138

ابو منصور ثعالبی

از کتاب: سلطنت غزنویان ، فصل علماء

وی از ائمه و بزر گان و دانشمندان خراسان است با ابوا لفتح بستی و حسنک میکال واکثر علمای کشور ما که نام بردیم مفاوضات داشته وی در سال 350 متولد شده و دارای تالیفات مفیده و متعدد است.

از مولفات وى غرر اخبار ملوک الفرس است که به عربی بنام امیر نصر بن ناصر الدین سبکتگین تالیف کرده و این کتاب را ما بین سالهای ۳۹۰ و ٤١٢ تالیف نموده ولی متاسفانه کتاب به پایان نرسیده .

دیگر کتاب یتیمة الدهر است و دران شرح حال شعرای عرب و خراسان و فارس را ضبط نموده و چار جلد میباشد و بهترین کتابی است که در این موضوع نگاشته شده اما نظر مولف نسبت به ضبط احوال تاریخ به تحلیل آثار بیشتر بوده است . دیگر از مولفات او کتاب فقه اللغات است که در لغت ومحاورات عرب بنام عبید الله بن احمد میکال تالیف نموده و از امهات کتب لغت شمرده میشود دیگر کتاب الاعجاز و الایجاز است که مشتمل بر کلمات بلیغ و جمله های قصار وجامع می باشد . 

ابو منصور ثعالبی شاعر و مورخ وفقیه و نویسنده بود و انتقادات ادبی وی فصلی شیوا و جذاب در قرض الشعر و نقد الشعر باز نموده. مولفات او به طبع رسیده و مخصوصاً یتیمة الدهر که همیشه طرف عنایت و اهتمام علماء بوده و بران ذیلها نمودهاند. در این کتاب شرح حال یک عده از دانشمندان و سخن سرایان عهد محمو دروشن میشود .