آمدن ابراهیم الحضین به سیستان

از کتاب: تاریخ سیستان
08 March 1485

و ابراهیم بن الحضین القوسی به سیستان اندر آمد به عمل، روز شنبه دو شب مانده از ربیع الثانی سنهٔ خمس و عشرین و مایتی،و برادر را به عمل هراه بگذاشت، 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱. کذا... با هاء             ٢. کذا... و قرینهٔ دو سطر بعد ظ: فوجی سوار.          ٣. کذا...و ظ: ((فرست))                ۴. کذا... و ظ: ((آنمرز)).                                                                                                                              ۵. اگر این الیاس بن اسد را پسر اسد سامانی بدانیم باید این شخص را (عمیرة بن احمد) بخوانیم، چه گردیزی گوید: و او (اسد) را چهار پسر بود نوح و احمد و یحیی و الیاس (ص ٢۰) و مجمل التواریخ و دیگران هم چنین ضبط کرده اند. مگر به روایت متن اعتماد کرده (عمیره) نام را پسر پنجم اسد بشناسیم. 


 


چون به سیستان آمد پسر خویش را اسحق بن ابراهیم را به بُست فرستاد به ولایت، یک چند ببود،مردمان ازو شکایت کردند،اسحق را باز خواند و دیگر پسر را آنجا فرستاد، پس اسحق با آمد،روزگاری ببود، باز مردمان اسحق را[خواستند]اندرین کَرت با مردمان بسیار نیکوئی کرد از حد بیرون، و آنجا ببود ومردمان بدو شاد،تا آنجا فرمان یافت روز دوشنبه هفت روز گذشته از محرم سنهٔ ست و عشرین و مایتی، و به وفات اسحق بُست شوریده شد، و المعتصم بالله فرمان یافت شب پنج شنبه ده روز گذشته از ربیع الاول سنهٔ سبع و عشرین و مایتی و چهل و هفت سال و سیزده روز او را عمر بود و هشت سال و هشت ماه خلیفت بود، بعد از آن الواثق بالله به خلیفتی نشست.