الخضر
خضر بن ایلیا بن ملکا بن قالع بن عابر بن ارفخشد بن سام بن نوح علیه السلام بود،و پدر او پادشاه بود،و بعضی گویند:خضر بن عامیل از فرزندان ابراهیم علیه السلام بود.و بروایت ابوحذیفه،خضر را نام ارمیا بود(۵)حق تعالی او را در آخر عهد.
______________________________________________________________________
(۱)اصل:حرقیل.مجمل(ص۲۰۵)حزقیل این العجوز.طبری(ص ۳۲۳)حزقیل بن بوذی.تورات حزقیال.مسعودی(۳۱-۱)حزقیل گزیده:حزقیل بن بوری از نسل لاوی.
(۲)مجمل:(ص ۲۰۷)پسربا لی بن علقمه.طبری(۳۳۰-۱)شمویل بن بالی بن علقمه بن یرخام ابن الیهود بن تهوبن صوف.مسعودی(۳۲-۱)شمویل بن بروحان بن ناحورا.گزیده(۵۱) اشمویل بن هلقاما بن روهام بن یهود بن برحو بن صوف.
(۳)درینجا عبارت پریشا نست،و شخصی در متن بر کلمه هیأت علامتی گذاشته و در حاشیت(طابوت )نوشته است.که مقصدی از آن بدست نمی آید،شاید مطلب از هیأت بزرگواری همان هیکل مقدس باشد،ولی سکینه آنست که طبری گوید:طست من ذهب یغل فیها قلوب الانبیاء اعطا ها الله موسی.(۴)طبری:اسمه بلیا بن ملکان بن فالغ.مجمل:خضرالیسع است،نام او ایلیا بن قالغ.مسعودی:الخضر بن امکان بن فالغ.(۵)طبری:اورمیا ابن خلقیار کان من سبط ها رون بن عمران.
انبیاء طبقه(۱) (۳۷)
______________________________________________________________________
با ستانیة الملک(۱)پیش از انکه بخت نصر،بیت المقدس را خراب کردی،به پیغامبری فرستاد،و با کثر روایات پسرخالۀ دوالقرنین بود،و و زیر او بود.و ابن عباس میگوید:که نام او الیسر(۲)بود،او را خضر برای آن نام شد،که در موافقت سکندر در ظلمات رفت،و آبحیات بخورد،بعد از آن هرجا که پای نهاد سبز میشد،و اومو کلست بر باد ها،و تانفخ صور زنده خواهد بود.و الله اعلم.