32

جنرل وینتورا Ventura

از کتاب: تازه نوای معارک

نام این شخص را مورخان شرقی با ملاهای مختلف نوشته و مسخ کرده اند، وی اولین مرد اروپائی است که لشکر رنجیت سنگهـ را در پنجاب باصول جدید اروپائی ترتیب و تنظیم کرد. وینتورا اصلا در ایتالیا زاده بود، و در لشکر پیاده ناپلیون رتبه کلنل داشت. برخی اورا سهوا یهودی بنام روبن بنتورا  پنداشته اند.

وی اولا  بایران آمد، و بعد ازان در ماه مارچ ۱۸۲۲ع بلاهور رسید، و قیادت یک غند (بریگاد) لشکر رنجیت با و سپرده شد (۱) و در سنه ۱۸۲۳ع در جنگ و شکست افغانان دست داشت، که بمکافات آن از طرف رنجیت به اعطای تنخواه کثیر و زمین نواخته شد، و همواره در لشکر کشی های رنجیت شرکت داشت، و در دفع شورش  های سکهـ با افراد دود مان رنجیت کارهای نمایان نمود، از سال ۱۸۳۱تا ۱۸۳۳ع بملتان فرستاده شد، و بعد ازان قاضی و حکمران لاهور مقرر گشت، تاکه در سنه ۱۸۴۳ع متقاعد گردید، و بتاریخ ۳ اپریل ۱۸۵۸ع نزدیک تاولوس  از جهان رفت، وی در عصر خود مرد محترم و دارای سیرت خوبی بود. (بیوگرافی هند ۴۳۶)

------------------------------------------------------ 

(۱)مستر میسن در رویداد سفرخود (ص ۴۳۱ج۱ ) می نویسد که وینتورا قیادت چهار هزار لشکر منظم رنجیت را داشت که از انجمله یک رجمنت گور که و یک رجمنت پیاده خفیف بود.