ناصر خان آخرین صوبه دار کابل

از کتاب: بالاحصار کابل و پیشآمدهای تاریخی

شرزه خان قلعه بیگی، ارگ نادر قلی افشار ترکمان

آخرین صوبه داری که از طرف محمد شاه و دستگاه سلطنت مغلی کورگانی بر نداشتند. کابل و پشاور حکومت میکرد ناصر خان نام داشت که مانند خود محمد شاه و درباریان او همه مردمان سست عنصر بوده و لیاقت احراز این مقامات را بی نظمی که ناشی از عدم اداره ایشان بود کار را به جائی رسانید که نادر قلی افشار به سرعت بر کابل دست یافت و به فتح هند موفق گردید. موضوع هجوم نادر به کشور ما در فرصتیکه اشرف شاهنشاه افغان بر اصفهان حکمفرمائی دارد بحثی است علیحده و خارج موضوع این اثر. معذالک از خلال واقعات مقاومت شدید ملی از هرات تا قندهار در تمام عرض راه مشهود است و نامهای پهلوانان رشیدی چون ذوالفقار خان و سیدال خان در پیشاپیش صفوف مجاهدان و مدافعان وطن بنظر میخورد و چهارده ماهه محاصره قندهار خود نشان میدهد که مقاومت در مقابل نادر ترکمان در حصص غربی وطن ما بکدام اندازه شدید بود.

ولی بر عکس در شرق از حوالی غزنی به بعد بی خبری و بی نظمی دستگاه مغلی طوری لاقیدی تولید کرده بود که با کوشش جمعی در دقایق اخیر باز هم غزنی و کابل و جلال آباد به آسانی یکی بعد دیگری سقوط کرد.

روز ۲۲ ماه صفر موسی خان حکمران شهر غزنی از نزدیک شدن قوای نادر قلی به قره باغ به ۱۳ کیلومتری غزنی طوری متوحش شد که شهر را به سرنوشت خودش گذاشته رو به فرار نهاد.

ناصر خان صوبه دار کابل و پشاور که خبر سقوط غزنی را شنید، نامه ئی به محمد شاه مغلی به دهلی فرستاده و به تعقیب نامه های گذشته پول معاش سپاهیان خود را مطالبه کرد زیرا قراریکه از متن نامه نامبرده بر می آید، پنج ساله معاش سپاهیان کابل از دستگاه مرکزی سلطنت مغلی از دهلی نرسیده بود. ناصر خان در آخرین نامه خود خواهش نموده بود که بجای معاش پنج ساله اگر فوری معادل معاش یک ساله فرستاده شود رفع الوقت کاری ساخته خواهد شد.

نظام الملک وزیر محمد شاه کورگانی که این آوازها به گوشش نمیرسید و در عالم خیال و بی خبری افتاده بود، به سپاهیان گرسنه و حاکم محتاج و قرضدار خود کمکی نتوانست و با سقوط کابل زمینه سقوط دهلی را فراهم کرد.

در غیاب ناصر خان که خود را به پشاور کشید شرزه خان قلعه دار ارگ بالاحصار چند روزی مقاومت کرد و بین عقابین و ارگ گلوله اندازی ها شد ولی متاسفانه این کوششهای بی وقت و بی سنجش و جزئی نتیجه مطلوب نداد و روز ۲۲ ربیع الاول ۱۱۵۱ (جولائی ۱۷۳۶) بالاحصار کابل بدست گماشتگان نادر قلی افشار ترکمان افتاد و جلد اول کتاب " بالاحصار کابل و پیش آمد های تاریخی" این شهر را همین جا خاتمه میدهیم.