وفات یافتن یعقوب لیث به جندی شاپور

از کتاب: تاریخ سیستان
08 March 1485

پس یعقوب آنجا بیمار شد وعلّتی صعب پیش آمد او را؛ چون کار جهان همه روی بدو گرفت نقص اندر آمد، و عمرو اورا اندران علّت به نفس خویش خدمت بسیار کرد، تا روز دوشنبه ده روز مانده از شوال سنهٔ خمس وستین و مایتی فرمان یافت(۳)  (۴)و خبر وفات اوبه سیستان روز یکشنبه دوازده روز مانده از شوال سنهٔ خمس و ستین ومایتی [رسید] وهفده سال و نه ماه امیری کرد، و خراسان و سیستان و کابل و سند و هند و فارس و کرمان همه عمّال وی بودند، وبه حرَمِین خطبه او را همی کردند هفت سال، و از دیگر جای ها اندر اسلام همه طاعت و


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کامل...(رک: تعلیقات).

۱ . مورخین بی غرض تر اشاره کرده  وبرخی هم بالصراحه نوشته اند که موفق آب رابر لشگرگاه یعقوب برگردانید. 

۲ . کذا و ظاهراً : و خشنود گشته با یعقوب به نامه ای که  ...و معلوم می شود که پس از خشم گرفتن عمرو ورفتن از پارس یعقوب نامه ای از پس عمرو فرستاده و عمرو با یعقوب به سبب آن نامه خشنود شده و بازگشته است.

۳ . در طبری وابن اثیر بعداز حرب دیرالعاقول که در ۲۶۲ نوشته اند و پیش از مرگ یعقوب که در ۲۶۵ نوشته اند و قلب می در اهواز و فارس برای یعقوب ذکر می کنند که یکی از آنها دستگیری محمد بن واصل است که در این کتاب پیش تز این ذکر آن شده است و برخی از مورخین بین شکست یعقوب و مرگ وی مدت زیادی قائل نیستند و این خلکان ( ج ۲ ص ۴۷۴ ) بدان اشارت کرده و آنچه به نزد مورخین محقق است مرگ صفار در شوال ۲۶۵ واقع شده است. 

۴ . قبل از ابن سطر نوشته شده با قرمز: وفات یافتن یعقوب لیث به نیشابور ...و ما آن را صحیحاً به جای خود قرار دادیم.






فرمان وی پیدا همی کردند، و از دارالکفر هرسال او را هدیه ها همی فرستادند و ملک الدّنیا همی نوشتند او را به روزگاری دراز، و اگر تمام مناقب او اندر نبشتی بسیار قصّه ها بودی و درازگشتی این کتاب، اما آن حرب هائی که با بزرگان اسلام کرد مقداری یاد کرده  شد، و سیرِ نیکوی او و عدل او معروف است که چه کرد بر مردمان عالم به روزگار خود.