ وﻣﺎﭼﯿﻦ‬

‫وﺳﺎﯾﺮ آن ﳑﺎﻟﻚ رﺳﯿﺪﻧﺪ‪ ،‬ﻓﺮﻣﺎن ﻫﻤﺎﯾﻮن ﻧﻔﺎذ ﯾﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺷﻬﺮ وﺑﺎزار ﻫﺎ آﯾﯿﻦ ﺑﻨﺪﻧﺪ وﻫﺮ ﺻﻨﻌﺘﻮرﻛﻤﺎل ﻫﻨﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﻛﺮده‬ ‫دﻛﺎن ﺧﻮد را آراﯾﺪ واﻣﺮاء ﺑﺮ ﺳﻢ اﺳﺘﻘﺒﺎل ﺑﯿﺮون رﻓﺘﻪ ﻣﻘﺪم اﯾﺸﺎن را ﺑﺮﺧﻮد ﻣﺒﺎرك داﺷﺘﻨﺪ‪ ،‬وﻫﻤﻪ را ﺑﻪ ﺗﻌﻈﯿﻢ ﲤﺎم‬ ‫در ﺷﻬﺮ آورﻧﺪ‪((.‬‬


‫در ﻋﺼﺮ ﺗﯿﻤﻮرﯾﺎن وﺻﻔﻮﯾﺎن در ﻧﻮﺷﱳ ﻓﺮاﻣﯿﻦ در ﺑﺎرﯾﯿﻚ ﻧﻮع ﺗﻜﻠﻒ ﻣﺼﻨﻮع ﻣﻨﺸﯿﺎﻧﻪ ﭘﯿﺮوی ﻣﯿﺸﺪ وآن را ﺑﺎﺣﻤﺪ‬

‫وﻧﻌﺖ واﺑﯿﺎت وﻣﻘﻮﻻت ﻋﺮﺑﯽ ﻣﯽ اﻧﺒﺎﺷﺘﻨﺪ‪ ،‬ودر اﻟﻘﺎب ﺷﺎﻫﺎن واﻣﺮاء ﻫﻢ ﺳﻄﺮﻫﺎ وﺣﺘﯽ ﺻﻔﺤﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ ﻧﻮﺷﺘﻨﺪ واﯾﻦ‬ ‫روﯾﻪ ﺗﺎ ﺟﻨﮓ اول اﻧﮕﻠﯿﺲ واﻓﻐﺎن و اواﺳﻂ ﻗﺮن ‪ ١٣‬ﻫﻢ در ﺑﯿﻦ ﻣﻨﺸﯿﺎن درﺑﺎری ﻣﻘﺒﻮل وﻣﺮوج ﺑﻮد‪ .‬وﻣﺎ ﻣﺜﺎل آن را‬ ‫از ﻧﺎﻣﻪ ﯾﯽ ﻣﯿﺪﻫﯿﻢ ﻛﻪ در ﺳﺎل ‪ ١١٧٤‬ﻫ از درﺑﺎر اﺣﻤﺪ ﺷﺎه ﺑﺎﺑﺎ ﺑﻨﺎم ﺳﻠﻄﺎن ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺛﺎﻟﺚ ﺑﻦ اﺣﻤﺪ ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺒﻮل ‫ﺑﻘﻠﻢ ﯾﻜﯽ از ﻣﻨﺸﯿﺎن درﺑﺎری ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ‪.‬‬


‫اﯾﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺣﻤﺪ وﻧﻌﺖ ﻣﻔﺼﻞ ﻣﻨﺸﯿﺎﻧﻪ ﻛﻪ دو ﺻﻔﺤﻪ ﻃﻮل دارد آﻏﺎز ﻣﯿﺸﻮد وﺑﻌﺪ ازدوﺻﻔﺤﺔ ﻣﺬﻛﻮر ﻛﻪ آﻏﺎز‬

‫ﻣﻄﻠﺐ اﺳﺖ ﺑﺎزﯾﻚ ﺻﻔﺤﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺎﻟﻘﺎب وﺻﻔﺎت ﺳﻠﻄﺎن ﻣﻜﺘﻮب اﻟﯿﻪ اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪه از ﻗﺒﯿﻞ‪ :‬ﺑﻬﻤﺎﯾﻮن ﻣﺤﻔﻞ‬

