خلافت امیرالمؤمنین ابوبکر- رضی الله عنه

از کتاب: تاریخ سیستان
08 March 1485

روز سه شنبه نشست اندر سقیفهٔ بنی ساعده، پیشتر بیعت او را عمر بن الخطاب کرد و عبیدة بن الجراح و باز انصار پیش از دفن رسول- صلعم- و او ابوبکر بن ابی قحافه و نام او عبدالله بود و لقب او عتیق بود و نام [پدر] او ابی قحافه بود بن عامر بن عمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرّه بن کعب بن لوی بن غالب بن فهر بن مالک بن النضر و این نضر قریش بود بن کنانة بن خزیمه بن مدرکه بن الیاس بن مضربن نزاربن معدّ بن عدنان-رضی الله عنه-برسیرت مصطفی رفت و آثارعنه-نگاه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱. کذا؟              ١. دراصل نسخه بین اسامی فتوح باقرمزی علایم وقفه که نزد فرنگیان متداولست نهاده شده.       ٣. بالفتح و المد. شهرکی است در اطراف شام و وادی القری بر سر راه حاجیان شام و دمشق...در سنه نهم هجرت اهل تیماء از پیغمبر صلح خواستند و رسول ص با آنان به جزیه صلح فرمود...اصمعی گفته است تیماء سرزمینی است که آب در آن نباشد (معجم البلدان) .اصل: تیماه.                                                                 ۴. تباله به فتح تا قرشت و باء موحده و لام، بلدهٔ مشهوریست از تهامه برسر راه یمن بین تباله و مکه پنجاه و دو فرسخ و بین آن و طایف شش روزه راه و تا بیشه یک روزه راه است -تبادله و جرش (به ضم اول و فتح راء)  در سال دهم هجرت بدون جنگ گشاده شد (اقتباس از معجم البلدان).                                                                ۵. در جای یکی از این نشانی ها بایستی ذکر وفات حضرت رسول آمده باشد و در نسخه اصل از قلم افتاده است، و ما در آخر فصل آن را افزودیم.                                                                                                     ۶. به پاورقی قبلی رجوع شود.                                ٧. به پاورقی قبلی رجوع شود. 



داشت او سنّت وی کار بست او احکام مسلمانی(۱) بر آن جمله راند که حکم کتاب و شریعت بود، و حرب کرد بر مرتدّان و به اسلام باز آورد و دین بر جای داشت و  مُسَیلمِهٔ کذّاب را و عیسی(٢) را که دعوی دروغ کردند و گروهی که با ایشان یار شدند چنانکه قصّه بدان دراز شود بکشت، او را چون گاه رفتن آمد عمر بن الخطاب را خلیفه کرد وعهد نبشت به خلافت او و به هر جای از آن نسختی بفرستاد و خود فرمان یافت وشست و دو سال او را عمر بود، و دو سال و سه ماه و بیست ودو روز خلیفتی کرد، وعمر ابن الخطّاب و عثمان بن عفّان و طلحة بن عبیدالله و عبدالرحمن بن ابی بکر او را به جانب قبر مصطفی- صلّی الله علیه- اندر شب دفن کردند.