نشستن المهتدی بالله به خلافت

از کتاب: تاریخ سیستان
08 March 1485

[پس از وی خلافت] المهتدی بالله را داده شد. و او محمد بن هرون بود. مهتدی محمد بن عبدالله بن طاهر را هم بر خراسان بداشت. چون یعقوب با این بزرگی و مال از پارس اندر آمد وعلی بن الحسین بن قریش را وطوق بن المغلس را اسیر از پیش بر بُنه اندر آوردند، و پنج هزار اشتر و هزار استردون خر ورمک(۳) اسب تازی و دیگر مال ها. مردمان شادی کردند و [یعقوب] به سیستان آرام گرفت. و ابو محمد عثمان بن عفان کشته شد(۴)، غرهٔ شوال سنهٔ خمس و خمسین ومایتی، ومردمِ(۵)بزرگ بود اندرعلم وفقه به سیستان. پس اندرین میانه پسر زنبیل  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱ .کفچ و کوفچ و قفص و کوچ طایفه ای بوده است مترادف بلوچ که به قول ناصر خسرو علوی به کتاب و رسولی ایمان نداشته واز ایشان جز شر هیچ نیامده...الخ (کتاب وجه دین چاپ برلن ص ۵۴) و برای مزاید اطلاعات رجوع شود به معجم البلدان یاقوت (ماده قفص) .

۲ . در تاریخ طبری، جنگ کرمان و شیراز یعقوب را از قول شخصی که خود در آن حرب ها بوده ذکر می کند و از ابن تاریخ فوت شده و ما نظر به اهمیت موضوع آن را در این کتاب ترجمه می کنیم،  ( تعلیقات – رجوع شد ).

۳ . رمک: اصل لغت ((رمه)) است، چه لغاتی که آخر آنها حروف غیر مصوته و ها آت غیر ملفوظ است در زبان پهلوی به کاف ختم می شده است .

۴ . ظ: گذشته شد، یعنی وفات یافت، زیرا اگر کشته شده بود سبب قتلش را این تاریخ مسکوت نمی گذاشت و دلیلی هم نداریم ه مرد قاضی و عظیم القدری کشته شود و مورخ سکوت کند .

۵ . کذا...اگرچه ((مردم )) بیشتر در قدیم به معنی مفرد آمده و مردمان جمع، لیکن در اینجا متحل است در اصل .


کبر(۱) بود و به قلعهٔ بُست محبوس بود، فرصت یافت و بگریخت و سپاهی بزرگ با خویشتن جمع کرد و به رُخد شد و رُخد بگرفت، خبر به یعقوب آمد، حمدان بن عبدالله رابر سیستان خلیفت کرد، و روز پنج شنبه و پنج روز باقی از ذی الحجّه سنهٔ خمس و خمسین و مایتی برفت.