‫‪ - 1‬ﺍﺯﺧﺼﺎﯾﺺ ﻋﺠﯿﺐ ﻧﺜﺮ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺟﻤﻊ ﻫﺎﯾﯽ ﺳﺖ ﺑﺎﻟﻒ ﻭﺗﺎﺀ ﺩﺭ ﻟﻐﺎﺕ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﺮﺍﺳﺎﻧﺎﺕ – ﺑﺎﺩﻏﯿﺴﺎﺕ ‪ -‬ﻭﺟﻮﻫﺎﺕ – ﻣﺮﺳﻮﻣﺎﺕ – ﺩﯾﻮﺍﻧﺎﺕ –‬‫ﺗﻮﻣﺎﻧﺎﺕ – ﻭﻏﯿﺮﻩ ﻛﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﻪ ﺗﺎ ﻛﻨﻮﻥ ﻫﻢ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﺎ ﻣﻄﺒﻮﻋﯽ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ – ﻛﻨﺮﺍﺕ – ﻏﻮﺭﺍﺕ – ﻟﻐﻤﺎﻧﺎﺕ – ﺑﯿﻮﺗﺎﺕ – ﻗﻠﻤﺎﺕ ‪.‬‬



‫ﻓﺮدوﺳﯽ ﻣﺸﺎﻛﻞ اﻋﻠﯿﺤﻀﺮت آﺳﻤﺎن رﻓﻌﺖ وﺳﭙﻬﺮ ﻋﻈﻤﺖ و ﺛﺮﯾﺎ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﭘﺎدﺷﺎه ﻛﯿﻬﺎن ﭘﻨﺎه اﳓﻢ ﺳﭙﺎه را اﻟﺦ‪:‬‬

‫ﺑﻌﺪ ازﯾﻦ ﺑﺎ ﻫﻤﯿﻦ اﻃﻨﺎب ﳑﻞ ازﺷﺎﻫﯽ ﻧﺎدرﺷﺎه اﻓﺸﺎر وﻣﻈﺎﻟﻢ وﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺶ‪ ،‬در ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺻﻔﺤﻪ ﺳﺨﻦ رﻓﺘﻪ را‬

‫ﺟﻊ ﺑﻪ ﻣﺒﺎدی ﺟﻠﻮس ﺧﻮد ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﺷﺎﻫﯽ اﻓﻐﺎن ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ‪:‬‬

‫ﺑﻨﺎﺑﺮﯾﻦ دواﻋﯽ وﻣﻮﺟﺒﺎت ‪:‬‬

‫دران زﻣﺎن ﻛﻪ ﺑﺮو ﻧﺎزد اﻓﺴﺮو اﻗﻠﯿﻢ‬

‫ﺑﺴﺎﻋﺘﯽ ﻛﻪ ﺗﻮﻟﺪ ﻛﻨﺪ ﺑﺪان ﺗﻘﻮﯾﻢ‬


‫ﺟﻠﻮس ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻣﯿﻤﻨﺖ ﻣﺎﻧﻮس ﳕﻮده ﺷﻜﺮ اﯾﻦ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﻋﻈﻤﯽ وﻋﻄﯿﻪ ﻛﺒﺮای ﺣﻖ ﺗﺒﺎرك وﺗﻌﺎﻟﯽ ﺑﺠﺎی آورد و‬

‫اراده ﺳﯿﺮو ﺷﻜﺎر ﳑﺎﻟﻚ اﯾﺮان وﺗﺎدﯾﺐ اﺷﺮار آن ﳑﻠﻜﺖ ﻓﺴﺤﺖ ﻧﺸﺎن ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻣﺼﻤﻢ ﻛﺮده‪ ،‬ﺳﺮان وﺳﺮ ﻛﺮدﮔﺎن اﯾﻞ‬

‫ﺟﻠﯿﻞ اﻓﻐﺎن اﻃﻼع ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﺤﻀﻮر آﻣﺪه ﻇﺎﻫﺮ ﳕﻮدﻧﺪ ﻛﻪ از روی ﲢﻘﯿﻖ وﺗﺪﻗﯿﻖ دﻗﯿﻘﻪ ﭘﯿﻤﺎﯾﺎن ﻋﺮﺻﻪ‬

‫ﺟﻬﺎن ﳑﻠﻜﺖ ﻫﻨﺪوﺳﺘﺎن وﺳﯿﻊ ﺗﺮ از ﺟﻤﯿﻊ ﳑﺎﻟﻚ روی زﻣﯿﻦ اﺳﺖ وﺳﻠﻄﻨﺖ آن ﳑﺎﻟﻚ ﺑﯿﻘﺮﯾﻦ وﺑﯿﻜﺮان‪ ،‬اﻟﯽ ﺧﺮوج‬

