گوترا Gotra و Gosthi

از کتاب: تاریخ افغانستان

گوشتی و گوشتی در مراتب حیات اجتماعی آریائی بعد از خانواده، عشیره می آید و کلمۀ (گوترا) آریائی را میتوان در مقابل عشیره اتخاذ کرد. معنی لفظی این کلمه (محل حفاظت گاوها) است و معلوم میشود که خانواده هائی که برای حفاظت گاوهای خود یک آغیل مشترک داشتند جزو یک عشیره بشمار میرفتند. چون در مراتب اولی حیات آریائی مال داری رول مهمی - بازی میکرد و معیار دارائی آنها به تعداد حیوانات بسته بود. طبیعی در تقسیمات اجتماعی آنها هم دخالت زیاد داشت و آغیل مشترک عامل تشکیل عشیره گردید. بود. این "گوترا" یا آغیل مشترک حیوانات از خود سر کرده ئی داشت که او را (گوترا پاتی Gotra-pati) میگفتند و خانواده هائی که حیوانات شان در یک آغیل بود او را مشترکاً انتخاب وازو اطاعت میکردند.

همین قسم خانواده های متعددی که یک (گوترا = آغیل) مشترک داشتند چرا گاه مشتر که ئی نیز مالک بودند که آن را ( گوشتا Gostha) یا (وراجا Vraja) میگفتند و خانواده ها و عشیره ئى که یک ( گوشتا) یعنی چراگاه مشترک داشتند بنام (گوشتی Gosthi) یاد می شدند. پس میتوان گفت که گوترا یعنی عشیرۀ از چند (خانواده = کولا) و گوشتی که آن را عشیرۀ بزرگ تر ترجمه میکنیم از چند گوتری با عشیره تشکیل شده بود. خانواده هائیکه بیک ( گوترا ) مربوط بودند بحیث یک خانواده بزرگ (Mahakula ) تحت اداره یک رئیس اداره می شدند و دختران و بچه هائی که بیک (گوترا) تعلق داشتند میان خود روابط خویشاوندی داشتند.