110

زباله و انواع آن

از کتاب: مجموعه اول

متاسفانه آمار تولید زباله در افغانستان و جهان بسیار وحشتناک است، وحشتناک تر آنکه این زباله ها برای تجزیه شدن به مدت بسیار زیادی احتیاج دارند:


برای تجزیه قوطی های فلزی نوشابه به صد سال زمان نیاز است، شیشه ۴ هزار سال طول میکشد که تجزیه شود و تجزیه کاغذها و یا روزنامه ها بین سه تا دوازده ماه را در برمیگیرد. (۱)

اداره محیط زیست در سال ۹۷ هشدار داد که تنها در کابل روزانه هفت تنُ پلاستیک به زباله تبدیل میشود، در بقیه مناطق کشور هم وضع بهتر از کابل نیست.

متاسفانه در بخش هایی از کشور زباله ها در محیط باز بر روی همدیگر انباشته میشوند و مدت طولانی در آنجا میمانند ، این کار باعث به وجود آمدن لاروا میشود و مگس ها هم با نشستن بر روی آنها آلودگی ها را جذب میکنند و به انسان ها منتقل میکنند.


بهتر است به جای جمع کردن زباله ها در سطل های زباله بزرگ کنار خیابان ها شهروندان زباله های روزانه را شب هنگام و در ساعت معینی بیرون بگذارند و کارمندان شهرداری آنها را جمع کنند.


نکته مهمی که شهروندان باید پیش از بردن زباله به خارج از خانه در نظر بگیرند تفکیک زباله است ، یعنی زباله های خشک و تر را یک جا نگذارند و شیشه ها و اشیای نوک تیز را هم قبل از گذاشتن در میان زباله در میان پارچه بپیچند تا کارمندان شهرداری هنگامی که مشغول تفکیک آنها هستند با حادثه دلخراش بریدن دست های شان مواجه نشوند.


زباله ها به پنج دسته تقسیم میشوند:

  • خانگی و یا شهری
  • صنعتی
  • کشاورزی
  • پزشکی
  • خطرناک