ذکر صد و سی و هفتم

از کتاب: تاریخنامۀ هرات

در حکومت ملکزاده 

شمس الحقّ والدّین در شهر هرات

اَلحَمدُلِلهِ المَحمُود عَلی جَمیع الآئِهِ المَشکُور بِحُسنِ البَلاءِ المُعبُودِ فی الاَرضِ وَالسَّماءِ المَمدُوح بِاَحسَنِ الصفاتِ وَاَلاَسمَاءِ المَختَصٌ القَدَم وَ البَقاءِ المَتَفرٌد بِالعُلُوٌ عَلی محمّد خاتم الاَنٌبیاءِ وَ خَاتَمِ الاَصٌقِیاءِ وَ عَلی آلِهِ وَ الَبَرَرةِ الاَتٌقِیاءِ وَ اَصحابِهِ سادَةَ الاوُلِیاء.

بعد از حمد حضرت واجب الوجودی که پدید آورندۀ آدمی و پری ست و ذات پاکش از عیب و نقصان منزٌه و بری . قادری که عجز و فتور را بدو راه نیست و قعل هیچ از کُنه جلال او آگاه نی.

شعر

کدان عقل وچه عقل و چه چیز باشد عقل              که سرٌ معرفت ذوالجلال دریابد 

چنین می گوید بندۀ ضعیف مألّف این کتاب که چون ملک اسلام [۷۸۱] عزیمیت سفر حجاز حرکت فرمود پسر او مخدوم زاده ملک اعظم جوانبخت شمس الدولة والدّین محمّدبن محمّدبن محمّدبن محمّدبن ابی بکر بن کُرَت، ابدالله قدره و اطلع من افق السعادة بدره، بعد از پنج روز به طالع سعد و وقت فرخنده قائم مقام پدر بزرگوار خود بر سریر سلطنت و فرمانگذاری جلوس مبارک فرمود و ایوب معدلت و ترتیب بر سُکانٌ اطراف و اکناف خطٌۀ محروسه هرات بگشاد . و چون ملک ملوک اسلام غیاث الحقّ والدّین سبیل عدل و داد و طُرُق خیر و سِداد مسلوک داشت، از بلا و بقاع و حُصُون و قلاع خراسان ملوک و امرا و جماهیر و کبرا و مشهور و زعما به اسم تهنیت مَلِکی ملکزاده اعظم عادل به هرات آمدند و هر یک ، عَلی حَسَبِ طاقَتُه ، هدایا و تحفه و غرایب عرضه کرد[ند] و گفت[ند]:


ذکر صد و سی و هفتم / در حکومت ملکزاده شمس الحقّ .. .                                         ۷۷۵

شعر

سریر ملک بر خسرو و مبارکشاه و فرخنده

                                               جهان داد از داور مزیٌن باد و آبادان 

جنبینش باد تابنده، حسودش باد کاهنده

                                         و جودش باد پاینده و جودش باد بی پایان 

و در نظم مصالح ملکداری و شهریاری تفکّر صافی و ذهن اطهر تدبیر های ستوده و افکار پسندیده فرمود. 

شعر

به اندیشۀ پاک و رأی قوی          برافروخت رایات کیخسروی 

درِ داد بر زیر دستان گشود           همه کار ها بزرگان نمود 

بر آئین شاهانِ پیشینه رفت             نشد جز گهِ رزم در تاب و نفت 

بسی سیم و زر داد درویش را             چنان که تف و غم بداندیش را 

صَیت عدل و بَذل او در یک هقته چنان منتشر گشت که گفتی که[۷۸۲] سالهاست که این ملکزادۀ ملک خصال بخش نداء معدلت ودادگستری در عالم در داده است و ابواب برّ و مرحمت بر روی خلق گشاده. هم در آن چند روز نرخها روی به ارزانی نهاد و راها امن تمام پذیرفت و تجٌارب و روندگان از بلا خراسان متوجه هرات شدند و از وضیع و شریف و قوی و ضعیف هرکس که رقعۀ نیاز و حاجب خود را بر حضرت او عرضه کرد، از سر کمال شفقت شاهنشاهی و فرط احسان ذاتی بر حصول مطلَع و مَطمَع و اشارت راند . و بر تمامی و صایان و مواعظی که ملک ملوک اسلام غیاث الحقّ والدّین نوشته بود، مواظبت نمود و نوّاب و عمٌال و حسٌاب رؤسای ولایت را بر رعیّت بروری و رعایت جانب جق مأمور گردانید. و در عهد دولت و اعلام دین محمدی اهتزاز تمام بذیرفت و چند تن از ترسایان مسلمان شدند. و جهت شعار اسلام و رغبت۱ و مَیَلان اهل ذمٌه به دین احمدی ، هر یک را به تشریف خاص اختصاص فرمود و حکم کرد تا ایشان را سواره با طبل و دُهُل و عَلَم اسلام در هر بگرداندند و چندانک ممکن بود کرامت و الطاف ملکی از سر روش ملکی در باب ایشان مبذول داشت و هر یک را علیحدّه 

______________________________________________________________________

۱ . اصل:رعیت.


۷۷۶                                                                                                   تاریخ هرات

مثالي عالی ((لازال الاښقطاري نافيذاْ))­ ­ناطق در معنی آنکه ازکلپ عوارضات و زحمات دیوانی معاف مسلّم باشند. داد. و در قضایای شرعیّه و امور دیوانیٌه به حضور قاضی وقت و علمای اسلام اصحاب دیوان مظالم شروع کرد[؟]* و ساعت بساعت، چنانکه از نقائۀ طبع انور گئهرزای شهریاری او سزد، در معانی و مبانی و انتصاف تأمّل لیبغ فرمود و صلحا و ابرار و طلحا و اشارا را از رضا و سَخَط خود محظوظ گردانید. 

شعر

وَ مِن لُطفِهِ اَهلُ الرَّشادِ مُکَرَّمٌ            وَ مِن عُنقِهِ قَومُ الفَسادِ مُبَدُّدٌ 

و از لطف او اهل راه راست عزیز داشته شده اند 

و از قهر او گروه تباهکار ، پراکنده کرده شده اند[۷۸۳]

و بر مقتضای ((وَاَمُر بِالمَعروُفِ وَ اَنهُ عن المُنکَر))­­ سُبُل امر معروف و طُرُق نهی منکر را مسلوک داشت و همگی همٌت و نَهمَت خویش را به امور دینی موقوف و مصروف گردانید.