‫اﻣﯿﺮ ﺗﯿﻤﻮر ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺮان‪ ،‬ﺗﻌﻠﻖ ﺑﺮوءﺳﺎی ﺟﻠﯿﻞ اﻟﺸﺎن اﻓﻐﺎن داﺷﺘﻨﺪ وﺑﯿﺴﺖ وﻧﻪ ﻧﻔﺮ )‪ (٢٩‬ازان اﯾﻞ ﺟﻠﯿﻞ ﻣﺜﻞ‬

‫ﺑﻬﻠﻮل واﺳﻜﻨﺪر وﻓﯿﺮوز وﺷﯿﺮﺷﺎه واﺑﺮاﻫﯿﻢ ﺷﺎه وﻏﯿﺮه ﻓﺮ ﻣﺎﻧﺮواﯾﯽ آن ﳑﻠﻜﺖ ﺑﻜﻤﺎل ﻋﻈﻤﺖ واﻗﺘﺪار ﳕﻮده‪ ،‬ﻧﻘﺶ‬

‫ﻧﯿﻜﻨﺎﻣﯽ واﺷﺘﻬﺎر ﺑﺮ ﺻﻔﺤﻪ روزﮔﺎر ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﻧﺪ‪.....‬‬

‫اول ﺑﺎ ﺻﻼح ﳑﻠﮑﺖ ﻣﻮروث ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺮداﺧﺖ وﻣﻦ ﺑﻌﺪ ﺑﻬﺮ ﺟﺎﻧﺐ ﻛﻪ رای ﺻﻮاب ﳕﺎ اﻗﺘﻀﺎء ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ راﯾﺎت ﻋﺰﯾﻤﺖ‬

‫ﺑﻪ آن ﻃﺮف ﺑﺎﯾﺪ اﻓﺮاﺧﺖ‪((...‬‬


‫اﯾﻦ ﺑﻮد ﻃﺮز اﻧﺸﺎی درﺑﺎری ﻗﺮن دوازدﻫﻢ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن‪ ،‬ﻛﻪ ﻫﻤﯿﻦ روﯾﻪ ﺗﺎ ﺟﻨﮓ دوم ﻫﻢ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﻣﯽ ﺷﺪ‪ ،‬واز آﺛﺎر‬

‫ﻣﻨﺜﻮر اﯾﻦ دوره واﻗﻌﺎت ﺷﺎه ﺷﺠﺎع در ﺣﺪود ‪١٢٤١‬وﻧﻮای ﻣﻌﺎرک ﺗﺎﻟﯿﻒ ﻣﯿﺮزا ﻋﻄﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﺷﮑﺎر ﭘﻮری ﻣﺘﺨﻠﺺ ﺑﻪ‬

‫ﻋﻄﺎﯾﯽ در ﺣﺪود ‪١٢٤٠‬ﻫ وﮔﻠﺸﻦ اﻣﺎرت ﺗﺎﻟﯿﻒ ﻧﻮر ﻣﺤﻤﺪ ﻧﻮری ﻗﻨﺪﻫﺎری در ﺣﺪود ‪ ١٢٨٧‬وﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن ﻣﺘﺎﺧﺮ‬

‫اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﺗﺎﻟﯿﻒ ﻣﯿﺮزا ﯾﻌﻘﻮب ﻋﻠﯽ ﺧﺎﻓﯽ در ﺣﺪود ‪ ١٣٢٥‬ﻫ وﻏﯿﺮه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺜﺮ اﯾﺸﺎن ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺳﺎدﮔﯽ دارد وﺑﺴﯿﺎر‬

‫در ﺗﻜﻠﻔﺎت ﻣﻨﺸﯿﺎﻧﻪ ﳕﯽ ﭘﯿﭽﻨﺪ ﻣﺜﻼ ﳕﻮﻧﻪ ﻧﺜﺮ ﺷﺎه ﺷﺠﺎع اﯾﻨﺴﺖ ‪:‬‬

‫)ﺳﻨﻪ ‪ ١٢١٦‬ﻫ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻧﺎﮔﺎه در اﻟﻜﺎی ﭘﺸﺎور ﺑﺴﻤﻊ اﺷﺮف رﺳﺎﻧﯿﺪﻧﺪ‪ ،‬ﻛﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺳﻜﻨﺪر ﺷﺎن ﺷﺎه زﻣﺎن ﻛﻪ ﺑﻌﺰم‬

