138

دره یمگان

از کتاب: یمگان

احیای مفاخر علمی و ادبی از اهم وظایف ملی است که فرزندان امروز وطن در پیش دارند، درین راه خاصة تکلیف اهل دانش و ادب خیلی جدی ست. رساله به دست شما میرسد، تحقیقاتی ست درباره یی مقبره ناصر خسرو شاعر نامدار و سخنور بزرگوار قرن پنجم هجری افغانستان که به قلم استاد دانشمند خلیل الله خلیلی نگاشته شده.

 این رساله که (پیش ازین) در مجله ژوندون هم نشر گردیده ثابت می سازد که هر گوشه و کنار این کشور باستانی و حتی دره های دور دست و فراموش شده آن چون (یمگان) دارای مفاخر قیمتداری ست که برای امروز و فردای مردم ما ارزش بسزایی دارد . درین تحقیقات مدفن شاعر بزرگ ما در دره زیبای یمگان اثبات میگردد و به این ترتیب در یک گوشه تاریک ادبی کشور ما، روشنی خوبی انداخته می شود، ضمنا و ثایقی که از این جابه دست آمده و تا قرن (نهم) هجری میرسد معرف خوب یک گوشه سیستم مالی قرون گذشته افغانستان می باشد.

چه امروز حتی نام مکلفیت های مالی که در آن روز گاران در ین سر زمین و جود داشت و در وثایق قید شده ، نزد مردم ما عجیب مــی نماید.

رساله هر چند کوچک است ، اما از نظر مطالب غنی ست و یاد آوری زحمات نویسنده دانشمند و ذوات محترمی که در تحقیقات مربوط به مدفن شاعر دانشور ما زحمت کشیده اند و خدمتی انجام داده اند، بالاتر از تذکر ماست موسسه نشراتی انیس به سهم خود امیدوار است با نشر این رساله وسایر آثار ذیقیمت در نشوران ارجمند کشور به وظیفه خود در راه احیا و روشن شدن مفاخر علمی و ادبی وطن تا حدی عمل نموده باشد.


محمد ابراهیم عباسی

آمر موسسه نشراتی انیس