32

اندر شناختن عیدهاء جهودان بجدول

از کتاب: تاریخ گردیزی (زین الخبار) ، فصل باب دهم
25 January 1968


اما جهودان را عیدهاست، و اندر هر عبدی ایشان را امریست، و اندر توریت آن امرها بیامده است و نشاید ایشان را که از آن امر بیرون شوند. و بعضی از آن عیدها و جشنها اخبار ایشان نهاده اند. و این جهودان این زمانه بر اقتداء ایشان همیروند، و از همه مهتر ایشانرا شنبه است که ایشان را در روز شنبه از همه شغلها فارغ باید شد و سی و هشت کار است، که ایشان را بروز شنبه نشاید کرد و حرامست برایشان. اگر یکی از آن بکنندف کشتن برایشان واجب شود، بحکم آیت توریت نخستین شد یار کردن زمین را. دو دیگر زمین کشتن، و سه دیگر اندر کشت دوانیدن، چهارم کشت درودن پنجم خرآس افگندن. ششم داس کردن هفتم تخم انداختن.

هشتم طعام گردانیدن از جای بجای نهم سرود زدن. دهم شتر دوختن یازدهم درخت بریدن. دوازدهم هیزم شکستن . سیزدهم آرد سرشستن . چهار دهم نان پختن. پانزدهم گوشت بریان کردن. شانزدهم آتش افروختن. هفدهم دوبار سوزن زدن از بهر دوختن را. هجدهم دوال بریدن. نوزدهم جام شستن. بیستم جامه رنگ کردن. بیست و یکم دو حرف نوشتن. بیست و دوم حرف پاک کردن از جای. بیست و سوم جانور کشتن. بیست وچهارم صید کردن. بیست و پنجم هیزم آوردن. بیست و نهم چیزی آس کردن. سی ام درخت نشاندن. سی و یکم بیع و شرا کردن. سی دوم کالا بربها نهادن سی و سوم از حد ده بیرون شدن. سی و چهارم اندر حد دیه شدن. سی و پنجم کالا از جای بجای بردن . سی و شششم جای گردانیدن. سی و هفتم زمین کندن. سی و هشتم چیزی از جای برکندن.

این همه چیز ها برایشان حرام است و هنچنین اندر  هر جشنی و عیدی بسیارچیزها برایشان حرام است. وو من بجدول آوردم عیدهای ایشان را همبران جمله که عیدها مسلمانانرا گفتم، و جدول این است که اینجا کشیده آید، تا معلوم گردد.