‫ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺷﺎه ﻣﺤﻤﻮد از دارااﻟﺴﻠﻄﻨﻪ ﻛﺎﺑﻞ ﺑﺴﻤﺖ ﻗﻨﺪﻫﺎر ﺗﺸﺮﯾﻒ ﺑﺮده ﺑﻮدﻧﺪ واﺣﻤﺪ ﺧﺎن ﻧﻮرزاﯾﯽ ﭘﯿﺶ ﻗﺮ اول ﻣﻘﺮر و‬ ‫دوﻣﻨﺰل ﭘﯿﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎد ﻧﺪ‪ ،‬ﻧﺎﻣﺒﺮده ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺧﺒﺚ ﺑﺎﻃﻦ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻫﻢ از اﳓﺎ رو ﺑﻔﺮار ﻧﻬﺎده ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﻓﺮار ﳕﻮد، ‪ ‫ازﯾﻦ ﻫﺰﯾﻤﺖ ﻓﺎﺣﺶ در ﻟﺸﻜﺮ ﮔﺎه ﳑﺪوح اﻓﺘﺎد‪ ،‬ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺷﺎه ﻣﻮﺻﻮف درﯾﻦ ﺻﻮرت ﻧﺎﭼﺎر و ﭘﺮﯾﺸﺎن ﺣﺎل ﮔﺸﺘﻪ از‬ ‫ﻣﻨﺰل ﻣﻘﺮ ﻋﻨﺎن ﻋﺰﯾﻤﺖ را ﺑﺴﻤﺖ ﻛﺎﺑﻞ ﻣﻌﻄﻮف ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ‪.‬‬


‫از ان ﺟﺎ ﻛﻪ ﻣﺮدم ﻛﺎﺑﻞ را ﻫﺮاس ﺷﺎه ﻣﺤﻤﻮد در ﺧﻮاﻃﺮ ﻣﺴﺘﻮﻟﯽ ﺑﻮد‪ ،‬در ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺳﻜﻨﺪر ﺷﺎن اﻫﻤﺎل‬

‫ورزﯾﺪﻧﺪ‪ ،‬ﻟﻬﺬا ﺻﻼح دوﻟﺖ در ﻗﯿﺎم آﳓﺎ ﻧﺪﯾﺪﻧﺪ‪ ،‬ﻫﻤﭽﻨﺎن از ﺷﻬﺮ ﻛﺎﺑﻞ ﻋﺒﻮر ﻓﺮﻣﺎ ﺷﺪه ﻋﻨﺎن ﻋﺰﯾﻤﺖ را ﺑﺴﻮی اﻟﻜﺎی‬

‫ﭘﺸﺎور ﻣﻌﻄﻮف ﺳﺎﺧﺘﻪ‪ ،‬ﺑﺴﺒﺐ ﺿﺮورت واﻓﺴﺮ دﮔﯽ راه در ﻗﻠﻌﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﻧﺎم ﺷﻨﻮاری ﻛﻪ ﻗﺮﯾﺐ ﺟﻼل آﺑﺎد اﺳﺖ ﺑﺎ‬

‫وزﯾﺮ وﻓﺎدار ﺧﺎن وزﻣﺎن ﺧﺎن ﺑﺎ ﻣﯿﺰاﯾﯽ وﭘﺎﻧﺰده ﺳﻮار ﻏﻼﻣﺎن وارد ﮔﺮدﯾﺪه ﻧﺰول اﺟﻼل ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ‪) ((....‬واﻗﻌﺎت ص‬

‫‪(٢‬‬


‫اﯾﻦ ﻧﺜﺮ ﻣﻄﻠﺐ را ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﯽ ﻣﯿﺮﺳﺎﻧﺪ وﻟﯽ ﻋﺎﻣﺘﺮ ﻧﯿﺴﺖ ودر ﮔﻠﺸﻦ اﻣﺎرت ﻧﻮری ﻗﻨﺪﻫﺎری اﻧﺸﺎ ﭘﺮ دازﯾﻬﺎ ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯽ‬

‫آﯾﺪ ودر ﻧﻮای ﻣﻌﺎرك ازان زﯾﺎدﺗﺮ وﺑﺎرد وﺳﺮدﺗﺮ اﺳﺖ‪ ،‬زﯾﺮا ﻣﯿﺮزا ﻋﻄﺎ ﻣﺤﻤﺪ اﻛﺜﺮ ﺳﺨﻨﺎن را ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎ ﳕﯿﮕﻮﯾﺪ وﺑﻪ‬

‫اﺻﻄﻼح از ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻟﻘﻤﻪ ﺑﺪﻫﻦ ﻣﯽ ﺑﺮد‪ ،‬ﺑﺠﺎی اﯾﻨﻜﻪ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻓﻼن ﻛﺲ از ﺷﻐﻞ ﺧﻮد ﻋﺰل ﮔﺮدﯾﺪ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ‪ :‬ﻧﺎﯾﺐ‬

‫ﳑﺪوح دردآﺷﺎم ﻗﺪح ﻋﺰل ﺷﺪ‪ ،‬وﺟﺎﯾﯽ ﻛﻪ از ﺧﻮش ﺻﺤﺒﺘﯽ وﺑﺰم آراﯾﯽ اﻫﻞ ذوق ﻗﻨﺪﻫﺎر ﺑﺤﺚ ﻣﯿﺮاﻧﺪ ﮔﻮﯾﺪ‪)) :‬ﻫﺮ‫ﮔﺎه ﺧﻮان رﻧﮕﯿﻦ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽ ﮔﺴﺘﺮاﻧﯿﺪﻧﺪ ازﺷﻨﯿﺪن ﻣﻮاﯾﺪ‪ 1‬ﺳﺨﻨﺎن ﺷﯿﺮﯾﻦ آﻧﻬﺎ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﻛﺎم ﻣﯿﺸﺪﯾﻢ‪ ((.‬ﺷﻨﯿﺪن‬ ‫ﻣﻮأﯾﺪﺳﺨﻨﺎن ﺷﯿﺮﯾﻦ وﺷﯿﺮﯾﻦ ﻛﺎﻣﯽ ﺗﻌﺎﺑﯿﺮ ﻋﺠﯿﺒﯽ اﺳﺖ‪ ،‬ﺷﻨﯿﺪن ازﻣﻘﻮﻟﻪ ﺳﻤﻌﯿﺎت اﺳﺖ وﻣﻮاﯾﺪ وﺷﯿﺮﯾﻦ ﻛﺎﻣﯽ از‬ ‫ﺑﺎب ﻣﺎﻛﻮﻻت وﻣﻨﻮط ﺑﺬاﯾﻘﻪ اﺳﺖ و در ﺳﺮ ﺗﺎﺳﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﻛﺘﺎب ﺣﺬف اﻓﻌﺎل ﺑﺪون ﻗﺮﯾﻨﻪ وﺗﻄﻮﯾﻞ ﻧﺎﮔﻮار ﺟﻤﻞ ودﯾﮕﺮ ‫ﻋﯿﻮب ادﺑﯽ وﺣﺘﯽ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻏﻠﻂ ﻟﻐﺎت از ﻗﺒﯿﻞ اﺳﺘﯿﻼم‪ 1‬ﲟﻌﻨﯽ ﺳﻼم ﻛﺮدن ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ‪.‬‬

‫ﺑﻌﺪ از ﺧﺘﻢ ﺟﻨﮓ دوم ﳑﻠﻜﺖ ﻛﻤﯽ آراﻣﺶ ﯾﺎﻓﺖ‪ ،‬درﯾﻦ زﻣﺎن ﺷﺎﻋﺮاﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺮزی ﻗﻨﺪﻫﺎری و واﺻﻞ ﻛﺎﺑﻠﯽ و‬

‫ﻣﯿﺮاﻟﻔﺖ ﻛﺎﺑﻠﯽ وﺳﺮدار ﻣﻬﺮدل ﺧﺎن ﻗﻨﺪﻫﺎری وﻣﻮﻟﻮی اﺣﻤﺪ ﺟﺎن ﺗﺎﺟﺮ ﻗﻨﺪﻫﺎری وﺳﺮدار ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻦ ﺳﯿﺎه و ﺳﺮدار‬ ‫اﺣﻤﺪ ﺧﺎن ﺑﻦ اﻣﯿﺮ دوﺳﺖ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎن و دﯾﮕﺮان ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻫﻤﺎن ﺳﺒﻚ ﻗﺪﯾﻢ ﺷﻌﺮ ﻣﯽ ﺳﺮودﻧﺪ ﯾﺎ ﻧﺜﺮی ﻣﯽ ‫ﻧﻮﺷﺘﻨﺪ‪.‬‬